Hyppää sisältöön

Kaatuuko Liisu – vuosikymmenen merkittävin liikenneuudistus? Entä mikä on ympäristöpääkaupungin tulevaisuus?

Lahti viettää parhaillaan vuotta parrasvaloissa Euroopan ympäristöpääkaupunkina. Samaan aikaan vasta valittu kaupunkiympäristölautakunta suunnittelee kaatavansa jo päätetyt ympäristöhankkeet.

Ilmakuva liikenneympyrästä, jossa on oma kaista pyöräilijöille.
Keskustelu Lahden keskustan liikennesuunnitelmista ja ympäristöhankkeista on tiivistynyt pyöräilyn ja autoilun vastakkainasetteluun, vaikka pelissä on muutakin.

Liisu eli Lahden keskustan liikennesuunnitelma 2030 on vasta aloittaneen kaupunginvaltuuston ensimmäinen tulikoe. Edellinen valtuusto hyväksyi Liisun joulukuussa, mutta monet valtuutetut lupasivat kesän vaaleissa perua päätöksen.

Keskustan liikennesuunnitelman tavoitteena on lisätä pyöräilyn, jalankulun ja joukkoliikenteen osuutta liikenteessä ja vähentää henkilöautojen läpiajoa keskustassa. Liikenne ohjattaisiin keskustan kehäkadulle: Mannerheimintie-Hollolankatu-Lahdenkatu-Saimaankatu. Vesijärvenkadulle tehtäisiin lisää tilaa kevyelle liikenteelle ja busseille. Katua ei kuitenkaan suljettaisi henkilöautoilta.

Yle Lahden studiossa käytiin torstai-iltana paikoin kiivaaksikin yltynyt keskustelu liikennesuunnitelman tulevaisuudesta.

Esimerkiksi Perussuomalaisten tuore valtuutettu Tuomas Sorsa heittäisi suunnitelman suurilta osin romukoppaan.

– Me ollaan siirtämässä hyvin toimivasta järjestelmästä liikennettä sivuun. Nää on erittäin kalliita hankkeita. Kyllä me ollaan erittäin kriittisiä. Toki haluamme olla kehittämässä liikenneturvallisuuteen liittyviä ratkaisuja, hän sanoo.

Niin ikään ensimmäistä kauttaan valtuustossa istuva Oskari Päätalo (vas.) muistutti, että Liisu tähtää vuoteen 2030.

– Totta kai siellä nyt tiet toimii, autot kulkee eteenpäin ja ihmiset kävelee, mutta idea on katsoa tulevaisuuteen. Nyt asiat toimii, mutta autoilukeskeinen keskusta ei ole vuotta 2030.

Pitäisikö Lahden luopua tiukoista päästövähennystavoitteistaan?

Entä miten käy ympäristöpääkaupungin? Euroopan ympäristöpääkaupunkina tänä vuonna toimiva Lahti tähtää hiilineutraaliksi jo vuonna 2025, kymmenen vuotta etuajassa verrattuna Suomen kansallisiin tavoitteisiin. Tämä vaatii merkittäviä päästövähennyksiä kaikilta lahtelaisilta kaupunkilaisista suuryrityksiin.

Ympäristöpääkaupungin markkinointitempaukset ovat saaneet lahtelaisilta kritiikkiä: Ovatko markkinointirahat pois palveluista? Ovatko kaikki uudet pyörätiet tarpeen?

Jatketaanko samaa linjaa vai luovutetaanko ilmastoedelläkävijän paikka jollekin toiselle kaupungille? Jos luovutetaan, onko Lahti lupaillut liikaa yrityksille, sijoittajille ja uusille asukkaille?

Liikennesuunnitelma ja ympäristöpääkaupunki liittyvät myös toisiinsa. Lahti on tehnyt tehnyt jo ympäristöystävällisemmän energiaratkaisun luopuessaan kivihiilestä. Nyt katse on siirtynyt liikenteen päästöihin.

Keskustelussa mukana Francis McCarron (kok.) Tuomas Sorsa (ps.) Oskari Päätalo (vas.) ja Minna Lampinen (sdp.), projektipäällikkö Riitta M. Niskanen Lahden kaupungilta.

Katso koko keskustelu täältä.