1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. teatteritaide

Lahden kaupunginteatteri purkaa ensi-iltojen koronasumaa – Sota ja rauha -klassikon sovitus näkee naispäähenkilönsä uusin silmin

Teatteri tuo Lahdessa näyttämöilleen neljä ensi-iltaa kuukauden sisällä, mukana kaksi kantaesitystä. Romaanijärkäle Sota ja rauha nähdään uutena sovituksena. Korona hellittää hiljalleen, mutta teatteria saattavat seuraavaksi uhata kaupungin säästötoimet.

Lahden kaupunginteatterin Sota ja rauha -näytelmän esiintyjät rivissä näyttämön lavalla.
Leo Tolstoin Sota ja rauha klassikkoromaanista on tehty Lahden kaupunginteatterille uusi versio. Uudessa sovituksessa on tusinan verran näyttelijöitä. Sovituksen tehnyt Pasi Lampela myös ohjaa näytelmän. Toimittaja: Tuija Veirto, kuvaus ja editointi: Janne Nykänen

Lahden kaupunginteatterin syksyn ohjelmisto on runsas. Kun esitykset keväällä koronan takia kiellettiin, ensi-illatkin siirrettiin syksyyn.

– Niinpä käynnistämme kauden nyt tiivistetysti, kertoo Lahden kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen.

Teatterin ovien avautumista on odotettu niin Lahdessa kuin muuallakin.

Lippuja on myyty hyvin koronarajoitusten takia vajaisiin katsomoihin. Yleisö on löytänyt tiensä teatteriin, vaikka toista pelättiin.

– Näyttelijöiden ja katsojien kohtaaminen on ollut riemukasta, Laasonen kertoo.

Sodan ja rauhan Natasha on nuori kapinallinen

Yksi keväältä syksyyn siirtyneistä ensi-illoista on Sota ja rauha.

Leo Tolstoin klassikkoteos sijoittuu 1800-luvun Venäjälle Napoleonin hyökkäyksen aikaan. Henkilöitä romaanissa on monta sataa. Teoksesta on tehty vuosien varrella useita elokuvia ja näytelmiä.

Liki 2 000-sivuisesta venäläisklassikosta nähdään Lahdessa uusi, ohjaaja Pasi Lampelan sovitus. Sen kirjoittaminen kesti pari vuotta.

Näytelmäsovituksen keskiöön Lampela on poiminut Natasha Rostovan, Pierre Bezuhovin ja Andrei Bolkonskin. Näytelmän henkilögallerian hän rajasi kahteentoista.

Tapani Kalliomäki on Sodan ja rauhan Andrei Bolkonski, Janna Räsänen Natasha ja Mikko Pörhölä Pierre Bezuhov. Kuva: Janne Nykänen / Yle

– Natashan, Pierren ja Andrein tarinat leikkaavat koko teoksen läpi ja heihin kytkeytyy muita henkilöitä. Tältä pohjalta muodostui näytelmän dramaturginen kaari.

Pasi Lampela kertoo halunneensa tuoda henkilöt lähemmäs tätä päivää. Natashan rooli kaipasi eniten päivittämistä.

Tolstoi seuraa Natashaa teinityöstä kolmikymppiseksi. Hän on heti seurapiirien lemmikki, ja herättää huomiota lahjakkuutensa ja kauneutensa ansiosta.

Näytelmässä Natasha on parikymppinen ja naiskuva modernimpi.

– Natasha on jo lähtötilanteessa jonkin sortin kapinallinen. Tämä juuri on se piirre, joka tekee hänestä muiden silmissä kiinnostavan, Lampela toteaa.

Kulttuurilaitokset tiukoilla

Lahdessa on kipuiltu muiden teattereiden tavoin tempoilevien koronaohjeistusten ja -sulkujen paineessa.

Tilanne on kuitenkin teatterinjohtaja Ilkka Laasosen mukaan kohtuullinen, ja teatterin talous on välttänyt pohjakosketuksen valtion koronatukien ansiosta.

Vaikka koronakurimuksesta ollaan pääsemässä pinnalle, tulevina vuosinakaan ei ole helppoa. Kaupungin talousarvioesitykseen on kirjattu mittavat säästövaateet kulttuurilaitoksille.

Jos tiukennukset toteutuvat kokonaisuudessaan, ne alkavat näkyä ja tuntua Laasosen mukaan myös yleisölle.

– Se tietäisi suuria hankaluuksia teatterin pyörittämiselle nykymuodossa ja vaatisi isoja muutoksia. Toivon toki, ettei siihen tarvitsisi mennä.