1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. melonta

Etelä-Suomeen syntyi uusi melontareitti – Lahdesta pääsee pieniä jokia pitkin Kymijoelle ja Kimolan kanavalle saakka

Retkimelojille on valmistunut uusi, opastettu reitti palvelukarttoineen. Kansainvälisen sivuston ja mobiilisovelluksen avulla tavoitellaan melojia ja muita luonnossa liikkujia myös ulkomailta Päijät-Hämeeseen ja Kymenlaaksoon.

Lahtelaismeloja Petri Savonen meloo kajakilla Nastolan Härönjoella. Taustalla melontareitistä kertova opaste.
Petri Savonen on harrastanut melontaa pari vuotta. Mitä mieltä paikalliset melojat ovat uudesta reitistä?

Ulkoliikunnan suosio on kasvanut korona-aikana ja matkailuyritykset haluavat saada siitä osansa.

Iitin matkailuyhdistys on laatinut yhdessä yritysten kanssa uuden palvelureitin Lahden ja Iitin välille. Reitti johdattaa melojan Kymijärveltä pieniä jokia ja järviä pitkin Kymijoelle ja Kimolan kanavalle.

– Etelä-Suomessa ei vastaavia pitkiä, opastettuja reittejä juurikaan löydy. Tai ainakaan sellaisia, joiden varrella olisi palveluja helposti löydettävissä ja tarjolla, sanoo Iitin matkailuyhdistys ry:n sihteeri Annukka Linninen.

Kajakkilaituria ja siirtymäpaikkaa osoittava opaste Iitin Vuolenkosken kylällä. Siirtymäpaikkojen lähistöltä voi vuokrata kärryjä, joilla kajakin saa siirrettyä seuraavaan paikkaan. Kuva: Tuija Veirto / Yle

Koko reitti vajaassa viikossa

Opastetulla osuudella on mittaa pistoreitteineen ja etappeineen yhteensä 160 kilometriä.

Jos kaikki osuudet haluaa meloa läpi, se kestää Linnisen mukaan viisi, kuusi päivää.

– Etapit sopivat päiväretkien kohteiksi. Esimerkiksi Iitin puolella on 65 kilometriä pitkä ympyräreitti. Se vie Vuolenkoskelta Mankalan padolle, sieltä Hiidensaaren kautta Kimolan kanavalle.

Maa-alueilla siirtymäkohtiin on sijioitettu kärryjä, joita vuokraamalla kajakin voi kuljettaa seuraavaan kohteeseen.

Tavoitteena on houkutella palvelureitin käyttäjiksi melojia paitsi läheltä, myös ulkomailta digitaalisen, outdooractive.com (siirryt toiseen palveluun)-sivuston kautta.

Melontareitti-hanketta ovat rahoittaneet Kestävä Lahti-säätiö 20 000 eurolla. Pienempiä summia on saatu yritystahoilta.