1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. polkupyörät

Nyt ei kannata rikkoa polkupyörää, varaosia voi joutua odottamaan vuoteen 2024 – katso vinkit pyörän kunnossapitoon

Pyörien ja varaosien pulaa ovat vauhdittaneet pyöräilyn kasvava suosio ja koronan vuoksi suljetut pyörätehtaat. Tällä hetkellä Euroopassa on pulaa jopa renkaista, ketjuista ja jarrupaloista.

Hei pyöräilijä, tällä vinkillä säästät satasia!
Hei pyöräilijä, tällä vinkillä säästät satasia!

Pyöräkorjaamoista ja huoltoliikkeistä kerrotaan, että tehtaat eivät ole pysyneet kysynnän tahdissa. Varaosapula kärjistyi, kun isot tukkukauppiaat Aasiassa ja Amerikassa moninkertaistivat pyörä- ja varaosaostonsa ja ostivat varastot miltei tyhjiksi.

– Eurooppa jäi nuolemaan näppejään. Nyt kun osapulaa paikataan, niin osat toimitetaan pääasiassa pyörätehtaisiin ja jälkimarkkinointiin ei riitä tavaraa, kertoo yrittäjä Vesa Korhonen VX Fixiestä Jyväskylästä.

Vesa Korhonen on huoltanut ja korjannut polkupyöriä kahdeksan vuotta VX Fixiessä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Keväällä joidenkin varaosien odotusaika venyi neljäänkymmeneen viikkoon, nyt ylittyy jo vuosi.

– Renkaista on pulaa ja yleisimpiä jarrupalojakin tuntuu olevan kiven alla, huokaa yrittäjä Pasi Pesiö Huoltopilotti Oy:stä.

Pesiö on tilannyt koko ensi kauden varaosat hyvissä ajoin keväällä, mutta siltikään hän ei ole varma saadaanko tarvikkeita.

Neljä mekaanikkoa työllistävässä Huoltopilotissa osien saantia helpottaa hieman japanilaisen pyöränosien valmistajan Shimanon sertifikaatti.

Yhden miehen yritys VX-Fixie kärsii enemmän osapulasta. Ongelmia on ketjujen ja takapakkojen saannissa.

– Se on maailmanlaajuinen ongelma ja saa nähdä saadaanko osia ensi vuonna. Joitakin pakkoja joutuu odottamaan jopa vuoteen -24 asti, harmittelee Vesa Korhonen.

Hinnat nousevat syyskuussa

Kun pyörämarkkinoilla tarjonta ei kohtaa kysyntää, on edessä tuttu ilmiö: hintojen nousu.

– Tavarantoimittajilta tuli viestiä, että syyskuussa hinnat taas nousevat. Luulen, että kärsimme vielä pari vuotta saatavuusongelmista, miettii Pasi Pesiö.

Pasi Pesiö pyörittää neljä mekaanikkoa työllistävää Huoltopilottia Jyväskylässä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Pyöräilijä voi itse välttää varaosapulan aiheuttamaa pyöräilykatkosta pitämällä hyvää huolta pyörästään - etenkin ketjuista

– Pyöriä pitää pestä useammin ja rasvata ketjut säännöllisesti, niin sillä pääsee jo aika pitkälle. Jos ketjut venyvät liikaa, niin edessä on remontti, muistuttaa Vesa Korhonen.

Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS korostaa myös polkupyörien säännöllistä huoltoa. Kesällä JYPS järjesti pyöränhuoltokurssikiertueen Keski-Suomessa. Kursseilla harjoiteltiin muun muassa öljyämisiä, vaihteiden ja jarrujen säätämistä sekä renkaiden, sisäkumien ja muiden kuluvien osien vaihtamista.

Ketjujen säännöllinen putsaus ja öljyäminen voi pelastaa suuremmilta korjausmurheilta. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Pyöräilyseuran jäsensihteeri Teemu Peltonen kiteyttää pyörästä huolehtimisen perusteet kuuteen vinkkiin.

Kuusi vinkkiä pyörän kunnossapitämiseen

  1. Huolehdi turvallisuudesta: tarkasta, että jarrut toimivat ja jarrupaloissa on pintaa, tarkasta renkaiden kiinnitys ja muut pultit.
  2. Varmista mukavuus: tarpeeksi ilmaa renkaissa. Arkipyörissä rengaspaine on yleensä 4-6 baria. Sen pumppaa mittarilla varustetulla jalkapumpulla. Pienillä kasipumpuilla saa vain pari baria.
  3. Ehkäise rikkoontumista: huolehdi ketjuista, öljyä kerran viikossa tai parissa suihkutettavalla ketjuöljyllä. Ketju öljytään pyörittämällä polkimia taaksepäin. Pyyhi ylimääräinen öljy pois, sillä se kerää likaa.
  4. Säästä korjauskuluja ketjumitalla: halpa työkalu näyttää onko ketju venynyt. Jos mitan kaksi hammasta uppoaa ketjuväleihin, ketju on venynyt ja se pitää vaihtaa. Jos ketjun ajaa loppuun, se kuluttaa taka- ja etupakkaa, jolloin ne pitää uusia.
  5. Opettele sisärenkaan vaihto: uusi rengas ja rengasmuovi retkillä mukana päällysrenkaan irrottamiseksi vanteelta, YouTubesta löytyy opastusvideoita.
  6. Pidä yleistyökaluja mukana: kuusiokolo- ja jakoavain pulttien kiristämiseen, rengasmuovit tien päällä kumien vaihtamiseen ja minipumppu, jotta uuteen sisäkumiin saa ilmaa.
Pyörähuoltamoissa varaosavalikoima hupenee, kun tehtaiden tuotanto ei pysy kysynnän tahdissa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Voit keskustella aiheesta 12.9. klo 23.00 saakka.