1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Näin autoveron historiallinen poisto näkyy uuden sähköauton hinnassa – Riittääkö alennus nopeuttamaan liikenteen sähköistymistä?

Uuden sähköauton voi saada hieman halvemmalla, mutta hinnat pysyvät silti korkealla. Liikenneministeri katsoo päästövähennysten olevan hyvässä vauhdissa. Sähköautoilijoiden järjestö taas otti budjetin päätökset vastaan pettyneenä.

Sähköautojen määrän pitäisi kasvaa huomattavasti, jotta tieliikenteen päästöt laskisivat. Kuva: Silja Viitala / Yle

Hallituksen budjettiriihen päätökset liikenteen sähköistymisen vauhdittamisesta saavat autoalalta kohtalaisen vastaanoton.

Uusien täyssähköautojen autovero poistuu lokakuun alusta alkaen osana hallituksen monia toimia, joilla pyritään vähentämään liikenteen päästöjä.

– Päällimmäiseksi jää lievästi positiivinen maku, kuvailee Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autoalaa miellyttää erityisesti täyssähköautojen autoveron poistuminen, joka on nyt päätetyistä todennäköisesti merkittävin liikenteen sähköistymistä nopeuttava toimenpide.

– Autoveron poisto nollapäästöisiltä autoilta on iso ja symbolisesti merkittävä ratkaisu, jossa 63 vuotta vanha autovero tulee näiden autojen osalta päätökseen, Kallio iloitsee.

Autoala ennakoi, että tämä nopeuttaa autokannan sähköistymistä ja tuottaa noin 70 000 tonnia eli 0,07 megatonnia päästövähennyksiä vuonna 2030.

Uuden sähköauton saisi jatkossa halvemmalla

Esimerkiksi 40 000 euroa maksavan uuden sähköauton autovero on 1080 euroa. Lisäksi sähköautojen hankintatuki jatkuu kuten tähänkin saakka.

Jos siis ostaa uuden sähköauton, joka maksaa juuri alle 50 000 euroa, voi siihen saada 2000 euron hankintatuen ja noin 1350 euron alennuksen autoverosta.

Autoalan mukaan täyssähköautojen keskimääräinen hankintahinta on noin 55 000 euroa. Autovero niissä on ollut 2,7 prosenttia auton hinnasta. Kallio arvioi, että hankintatukeen varattu kuuden miljoonan euron summa voi loppua, kun sähköautojen menekki kasvaa.

Autoveron poiston myötä täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa kuitenkin korotetaan hieman. Korotus ei koske ennen lokakuun alkua käyttöönotettuja täyssähköautoja.

Sähköautoilijoiden yhdistys: Rohkeutta puuttuu

Sähköautoilijoita edustavassa yhdistyksessä hallituksen päätökset otettiin vastaan pettyneinä.

– Jos mietitään viime kevättä ja fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, nämä päätökset eivät tukeneet sitä, mitä oli siellä luvattu, sanoo Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen.

Jotta yhä useampi uusi auto olisi täyssähköinen, hankintatukea olisi pitänyt Immosen mukaan nostaa.

–Rohkeus puuttuu päätöksentekijöiltä, sellainen tunne meillä on tässä vaiheessa. Ruotsiin ja Norjaan jos verrataan, ollaan todella paljon jäljessä, Immonen toteaa.

Sähköautoilijoiden yhdistystä luotsaava Kirsi Immonen jäi kaipaamaan vielä rohkeampia kannusteita liikenteen sähköistämiseen. Kuva: Seppo Ahava / Yle

Ruotsissa sähköautojen hankintaa tuetaan Immosen mukaan sadoilla miljoonilla euroilla.

Liikenneministeri: Päästövähennykset hyvässä vauhdissa

Liikenteen vaisut päästövähennystoimet ja konkretian puute saivat jo eilen kritiikkiä VATTin johtavalta tutkijalta Marita Laukkaselta.

– Puhutaan keinoista, mutta oikeasti vain selvitetään ja perustetaan työryhmiä. Halutaan vähentää päästöjä, mutta ei sanota miten, Laukkanen kommentoi.

Laukkanen muistutti, että kesän lopussa täyssähköautoja oli vain noin 15 000. Määrän pitäisi nousta satoihin tuhansiin vielä tällä vuosikymmenellä, jotta päästöt laskisivat odotetusti.

Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) sen sijaan puolusti tiedotustilaisuudessa perjantaina päästötoimia.

Harakka totesi hallituksen olevan hyvässä vauhdissa kohti liikenteen päästövähennyksiä, ja niiden etenevän jopa ennakko-odotuksia nopeammin.

Asiantuntijat ovat jo keväällä arvioineet Ylelle, että nykyisillä toimenpiteillä hallituksen tavoittelemiin päästövähennyksiin on hankalaa päästä. Hallitus kuitenkin tavoittelee liikenteestä jopa aiempaa enemmän päästövähennyksiä.

Päästökaupan tarvetta arvioidaan myöhemmin

Hallitus kohdensi rahaa myös muihin liikenteen päästövähennystoimiin. Biokaasun käyttöä halutaan kasvattaa, ja latausverkosta saada kattavampi niin sähkö- kuin kaasuautoille.

Sähköautoilijoiden Immonen nostaakin lataamisen tärkeimmäksi kehityskohteeksi.

– Taloyhtiöissä latauslaitteen asentaminen pitäisi sallia helpommin. Julkinen latausverkosto kasvaa jo nyt ilahduttavalla vauhdilla, Immonen toteaa.

Autoliitto kiitteli perjantaina hallituksen linjauksia. Järjestö pitää hyvänä, että liikenteen kansallisen päästökaupan tarpeellisuutta arvioidaan vasta myöhemmin.

Päästökauppaa valmistellaan edelleen ja sen käyttöönotto voi tulla mahdolliseksi, jos päästöt eivät näytä vähenevän tarpeeksi nopeasti. Hallitus arvioi tilannetta maaliskuussa, ja tavoitteiden toteutumista arvioi muun muassa Ilmastopaneeli.

Lue myös:

Nämä virkamiesten esittämät toimet jäivät uupumaan hallituksen ilmastosovusta

Liikenne sähköiseksi ja energia puhtaammaksi – näillä keinoilla suomalaisyritykset tähtäävät päästövähennyksiin

Yhä useampaan uuteen sähköautoon voi asentaa peräkoukun – käyttösäde lyhenee mutta vetokyky riittää jo monille

Nyt liikenteen päästövähennyksiin haetaan apua jo lehmänlannasta – lähivuosina yhä useampi rekka Suomessa kulkee nesteytetyllä biokaasulla