1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rahtiliikenne

Pandemia lyhensi logistiikkaketjuja: Tuotantoa lähemmäs markkinoita, kontteihin mikrosiruja pallogrillien sijasta

Kansainvälinen kuljetusteollisuus näyttää selviytyvän pandemian aiheuttamista ongelmista ennakoitua paremmin. Myös yritykset ovat sopeutuneet, tilaa vieviä hyödykkeitä valmistetaan lähempänä asiakkaita.

Rahtikustannusten nousu on lyhentämässä logistiikkaketjuja. Kuva: Hans-Peter Merten / AOP

Konttialus Evergiven ajautui hiekkasärkälle ja tukki Suezin kanavan keväällä lähes viikoksi.

Meriliikenteen solmukohdan ruuhkautuminen aiheutti laivajonoja kanavaan, purkujonoja satamiin ja verkkokaupan ostosten myöhästymisiä kuukausiksi. Kuljetuskustannukset moninkertaistuivat.

The Economist-lehti on selvittänyt pandemian vaikutuksia globalisaatioon (siirryt toiseen palveluun).

Aasiasta tuotavien hyödykkeiden ja esimerkiksi elektroniikkakomponenttien hinta on noussut virustilanteen vuoksi.

Lennoille sekä matkustajia että rahtia

Yritykset ovat sopeuttaneet toimintaansa uusiin olosuhteisiin monin tavoin.

Matkustajaliikenteen tyrehdyttyä toissa keväänä koneita muokattiin soveltuviksi rahdin kuljetuksiin. Hybridimallin arvioidaan jäävän pysyväksi useiden lentoyhtiöiden reiteillä.

Economist-lehden mukaan suuret yritykset kuten yhdysvaltalainen Walmart-päivittäistavaraketju, ovat hankkineet yksittäisiä konttialuksia pelkästään omien tuotteidensa kuljettamiseen.

Yhteen suureen rahtialukseen mahtuu jopa 10 000 konttia. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Tuotantoa lähemmäs myös Aasiassa

Myös konttien sisältö on muuttumassa. Esimerkiksi kuluttajille edullisten bulkkipuutarhakalusteiden sijaan kontteihin pakataan teolllisuudelle tärkeitä elektroniikkakomponentteja.

Aasian rahteja korvataan tuotantolaitoksilla Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Uusjako on meneillään myös Aasiassa. Japanilainen elektroniikkajätti Toshiba sulkee tehtaansa Dalianissa.

Sijoittajien luottamus kuljetusten elpymiseen näyttää olevan palaamassa.

Morgan Stanley-pankin mukaan sijoitukset kansainväliseen logistiikka-ja kuljetusalaan ovat tänä vuonna nousemassa 15 prosentilla pandemiaa edeltävästä ajasta.

Lue myös:

Sitkeä pula komponenteista ja raaka-aineista jarruttaa vientiyritysten menestystä – kysyntä olisi kasvussa

Lentorahdin hinta on rajussa nousussa – se nostaa Aasiasta tuotavan elektroniikan hintaa Suomessakin