1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kuorma-auto & rekka

Ammattikuljettaja Juuso Joensuu on ajanut jo pitkään rekkaa, joka käy nesteytetyllä kaasulla – tankkaus on halpaa, mutta yleistymisen tiellä on vielä monta estettä

Huhtala Logisticsin rekoista yksi kulkee kaasulla. Huollossa ja tankkaamisessa on haasteita, mutta niiden kanssa selvitään. Traficomin tuki kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan on käymässä vähiin ennen aikojaan.

Juuso Joensuu poseeraa rekan edessä.
Rekkakuski Juuso Joensuun työjuhta on uuden karhea Volvo, joka käyttää LNG-kaasua dieselin sijaan. Vuoden käyttökokemuksen perusteella erot dieselkäyttöiseen rekkaan ovat olemattomat.

Juuso Joensuu kaartaa kaasua polttoaineena käyttävän rekan Kokkolan ABC:n parkkipaikalle ja sammuttaa moottorin.

Auton kylkeen on kirjoitettu "Minä kuljen kaasulla", mutta muuten rekka näyttää aivan tavalliselta.

– Ajamisessa sitä ei huomaa. Samalla tavalla se kulkee kuin diesel, kertoo Joensuu.

Juuso Joensuu on ajanut Huhtala Logisticsin kaasurekkaa puolentoista vuoden ajan.

Auto on yhtiön ainoa kaasua polttoaineena käyttävä rekka. Loput 30 Huhtala Logisticsin rekkaa käyttävät yhä dieseliä.

Ympäristöasiat tärkeitä

Huhtala Logisticsin toimitusjohtaja Tero Mattilan mukaan kaasua käyttävän rekan hankinta oli osa yhtiön strategiaan liittyvää siirtymää.

Ympäristöasiat ovat esillä kaikkialla koko ajan ja kaasurekat ovat tapa olla päästöjen vähentämisessä mukana.

– Halusimme testata, kuinka tämä kaasurekka toimii, kertoo Mattila.

Kaasutankille ei ole asiaa ilman suojavarusteita. Jos nesteytettyä kaasua pääsee iholle, niin se aiheuttaa pahan paleltumisen, koska kaasu on -169 celsiusta pakkasen puolella. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Varsinaisesti yhteistyöneuvotteluihin ja sopimuksiin tällä ei ole merkittävää vaikutusta, mutta:

– Asiakkaat haluavat tietää millä kalustolla tavara liikkuu ja kuljetuskaluston ympäristölukuja vaaditaan raportoitavaksi, Mattila sanoo.

Nesteytetyn kaasun jakeluasemien verkosto on vielä niin harva, että koko Huhtala Logisticsin kaluston muuttaminen kaasua käyttäviin ajoneuvoihin ei ole käytännössä mahdollista.

Kaasulla kulkeva rekka hakee öisin Helsingistä jakelukuorman, joka jaetaan päivällä Seinäjoen ja Oulun välille.

– Sitä ei vielä tiedetä, mikä on tulevaisuuden energiavaihtoehto. Onko se uusiutuva diesel, vety, sähkö, kaasu vai joku yhdistelmä, Mattila sanoo.

Polttoaineena nesteytetty LNG-kaasu

Huhtala Logisticsin kalustovastaava Joni Ristimäki kertoo, että Juuso Joensuun käytössä oleva auto on Volvo-merkkinen. Se käyttää polttoaineena nesteytettyä maa- tai biokaasua.

– Käynnistyksessä moottori käyttää hiukan dieseliä.

Kaasutankin tunnistaa siitä, että tankkausaukkoon ei normaali polttoainepistooli sovi. Lisäksi reijän vieressä on säiliön painemittari Kuva: Kalle Niskala / Yle

Rekka on 26,5 metriä pitkä ja sen kuormankantokyky 35 tonnia. Rekalla kuljetetaan pääasiassa elintarvikkeita.

– Reitti on suunniteltu niin, että auto tankataan aina Seinäjoella Gasumin tankkausasemalla, lähellä meidän omaa varikkoa, kertoo Ristimäki.

Paineistetun kaasun tankkaamiseen tarvitaan turvavälineet, koska kaasu on kylmää. Paineistetussa muodossa lämpötila on miinuksella 160 celsiusastetta.

– Turvavisiiri kasvojen eteen ja pitkät nahkahanskat estämään kaasun joutumisen iholle, Juuso Joensuu sanoo.

Kaasun lisäksi autoon tankataan Ad-blue -ureaa, joka vähentää pakokaasupäästöjä, dieseliä auton käynnistämiseen ja polttoöljyä, joka käyttää kylmäkoneita.

– Silloin, kun kaikki tankit pitää täyttää, se vie melkoisesti aikaa, Joensuu sanoo.

Huollon erikoisosaamista

Joni Ristimäki kertoo auton olevan kaasukustannusten osalta edullismpi kuin vastaava dieselauto, mutta auton muita kustannuksia on kuitenkin tarkasteltava koko elinkaaren ajalta.

– Kun huomioidaan koko elinkaari eli hankintahinta ja huoltokustannukset, niin ei se ainakaan ole dieselkäyttöistä kalliimpaa, kertoo Ristimäki.

Kustannuksia nostaa auton kaasujärjestelmä ja sen huolto. Se vaatii erikoisosaamista ja paikan jossa sitä voidaan tehdä.

– Ihan jokaiseen hallin ei kaasurekalla ole asiaa.

Kalustovastaava Joni Ristimäki ja toimitusjohtaja Tero Mattila ovat tyytyväisiä kaasurekan hankintaan. Kuva: Jorma Uusitalo

Tuki ei riitä?

Uuden kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintaan on voinut saada tukea (siirryt toiseen palveluun) viime joulukuusta lähtien.

Tuki on tarkoitettu nesteytettyä kaasua käyttövoimana käyttävän kuorma-auton hankintaa tai pitkäaikaista vuokrausta varten.

Se on suuruudeltaan 5 000 tai 12 000 euroa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantutija Susanna Sirkkalan mukaan varatusta miljoonan euron investointituen potista on nyt käytetty lähes 800 000 euroa.

– Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan tukihakemuksia on käsitelty elokuun loppuun mennessä 89 kappaletta, Sirkkala sanoo.

GAS POWERED- teksti kissan korkuisin kirjaimin kertoo muille, että auto on kaasukäyttöinen Kuva: Kalle Niskala / Yle

Tukea voi hakea vuoden 2022 marraskuun loppuun asti.

Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Marja Hyvösen mukaan tällä hetkellä kaasulla liikkuvien rekkojen hankintatukeen on rahaa korvamerkittynä vielä hiukan yli kaksisataatuhatta. Se ei millään riitä tukikauden loppuun asti.

– Oletuksena on että tuen rahoitus jatkuu, koska siihen on poliittinen linjaus. Varmistus saadaan loppuvuodesta, kun asia käsitellään eduskunnassa täydentävän talousarvion yhteydessä, kertoo Hyvönen.

Lue seuraavaksi:

Kuorma-autoalan kuljettajapula ei hellitä – vuosia eläkkeellä ollut Guy Käcko ajaa edelleen, koska kuljettajia on lähes mahdoton löytää töihin

Hallitus on satsaamassa biokaasuun, vaikka se on ajautumassa sivuraiteelle henkilöautojen polttoaineena

Jo 12 000 suomalaisen alla hyrisee biokaasulla kulkeva auto – tankkauspisteiden määrä nousee vauhdilla, mutta Lappiin kaasuautolla ei pääse vieläkään

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun torstaihin 23.9. kello 23 saakka.