1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Pohjanmaa

Kela-kyytien kilpailutus ratkesi – Pohjanmaalla sekä Etelä-Pohjanmaalla kyydit hoitaa kaksi paikallista yrittäjää

Kela-kyytien valtakunnallinen kilpailutus on päättynyt. Uudet toimijat aloittavat tammikuussa 2022. Pohjanmaalla sekä Etelä-Pohjanmaalla Kela-kyydit hoituvat jatkossa paikallisten Vaasan Ulataksin sekä seinäjokelaisen Keskustaksin voimin.

Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla jatkossa kaksi Kela-kyydin tarjoajaa.

Tarjouskilpailu Kela-kyytien tarjoajista on päättynyt. Kela kilpailutti tilausvälityskeskuksen, eli kokonaisuuden jossa mukana oli kalustovaatimusten lisäksi kaikki osatekijät aina tilauksesta järjestelyyn, kyytien yhdistelyyn sekä maksuliikenteen hoitamiseen saakka.

Kullekin alueelle valittiin kaksi palveluntuottajaa, poikkeuksena Keski-Pohjanmaan sekä Pohjois-Pohjanmaan aluekokonaisuus.

Pohjanmaalla sekä Etelä-Pohjanmaalla Kela-kyytien välityskeskuksiksi valittiin Vaasan Ulataksi Oy, sekä Keskustaksi Oy Seinäjoelta. Lisäksi Keskustaksi ajaa Kela-kyytejä myös Satakunnassa.

Keskustaksin toimitusjohtaja Antti Ålanderille tarjouskilpailun voitto tuli positiivisena yllätyksenä, vaikkakin Kela-kyytien lisääminen on ollut yhtiön suunnitelmissa.

Samalla pelkona oli että alueelle olisi tullut toimija toiselta paikkakunnalta, koska kilpailutus oli valtakunnallinen.

Ålanderin mukaan sekä Pohjanmaan että Etelä-Pohjanmaan alueelle tuli tarjouksia ympäri Suomen. Panostus valituille alueille kannatti.

– Haettiin kasvua kilpailutuksessa, ja se että meidät valittiin kolmelle alueelle oli Keskustaksille menestys ja kasvustrategia toteutuu nyt tässä kohtaa, Ålander toteaa.

Aikaisemmin kullakin alueella Kela-kyydit on hoitanut yksi toimija. Vaasan Ulataksin toimitusjohtaja Raimo Roineen mukaan kaksi toimijaa samalla alueella muuttaa kilpailuasetelmaa.

– Kaikki aikaisemmat sopimukset pitää nyt tarkistaa, miten ne mukautuvat uuteen tilanteeseen. Aika kova valmistautuminen meillä nyt on parissa kuukaudessa uuteen, Roine sanoo.

Roineen mukaan uusi tilanne tulee varmaankin aiheuttamaan keskustelua paikallisten taksiyrittäjien keskuudessa, koska tilanne on niin uusi. Mistään yhteistyöstä Vaasan ja Seinäjoen välillä tarjousvaiheessa ei kuitenkaan Ålanderin mukaan ollut kyse.

– Kaikki yhtiöt ovat tehneet tarjouksensa itsenäisesti ja toisistaan tietämättä. Me ei tiedetty mitä kilpailijat ovat tehneet ja miten tarjoukset olivat laadittu.

Asiakkaille kahden yrittäjän valinnanvapaus tulee näkymään palvelussa. Raimo Roineen mukaan palvelu kilpailun myötä tulee paranemaan. Ålander toteaa että käytännössä juurikaan mikään ei muutu.

– Tilausnumerot tulevat muuttumaan, se on se suurin muutos. Muuten matkan tilaaminen hoituu niinkuin ennekin.

Pohjanmaalla Roine näkee haastavana sen, että sairaanhoitopiirin alue on suhteellisen pieni rahallisesti, siksi myös he laajensivat aluettaan.

– Se, että alueella on kaksi jakajaa on taloudellisesti kysymysmerkki. Sen takia mekin lähdettiin tarjoamaan toiselle alueelle ja ollaan jatkossa Etelä-Pohjanmaalla myös.

Ensi vuonna molemmilla taksiyrityksillä on pulaa kuljettajista

Sekä Keskustaksi että Vaasan Ulataksi joutuvat etsimään lisää kuljettajia palkkalistoilleen.

– Nyt kun tulee Etelä-Pohjanmaa lisäksi, joka on yli puolet isompi kuin meidän alue niin kyllä me tarvitaan väkeä enemmän, Roine toteaa.

– Se on haaste, mutta tähän oltiin jo osittain varauduttu, ihan selvää on että nyt tarvitaan lisää työvoimaa, sanoo Ålander.

Kaluston osalta autojen pitäisi riittää, mutta siinäkin aika näyttää miten kaksi aluetta tilannetta muuttaa. Myös autojen ympäristöystävällisyys on otettava entistä laajemmin huomioon.

Keskustaksin toimitusjohtaja Antti Ålander toteaa että laajemmalla alueella toimiminen on nyt taksiyrittämisen arkea.

– Kun ala on vapautunut ja kilpailu koventunut, niin kyllä tällaiset kilpailutukset ovat arkipäivää.