1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Helsingin kaupunginteatteri

"Jos sopivaa transnaista ei löydy, musikaali kannattaisi jättää tekemättä" – keskustelu roolituksesta käynnistyi ennen esiintyjähaun päättymistä

Helsingin Kaupunginteatteri etsii vuoden 2022 musikaaliin esiintyjää 50–65-vuotiaan transnaisen rooliin.

Helsingin kaupunginteatterin ensi vuoden ohjelmistoon kuuluvan musikaalin transhahmon roolittaminen on herättänyt vilkasta keskustelua jo ennen kuin näyttelijää on valittu. Kuva: Jari Pussinen / YLE

Helsingin kaupunginteatteri etsii esiintyjää 50–65-vuotiaan transnaisen rooliin ensi vuonna esitettävään musikaaliin.

Jo ennen hakuajan umpeutumista sosiaalisessa mediassa alkoi keskustelu transhahmon roolittamisesta.

Somevaikuttaja ja toimittaja Mona Bling esitti Instagram-kommentissa, että transnaisen roolin tulisi olla avoinna vain transnaisille.

– Onhan niin, että te etsitte rooliin vain ja ainoastaan transtaustaista naista? Tämä on tärkeää, koska cis-näyttelijä ei voi kertoa transtarinoita, Bling kirjoittaa.

Useat transtaustaiset keskustelijat ovat esittäneet samansuuntaisia näkemyksiä.

Teatteri on asiasta eri mieltä.

– Meillä on kaikissa esiintyjähauissa samat rekrytointiperiaatteet. Me määrittelemme vain roolin ominaisuuksia, ja hakijoilta edellytämme tiettyjä taitoja ja osaamista. Emme sanele, minkä sukupuolinen näyttelijä roolia voi hakea, teatterinjohtaja Kari Arffman sanoo.

Haku päättyi keskiviikkona.

Kohu transhahmon roolittamisesta oli kaataa Kansallisteatterin ensi-illan

Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -näytelmä synnytti vuosi sitten kiihkeän väittelyn siitä, kuka saa esittää näytelmän transhahmoa. Kohun keskellä ensi-ilta ehdittiin kertaalleen siirtää, antaa potkut yhdelle näyttelijöistä ja ottaa komento takaisin.

Hetken näytti siltä, että Kansallisteatteri oli palkannut transnaisen rooliin miehen. Roolitusta pidettiin vahingollisena tekona transyhteisöä kohtaan.

Vain päiviä ennen ensi-iltaa Kansallisteatteri kysyi neuvoa transtaustaiselta näyttelijältä Miiko Toiviaiselta.

Hänen avustuksellaan näytelmän tekstiin, näyttelijäntyöhön ja puvustukseen tehtiin pieniä muutoksia. Hienosäätöjen oli tarkoitus varmistaa, että esitys ei vahvista negatiivisia stereotypioita transihmisistä.

Nyt Toiviainen on seurannut mielenkiinnolla Helsingin kaupunginteatterin näyttelijärekryä, ja jakanut siihen liittyvää ilmoitusta somekanavissaan.

Hänen mielestään kaikille avoin hakukuulutus oli oikea menettelytapa. Se jätti tilaa esimerkiksi transfeminiinisille muunsukupuolisille hakijoile, jotka eivät välttämättä identifioidu transnaiseksi mutta voisivat silti esittää roolin. Hän toivoo, että esiintyjäksi löytyisi sopiva transihminen.

Roolittaminen ei Toiviaisen mukaan ole kuitenkaan aivan helppoa. Musikaalien avainrooleihin kuuluu tavallisesti erittäin vaativia laulu- ja tanssiosioita.

– Jos sopivaa transnaista ei rooliin löydy, mielestäni esiintyjäksi voi valita cisnaisen – sillä ehdolla, että tuotantoon otetaan transtaustausia konsultteja.

Teatterinjohtaja Arffman on tästä asiasta samoilla linjoilla.

– Lähtökohtaisesti pyrimme löytämään rooliin transnaisen. Olemme keskustelleet roolituksesta transsukupuolisten ihmisten kanssa, ja jos valittu esiintyjä ei ole transnainen, jatkamme transyhteisön konsultointia.

Arffmanin mukaan vähemmistöjen tarinoita ei tulisi jättää kertomatta, vaikka hahmoihin ei löydyttäisikään kaikkia tyydyttävää roolitusta.

Vääränlainen representaatio lisää transfobiaa

Somevaikuttaja ja toimittaja Mona Blingin mielestä rooliin ei kannata harkita kuin transihmistä.

– Jos sopivaa transnaista rooliin ei löydy, musikaali kannattaisi jättää tekemättä.

Monet kysyvät tässä kohtaa, eikö näyttelijän työtä ole näytellä sellaista ihmistä, jota itse ei ole.

Bling sanoo, että ei kaikissa tapauksissa.

Rodullistetun hahmon roolittaminen valkoisella näyttelijällä ei olisi nykyään teatterissa mahdollista. Bling sanoo transsukupuolisuuden olevan ihonvärin tapaan sellainen ominaisuus, jota ei voi näytellä.

Mutta kyllähän miehetkin voivat teatterissa näytellä naisia ja päinvastoin, kriitikot jatkavat.

Heille Bling vastaa, että niin voi tehdä. Kun Seela Sella näytteli Tampereen työväen teatterissa ja Kansallisteatterissa Hitleriä, hahmon roolittaminen juutalaisnaisella oli Blingin mukaan onnistunut tehokeino.

Transhahmojen roolittaminen on kuitenkin herkempi asia, koska transrepresentaatio on niin pitkään ollut todella vähäistä ja kovin epäautenttista.

Vääränlainen representaatio on Blingin mukaan omiaan vahvistamaan negatiivisia stereotypioita ja transfobiaa, mikä voi pahimmillaan johtaa väkivaltaan.

Bling toivoo, että transihmisille annettaisiin mahdollisuuksia ja omaa tilaa kertoa transihmisten tarinoita.

– Oli kyse mistä tahansa vähemmistöstä, tarinasta tulee paljon parempi, kun löydetään näyttelijä, joka kuuluu kyseiseen vähemmistöön, Mona Bling sanoo.

Helsingin kaupunginteatterin mukaan hakemuksia saapui määräaikaan mennessä kymmenkunta. Hakijoiden joukossa on transnaisia ja cis-sukupuolisia naisia sekä miehiä.

Seuraavaksi alkavat koe-esiintymiset.

Täsmennys 20.9. klo 11.51: Tarkennettu Mona Blingin kuvausta Hitler-hahmon roolittamisesta.

Lue myös:

Näin Kansallisteatterin kohunäytelmää korjattiin – neuvoja antanut transtaustainen näyttelijä Miiko Toiviainen: "Jos tämä olisi tehty Lontoossa, olisi noussut paskamyrsky"

Kuka saa esittää ja ketä? Tutkija: "Homon roolissa ei tarvitse olla homo, sillä näyttelijän työ on esittää muuta kuin itseään"

Anne Rautiainen oli juuri palkittu, kun hän joutui myrskyn silmään – syksyn teatterikohu paljasti asian, johon nolattu ohjaaja ei olisi halunnut palata