1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lentohenkilöstö

Finnair ja matkustamohenkilökunta riidoissa päivärahoista ja työajoista – Päivärahat ovat olleet osa ansiota, nyt niitä ei saa, jos ei yövy kohteessa

Työntekijät pitävät päivärahakäytännön muuttamista työehtosopimuksen rikkomisena. “Me olemme tästä erimielisiä”, sanoo Finnairin matkustamopalveluista vastaava johtaja Eveliina Huurre.

Kuva: Silja Viitala / Yle

Finnairin matkustamohenkilökunnasta suurin osa on edelleen lomautettuna. Tällä hetkellä töissä olevat ovat kesäkuussa voimaan tulleiden muutosten jälkeen ihmetelleet palkkakuittiaan. Näin kertoo Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Marianne Arteva.

– Viime keväänä oli yt-neuvottelut, joiden perusteella Finnair päätti yksipuolisesti muuttaa päivärahakäytöntöä sekä työvuorojen alkamista yksipuolisesti, Marianne Arteva sanoo.

Artevan mukaan Finnair rikkoo työetosopimusta, joka on voimassa tammikuulle 2022. AKT (Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto), johon stuertit ja lentoemännät kuuluvat, on riitauttanut asian. Asiaa käsitellään seuraavan kerran työtuomioistuimessa.

Finnairin uuden tulkinnan mukaan päivärahaa maksetaan vain silloin kun henkilökunta yöpyy matkakohteessa. Kotimaan päivärahoja ei saa, ei myöskään Euroopan lennoista enää, jos perillä ei yövytä.

– Nyt tehtiin päätös, että päivärahaa aletaan maksaa vasta kohteessa eli kun saavutaan kohteeseen, Arteva sanoo. Hän toteaa, että verottajan ohjeen mukaan päivärahamaksu alkaa 50 minuuttia ennen lennon lähtöä Helsingistä ja päättyi tunti lennon laskeutumisen jälkeen.

Matkustamohenkilökunta kokee ongelmaksi,että työaika alkaa vasta portilla. Kuva: Silja Viitala / Yle

– Päivärahaa ei tietenkään ole pakko maksaa. Mutta se on vakiintunut käytäntö. Ja meillä on työehtosopimuksessa mainittu siitä, miten sitä maksetaan eli verottajan ohjeiden mukaisesti, Arteva sanoo.

Työnantaja on Artevan mukaan aiemmin sanonut pitkään, että päivärahat ovat yksi ansion osa. Nyt linja on muuttunut. Ja se vaikuttaa matkustamohenkilökunnan ansioihin.

– Yksi kollega oli saanut koko kuukaudelta päivärahoja nolla euroa, koska hänellä ei ollut yhtään yöpymislentoa, Arteva sanoo. Yleensä päivärahat ovat olleet hänen mukaansa 400-1000 euroa. Vaikka ne eivät ole palkkaa, niin ne ovat iso lisä.

Yt-neuvottelujen jälkeen myös työajat muuttuivat. Arteva kertoo, että töihintuloaika siirrettiin alkavaksi lentokoneen lähtöportilta. Turvatarkastus ja mahdollinen passintarkastus ovat nyt työntekijän vapaa-aikaa.

Artevan mukaan uusi työaika hankaloittaa elämää

Kuva: Jari Kovalainen / Yle

– Jos ei halua liikkua virkapuvussa kenttäalueella, vaihtoehdoksi jää vaihtaa vaatteet joko portilla tai yleisissä vessoissa portilla. Tai lentokoneessa.

Artevan mukaan Finnair käyttää koronaa keinona huonontaa työehtoja.

– 2014 oli kivuliaat säästöneuvottelut, jonka aikana tehtiin työehtosopimukseen 15-20 prosenttia palkojen halpuuttamista. Siitä lähtien joka työehtosopimuskierroksella on tullut uusia heikennyksiä, Arteva sanoo.

Artevan mukaan yritys ei maksa palkkoja, joilla tullaan toimeen.

Finnair: Työvuoroissa ei kyse ei koronasta, vaan uudesta prosessista

Matkustamohenkilöstön ja lentäjien päivärahakäytöntöä on muutettu, kerrotaan myös Finnairilta. Syynä on uudenlainen prosessi, jossa työajat merkitään mobiilityökaluja hyödyntäen, kertoo matkustamopalveluosaston johtaja Eveliina Huurre.

– Prosessimuutoksella on ollut vaikutus tähän. Jos miehistö ei poistu koneesta, päivärahaa ei makseta, Huurre sanoo.

Huurteen mukaan työntekijät ja työnantaja ovat erimielisiä työehtosopimuksesta.

– Työntekijät ovat jättäneet tästä erimielisyysmuistion. Muistio on käsitelty ensin paikallisesti, sitten Paltan [Palvelualojen työnantajat[ ja AKT:n välillä.

Huurteen mukaan uusien mobiilityökalujen käyttöönotto ja työaikojen tai päivärahojen muutos ei liity koronaan.

– Se että se tehtiin nopeutetulla aikataululla, liittyy pandemiaan, hän sanoo.

– Me olemme sopeuttaneet kaikista kustannuksista ja sopineet kustannussäästöistä kaikkien henkilöstöjen kanssa. Valitettavasti matkustamohenkilökunnan kanssa ei olla voitu sopia säästöistä, hän sanoo.

Finnairilla on 200 miljoonan euron säästötavoite. Rahaa säästetään toimitiloista, datapalveuista, toimittajakustannuksista ja henkilöstöstä.

Nyt kaikista Finnairin henkilöistä puolet on lomautettuna. Työntekijöitä on hieman alle 6000, joista puolet siis lomautettuna.

Matkustamohenkilökuntaa oli vuosi sitten oli noin 2200. Nyt töissä on ollut noin 300 ihmistä, joista 100 on ollut täysaikaisena ja osa-aikaisena 200.

– Lokakuun loppuun mennessä luvun on tarkoitus olla 700, Huurre kertoo.

Työllisyyteen vaikuttaa esimerkiksi se, avautuvatko Aasian maat matkustajille. Liikematkustus Pohjoismaiden pääkaupunkeihin ja Saksaan on jo käynnistymässä.

– Hartiavoimin tehdään töitä, että saadaan jokainen työntekijä mahdollisimman pian töihin.

14.9. klo 18.50 korjaus: Jutusta poistettu Artevan kommentti johdolle vuonna 2020 maksetuista kannustimista ja bonuksista. Toisin kuin Finnairin matkustamohenkilöstön edustaja esitti, Finnairin johdolle ei maksettu vuonna 2020 kannustepalkkiota. Jutussa kerrottua laskennallista 700 000 euron osuutta ei siis ole maksettu, vaan se on vuodelle 2020 jaksotettu osuus aikanaan mahdollisesti johdolle maksettavista LTI- ja osakesäästöpalkkiosta – jos siis Finnair saavuttaa Finnairin hallituksen asettamat tavoitteet.

Lue myös:

Euroopan lentoliikenteessä tapahtui dramaattinen käänne elokuussa – liikenne elpyy odotettua nopeammin, ja voittajia ovat halpalentoyhtiöt

Finnair purkaa poikkeuksellisen isoa lentäjien koulutussumaa, kun maailma avautuu koronan jäljiltä – "Tauko oli pitkä käsityöammatissa"