Läpi harmaan kiven

Uusia vesivoimaloita rakennetaan Suomessa hyvin harvoin.

Näin massiivinen tulovesitunneli on harvinainen.

Laukaan Kuhankosken uuden voimalan turbiineihin vesi ohjataan valtavan tunnelin kautta. Sen halkaisija on 14 metriä ja pituutta on sata metriä.

Poistuessaan laitoksesta vesi kulkee näiden viisimetristen renkaiden läpi.

Vettä kulkee renkaiden läpi jopa 160 kuutiota sekunnissa. Saman verran vettä mahtuu neljään täysperävaunulliseen säiliöautoon.

“Vesitiiviys saavutetaan erittäin huolellisilla valutöillä ja oikein valitulla ja valmistetulla betonilla.”

Projektipäällikkö Tommi Rissanen Fimpec Oy

Vanhassa laitoksessa tulva-aukkoja on jouduttu pitämään usein auki ja juoksuttamaan vettä voimalan ohi.

Massiivisten louhintojen takia ympäristössä on tehty laajasti tärinämittauksia.

“Kalliota on louhittu 55 000 kuutiota. Se vastaa noin viittä peruskerrostaloa.”

Työmaapäällikkö Jyrki Pohjosaho SRV Rakennus Oy

Vaelluskaloja varten voimaloiden väliin louhittiin kalatie, joka kulkee paikoin jopa kahdeksan metriä syvässä kanjonissa.

Suojellun vanhan voimalan nurkalla kalatien kanjonia ei räjäytetty, vaan kallio porattiin irti.

“Kalatiellä jäljitellään vanhaa joen pohjaa ja rakenteissa vältetään betonia.”

Työmaapäällikkö Jyrki Pohjosaho SRV Rakennus Oy

Vanhan rakennuksen rapistumista ehkäistään uuden laitoksen hukkalämmöllä.

“Uudesta voimalarakennuksesta tulee yhtä korkea kuin sairaala Novasta.”

Työmaapäällikkö Jyrki Pohjosaho SRV Rakennus Oy

Rakennuksesta vain kolmannes jää näkyviin ja siksi sen harja jää matalammalle kuin vanhassa voimalassa.

Tekijät

Sanna Savela

Kuvat ja videot:

Jaana Polamo / Yle

Julkaistu 16.9.