Autojen öljynvaihdot harvenevat – sähköautoissa voivat loppua jopa kokonaan

Mitä enemmän sähköautoja tulee, sitä enemmän moottoriöljyjen kysyntä vähenee. Uusilla voiteluaineilla ja materiaaleilla voidaan alentaa kitkaa merkittävästi ja parantaa autojen hyötysuhteita.

Oljynvaihdossa vanha moottoriöljy kannattaa useimmissa autoissa valuttaa pois öljypohjassa olevan tulpan kautta. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Autoissa voiteluaineilla pyritään muun muassa alentamaan kitkaa ja suojaamaan toisiinsa koskettavia pintoja kulumiselta.

Perinteisten polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen osalta on laskennallisesti todettu kitkan voittamiseen kuluvan energiasta noin kolmannes, josta vajaa viidennes koostuu moottorista ja vaihteistosta.

Siinä missä kymmeniä vuosia sitten henkilöauton moottorin öljynvaihtoväli saattoi olla 5 000 kilometriä, sallivat monien uudempien automallien mukautuvat huolto-ohjelmat samoilla öljyillä ajamista yli 30 000 kilometriä tai jopa enemmän.

Alppilan autohuollon ajoneuvomekaanikko Alex Rooteman laittaa uutta öljyä moottoriin. Kuva: Jarmo Koponen / Yle

Samalla moottoriöljyjen myyntimäärät ovat muun muassa useilla korjaamoilla pienentyneet.

– Öljynvaihto on vähentynyt aika paljonkin, koska huoltovälit ovat pidentyneet, sanoo Alppilan autohuollon jälkimarkkinointipäällikkö Erkki Toivio.

Sähköautojen yleistymisen myötä öljyhuoltojen määrä todennäköisesti putoaa entisestään. Perinteisiä polttomoottorin voiteluöljyjä ei tarvita lainkaan, ja muut voiteluaineet kestävät parhaimmillaan koko auton käyttöiän.

– Esimerkiksi jos ajatellaan sähköautoja, siellähän pyritään kestovoiteluun. Eli alkuperäinen voitelu toimii, esimerkiksi laakerointien rasvavoitelu ja vaihteistojen voitelu. Eli perinteisiä voiteluainevaihtoja, vaihtokertoja ei tule, kertoo johtava tutkija Helena Ronkainen Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä.

On arvioitu, että jos käytettäisiin edistyksellisiä teknologisia ratkaisuja esimerkiksi henkilöautoissa, voitaisiin alentaa energian kulutusta noin 40, jopa 60 prosenttia, sanoo sanoo johtava tutkija Helena Ronkainen. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Hän myös korostaa, että autojen sähkökäyttöisyyden myötä voiteluaineille tulee uudenlaisia, muun muassa lämpötilojen sietoon ja sähköisiin ominaisuuksiin liittyviä vaatimuksia.

– Sähkömoottorit mahdollistavat suuremmat kiihtyvyydet verrattuna polttomoottoreihin, mikä asettaa myös voiteluaineet uusien haasteiden eteen.

Edessä voivat olla myös ajat, jolloin ilmaston ja ympäristön kannalta hankalista öljytuotteista päästää polttoainekäytön lisäksi myös voiteluainekäytössä yhä enemmän eroon. Sanonta "vesi vanhin voitehista" saattaa olla jälleen ajankohtainen.

VTT:n laboratoriossa voiteluaineen vaikutusta kitkaan voidaan tutkia esimerkiksi tällaisella koejärjestelyllä. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

– Aika paljon on kehitystä tapahtunut ja koko ajan kehitetään uusia ratkaisuja. Esimerkiksi vesipohjaisia voiteluaineita, ionisia nesteitä tutkitaan voiteluainekäyttöön, Ronkainen sanoo.

Uusien materiaalien myötä saatetaan selvitä jopa kokonaan ilman voitelua.

– Erilaisilla materiaaliratkaisuilla pystytään alentamaan kitkaa joko voideltuna tai jopa ilman voiteluaineita. On kehitetty erilaisia alhaisen kitkan pinnoitteita, kuten DLC- eli timantinkaltaiset hiilipohjaiset pinnoitteet [diamond-like carbon], joilla saavutetaan hyvin alhaisia kitkakertoimia, kertoo Ronkainen.

Vaikka moottoriöljyjen menekki on vähentynyt, tulevat yleisimmät öljylaadut Alppilan autohuollolle säiliöautotavarana, sanoo jälkimarkkinointipäällikkö Erkki Toivio. Kuva: Jarmo Koponen / Yle

Vaikka öljyjen merkitys ajoneuvojen voiteluaineena vähentyy, ei kehitys välttämättä huolestuta autokorjaamoilla. Polttomoottoriautoja on käytössä vielä pitkään, ja Suomen keli- ja tieolot muistaen, myös sähköautot tarvitsevat huoltoa.

– Sähköautot, jarru- ja alustaosat kuluvat niissä samalla tavalla kuin normi bensiini- ja dieselautoissa, korostaa Toivio.

Jäteöljyn vähenemisen ohella pienenee myös käytettyjen öljyn- ja polttoaineensuodatinten määrä. Toisaalta myös sähköautojen vanhat akut ovat ongelmajätettä. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Sähkökäyttöisten autojen hyötysuhde on jopa neljä kertaa parempi kuin polttomoottoriautoilla. Ne ovat siis energiatehokkaampia ja sitä kautta ympäristöystävällisempiä, mikäli latauksessa käytettävä sähköenergia on tuotettu uusiutuvilla energiamuodoilla.

Lue myös