1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieliikenneturvallisuus

Pysähtyykö kuski, kun suojatielle pyrkii hiljaisia eläinhahmoja? Kajaanissa taiteilijat tarttuvat nyt liikenneturvaan – katso video

Paikallisten taiteilijoiden tempaus on osa valtakunnallista liikenneturvallisuusviikkoa. Muuttuuko suojatietä ylittävä ihminen näkyväksi, kun päälle puetaan eläinasu?

Kettuhahmo ja jääkarhuhahmo ylittävät suojatietä.
Karhu, kettu, muurahainen ja kaksi jääkarhua muistuttivat kajaanilaisia autoilijoita siitä, että suojatiellä liikkujalle on annettava tilaa.

Kajaanin keskustassa nähtiin keskiviikkoaamuna äänetön eläinjoukko pyrkimässä suojatien yli.

Tempauksen takana on vapaa ammattiteatteri Vaara-kollektiivi. Performanssi käsitteli liikenneturvallisuutta.

– Se, että hahmot ovat hiljaa, on tehokeino. Sillä halutaan herättää huomio, selittää teatterintekijä Sara Saxholm.

Aamun performanssilla taiteilijat haluavat muistuttaa kaupunkilaisia siitä, että on autoilijan velvollisuus päästää jalankulkija suojatien yli tilanteesta riippumatta.

Esitys on osa valtakunnallista liikenneturvallisuusviikkoa (siirryt toiseen palveluun), jonka teemana on "näe ja näy".

  • Yle oli paikalla taiteilijoiden performanssissa Kajaanin keskustassa. Toimittaja Arto Loukasmäen haastattelussa on myös vanhempi konstaapeli Heikki Klemetti. Voit katsoa koko videotallenteen suorasta lähetyksestä tästä:
Eläinhahmot ylittävät suojatietä.

Sara Saxholmin mielestä jalankulkijoiden oikeuksia ei aina kunnioiteta Kajaanissa.

– Varsinkin muualta muuttaneet ovat kertoneet, että suojatiellä kulkevan huomioiminen on poikkeuksellisen huonoa.

Hänen mukaansa Kajaanin keskustassa ongelmapaikkoja on esimerkiksi Lönnrotinkadulla ja Pohjolankadulla. Suojatien edessä tuntuu, etteivät kumpikaan, autoilija tai jalankulkija, tiedä liikennesääntöjä.

– Siellä on arpomista, että saako mennä suojatien yli vai eikö saa mennä. Autoilijahan ei voi päättää, että huvittaako pysähtyä suojatien kohdalle.

Suojaako suojatie?

Jalankulkijoiden henkilövahingot ovat puolittuneet kymmenen vuoden aikana.

Liikenneturvan mukaan kolmen viime vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 360 jalankulkijaa. Uhreista joka viides on kuollut suojatiellä, ja siellä on tapahtunut myös 60 prosenttia loukkaantumisista.

– Pitää muistaa, että suojatie on vain maalia tien pinnassa. Vaikka tienkäyttäjät näkevät merkinnän, ei se tee siitä sen suojaavampaa, jos emme käyttäydy kuten tilanne edellyttää, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski.

Mukana on myös inhimillinen riski, sillä jalankulkijat ja autoilijat ovat liikenteessä erilaisilla valmiuksilla ja asenteilla.

Tieliikennelakia uudistettiin runsas vuosi sitten. Silloin lakiin kirjattiin periaatteena tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus.

Kalmakoski pitää tätä hyvänä, koska käytännössä se tarkoittaa, että ennakoidaan eteen tulevia tilanteita – ja siihen turvallinen liikkuminen perustuu.

Myös suojatiesäädäntö sai tarkennuksia. Nyt kuljettajien on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, siinä missä aikaisemmin puhuttiin suojatielle astumisesta.

Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa viereiseltä kaistalta pysähtymättä, jos näkymä suojatielle on rajoittunut jollakin tavalla. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa katutyötä tai roskalavaa.

– Siinä on haluttu lähteä suojaamattoman liikenteen eli jalankulkijoiden turvallisuuden parantamisesta. Suojaamaton osapuoli on aina se, joka kärsii eniten. Siksi suojatien pitää olla äärimmäisen tärkeä, Kalmakoski kertoo.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 16. syyskuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Uusi tieliikennelaki on nyt voimassa – tiedä ainakin tämä

15–24-vuotiaiden liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n tasoa – pitäisikö ikäpoikkeuslupaa tiukentaa?

Ely-keskus parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta poistamalla suojateitä