1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Pyöräliikenne

Yrittäjät pelkäävät pyörätiesuunnitelman kuihduttavan Hämeenlinnan keskustan liike-elämää – päätös uudesta väylästä loppusyksystä

Hämeenlinnan keskustaan suunniteltu uusi pyöräväylä kuumentaa tunteita. Väylän rakentaminen veisi ydinkeskustasta nelisenkymmentä pysäköintipaikkaa autoilta. Sibeliuksenkadun yrittäjät pelkäävät liiketoimintansa puolesta.

Miehet ylittävät Sibeliuksenkatu torin kulmalla
Uuden pyöräväylän pelätään näivettävän keskustaa entisestään, kun se syö parkkipaikkoja Sibeliuksenkadulta. Kaupungin mukaan parkkipaikkoja riittää torillakin.

Hämeenlinnan keskustan pyöräreittien kehittäminen herättää kiivasta keskustelua. Kaupungissa on miettity jo kolme vuotta, miten ydinkeskustaan sijoitettaisiin nopea ja suora polkupyöräreitti etelästä pohjoiseen.

Hämeenlinnassakin pyöräily on kasvussa, mutta keskustasta puuttuu sujuva pyöräreitti. Nyt suunnitelmissa on tehdä pyöräväylä linja-autoasemalta ylös Sibeliuksenkatua pitkin aina Linnan puistoon asti. Väylän rakentaminen veisi ydinkeskustasta nelisenkymmentä pysäköintipaikkaa autoilta, mikä on nostanut niskavillat pystyyn kivijalkakauppiailta ja osin asukkailtakin.

Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistyksen puheenjohtaja Jaakko Lindén on huolissaan, että vähenevät pysäköintipaikat pakottaisivat jotkut yrittäjät muuttaman pois torin ympäristöstä. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Sibeliuksenkadun yrittäjät ja taloyhtiöt pelkäävät, että leveä pyöräväylä näivettää aluetta entisestään, vaikka kaupunki on päinvastoin luvannut elävöittää keskustaa. Kaupungin näkemys on, että pysäköintitilaa löytyy jatkossa riittävästi torin läheisyydessä.

Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistys esittää kompromissiratkaisua. Siinä pyöräreitti jaettaisiin Sibeliuksenkadulle ja Kasarmikadulle. Torin tienoon ja lähikatujen pysäköintipaikat taas muutettaisiin parkkikiekkopaikoiksi.

Kaupunkirakennelautakunta pohtii pyöräväylän paikkaa ja sen vaikutuksia parin viikon kuluttua. Silloin käydään läpi palautteita ja eri vaihtoehtojen hintoja. Pyöräväylä maksaisi arviolta 2,7 miljoonaa euroa, josta valtionosuus on 1,3 miljoonaa. Päätöstä väylän rakentamisesta on lupa odottaa loka-marraskuussa.

Hämeenlinnan kaupungin maankäytön suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki kertoo, että Sibeliuksenkadulta poistuvien pysäköintipaikkojen tilalle saadaan uusia parkkipaikkoja torin läheisyydestä. Kuva: Miki Wallenius / Yle