1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Suomi-rata

Suomiradan suunnittelu on lähtenyt käyntiin – vaihtoehdot ovat täysin auki

Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kertoo, että syksyn ja alkutalven aikana tehdään selvityksiä, joissa mukana on päärataa mukaileva vaihtoehto ja lisäksi useita uusia, vaihtoehtoisia maastokäytäviä.

Suomiradan tarkoituksena on sujuvoittaa suomalaisten matkustamista Helsingin ja Tampereen välillä. Kuvituskuva. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Suomi-rata Oy on aloittanut Helsingistä Tampereelle menevän radan suunnittelun. Suunnitteluvaihtoehtoina on julkisuudessa ollut ratayhteys Tampereelle nykyistä junarataa myötäillen. Toisena vaihtoehtona on linjaus, jossa rakennetaan suora niin sanottu tunnin rata Helsingistä Tampereelle. Tämä rata ohittaisi Kanta-Hämeen kaupungit Hämeenlinnan ja Riihimäen kaukaa.

– Meillä tulee varmaan olemaan tämän syksyn ja alkutalven aikana tehtävässä selvityksessä nimenomaan tämä päärataa mukaileva vaihtoehto mukana ja sen lisäksi varmaankin useita vaihtoehtoisia maastokäytäviä, jotka olisivat täysin uusia, kertoo Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki. Hän aloitti yhtiön toimitusjohtajana syyskuun alussa.

Muun muassa Hämeen liiton kanta on se, että Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupungit ohittavaa kaavaa ei tulla tekemään. Timo Kohtamäki muistuttaa, että asiassa ollaan vasta alkuvaiheessa.

– Meidän yhtiön tehtävänä on tuoda päättäjille esiin niitä vaihtoehtoisia tapoja tämän yhteysvälin rakentamiseksi ja yksi niistä on edelleen nykyistä päärataa mukaileva vaihtoehto.

Suomi-rata Oy:n tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Suomen valtion lisäksi osakkaina yhtiössä ovat Finavia Oyj, Helsinki, Tampere, Vantaa, Hämeenlinna, Janakkala, Riihimäki, Lahti, Akaa, Jyväskylä, Oulu, Pori, Seinäjoki, Vaasa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi, Kokkola ja Parkano.