1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kotimaiset elokuvat

Suomalaiselokuvan menestys Venetsian festivaaleilla ennakoi hyvää – asiantuntija: "Jos mietitään Oscar-kisaa, Venetsia on tällä hetkellä Cannesia tärkeämpi"

Elokuva-alan asiantuntija Anna Möttölä iloitsee Teemu Nikin menestyksestä. Samalla hän kritisoi suomalaisen elokuvan rahoitusta: "Kiitoksena menestyksestä alaa uhkaavat leikkaukset".

Näyttelijä Petri Poikolaisen ja ohjaaja Teemu Nikin elokuva palkittiin Venetsiassa. Kuva: Tomi Palsa

Anna Möttölällä on kädet täynnä töitä.

Toiminnanjohtaja Möttölä luotsaa torstaina alkavaa Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalia ja tuhat asiaa vaatii huomiota.

Oleellisen ehtii silti aina noteerata.

– Mahtavaa! Me ollaan Teemu Nikki -faneja!

Ohjaaja Teemu Nikin uutuuselokuva Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia voitti lauantai-iltana Venetsian elokuvafestivaalien Orizzonti Extra -kilpasarjan.

Kyseessä on uusi palkinto, jonka voittajan valitsee yleisö.

– Jotenkin hyvin teemunikkimäistä, että voitto tuli juuri yleisösarjassa. Nikki on omalaatuinen ohjaaja, mutta aina yleisön suosikki, Möttölä sanoo.

Toiminnanjohtaja Anna Möttölä on huolissaan elokuva-alan rahoituksesta. Kuva: Yle / Kati Sinisalo

Maailma on täynnä elokuvakilpailuja ja erikoisen nimisiä kilpasarjoja, joiden merkitystä voi olla vaikea hahmottaa.

Maailman vanhin elokuvajuhla, Venetsian kansainvälinen filmifestivaali, on parasta A-luokkaa.

– Venetsia, Cannes, Berliini, Toronto, San Sebastian ja muutama muu. Jo niihin pääseminen on kova juttu, puhumattakaan palkituksi tulemisesta.

Menestys noilla festivaaleilla lupaa hyvää elokuvan kansainväliselle levitykselle. Erityisesti kiinnostus Amerikan kivikovilla elokuvamarkkinoilla kasvaa.

– Jos mietitään Yhdysvaltoja ja Oscar-kisaa, Venetsia on tällä hetkellä Cannesia tärkeämpi festivaali. Esimerkiksi tämän vuoden suuri Oscar-voittaja Nomadland lähti juuri Venetsiasta, Möttölä muistuttaa.

"Todella järkyttävää, että elokuvan rahoitusta uhataan leikata"

Matkaa Sokealla miehellä on tosin kuljettavana ennen Oscar-gaalaa. Ensimmäinen etappi on päästä Suomen Oscar-ehdokkaaksi.

Suomalaisen elokuvan taso on tätä nykyä niin kova, ettei valinta ole itsestäänselvyys.

Uutisia kansainvälisestä menestyksestä tuntuu tupsahtelevan tuon tuosta. Tuoreena mielessä on Juho Kuosmasen ohjaaman Hytti nro 6:n voitto Cannesin kilpasarjassa.

– Suomalaisen elokuvan menestys ei ole harhaa. Tekemisen taso on korkea. On opittu verkostoitumaan. Menestys ei ole enää yhden nimen varassa.

Aki Kaurismäki on saanut rinnalleen omaperäisiä kollegoita.

Ohjaajien lisäksi kansainvälisen tason osaamista löytyy monesta muustakin ammattiryhmästä. Anna Möttölä nostaa esiin sekä Kuosmasen että Nikin elokuvien äänisuunnittelun.

Sokeaa miestä ja Hyttiä yhdistää Foley-suunnittelija Heikki Kossi joukkoineen. Heidän Kokkolassa sijaitseva studionsa oli mukana äänisuunnittelusta Oscar-palkinnon saaneen Sound of Metal -elokuvan tiimissä.

Ehkä myös elokuva-alan suhdanteet suosivat nyt suomalaista elokuvaa?

– Toki elokuvamaailmakin muuttuu. Kansainvälinen, muu kuin omankielinen elokuva on tullut vahvasti esiin. Suosio jakautuu demokraattisemmin, Möttölä pohtii.

Teemu Nikki on ohjannut myös Ylellä esitettävän Sekasin-tv-sarjan. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Samalla kun suomalainen elokuva pärjää maailmalla, sen rahoituksesta käydään vääntöä.

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksen AVEK:in rahoitusta aiottiin leikata neljällä miljoonalla eurolla, mutta suunnitelma peruttiin. Myös Suomen elokuvasäätiön budjettia pienennetään (siirryt toiseen palveluun).

Taustalla on kulttuurille tuloutettavien veikkausvoittovarojen väheneminen.

– On todella turhauttavaa, että kuin kiitoksena kaikesta menestyksestä alaa uhkaavat leikkaukset. Jos halutaan tasokasta, moniäänistä elokuvaa, joka menestyy myös maailmalla, rahoitusta pitää kasvattaa, ei leikata, Anna Möttölä sanoo.

Lue lisää:

Suomalaiselokuvan kansainvälinen suosio jatkuu

Cannesissa kilpailee kaksi suomalaista teosta

Brad Pittin tähdittämän Ad Astran foley-äänet syntyivät Suomessa