1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. joukkoliikenne

Joukkoliikennejätti HKL yhtiöitetään, henkilöstö huolissaan tulevaisuudesta – "Ei ole kyse työehtoshoppailusta"

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt yhtiöittää metro- ja raitiovaunuliikenteestä vastaavan Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL). Työntekijät ovat huolissaan yhtiöittämisen vaikutuksista.

Matkustajia metrossa Helsingin keskustassa. Kuva: Silja Viitala / Yle

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt yhtiöittää joukkoliikennejätti HKL:n. Valtuusto päätti asiasta keskiviikkoiltana. Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos vastaa kaupungin metroista ja raitiovaunuista.

HKL on kertonut, että yhtiöittämisellä valmistaudutaan ratikkaliikenteen laajenemiseen yli kuntarajojen.

– Tämä mahdollistaa paremmin seudullisen yhteistyön ja joustavoittaa esimerkiksi rahoituksen hakemista uusiin raideyhteyksiin, HKL:n johtokunnan varapuheenjohta Sini Korpinen (kok.) sanoo.

HKL:n henkilöstö on ollut huolisaan yhtiöttämisen vaikutuksista. Uuden HKL-yhtiön on tarkoitus muun muassa liittyä rautatiealan työehtosopimukseen. Työntekijät ovat vaatineet kokonaan uutta selvitystä yhtiöittämisen seurauksista.

Yt-menettelyistä on tehty tutkintapyyntö poliisille. Metro- ja ratikkakuskit osoittivat mieltään keskiviikkona Senaatintorilla. Mielenilmauksen tavoitteena oli saada ainakin aikalisää yhtiöittämisasiassa.

Johtokunnan varapuheenjohtajan Sini Korpisen mielestä ei voi sanoa, että hanketta olisi kiirehditty.

– Tätä ei ole kiirehditty. Tätä on valmisteltu pitkään ja nyt oli tehtävä päätös, Korpinen sanoo.

Työntekijät osoittivat mieltään myös viime viikolla ja järjestivät kahden vuorokauden työnseisauksen. HKL:llä on lähes 1 300 työntekijää.

"Työehtoehtosopimuksesta päätetään uudessa yhtiössä"

Työntekijöiden keskuudessa vallitsee siis huoli muun muassa työsuhteen ehdoista. Yhtiöittämisellä voi olla vaikutuksia työehtoihin.

HKL:ssä on tällä hetkellä käytössä kolme työehtosopimusta, joita noudatetaan ensi vuoden helmikuun loppuun saakka, jolloin nykyinen sopimuskausi päättyy.

– Uudesta työehtoehtosopimuksesta päätetään vasta uudessa yhtiössä, mutta tarkoituksena on tosiaan ollut ottaa käyttöön rautatiealan sopimus, Korpinen sanoo.

Kunta-alan ja rautatiealan sopimusten välillä on eroja muun muassa vuosiloma- ja palkkausasioissa.

– Henkilöstön aseman turvaaminen on ollut koko prosessin ajan varsin vahvasti esillä. Ei ole kyse mistään työehtoshoppailusta, Korpinen sanoo.

Hän toteaa, että yhtiön ei ole tarkoitus tehdä voittoa.

– Yhtiöittämisen lähtökohta ei missään nimessä ole henkilöstöstä säästäminen.

Korpinen toteaa, että keskusteluissa tuntuu nyt menevän helposti sekaisin sekin, että nyt puhutaan yhtiöittämisestä eikä yksityistämisestä.

Tuleva yhtiö olisi siis julkisomisteinen, yksityistä pääomaa ei olisi mukana.

Lue lisää aiheesta:

HKL halutaan yhtiöittää, ja se huolestuttaa liikennelaitoksen työntekijöitä – tutkija: "Ei ole täysin selvillä, mihin muutoksilla tähdätään"

Siemens-oikeudenkäynti muutti HKL:n yhtiöittämissuunnitelmat, mikä sai henkilöstön tyrmistymään – "Tämä on meidän hätähuuto", sanoo luottamusmies

Raitio- ja metrohenkilökunta suunnittelee työnseisausta ensi viikolle – vaatimuksena pikainen selvitys HKL:n yhtiöittämisestä

Metro- ja ratikkakuskit hiljentävät kiskot kahdeksi päiväksi Helsingissä ja Espoossa, mutta poliitikkojen päiden kääntämiseen sekään ei ehkä riitä