1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. nopeusrajoitukset

Liikenneturva kannustaa kuntia alhaisempiin nopeusrajoituksiin – 30 kilometriä tunnissa vähentäisi onnettomuuksia

Liikenneturva vertaili katujen nopeusrajoituksia onnettomuuksien määrään. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä väheni hienoisesti, kun 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksia oli tieosuuksilla enemmän.

Liikenneturvan mukaan 30 kilometrin tuntivauhti olisi suositeltavaa etenkin alueilla, joissa pyöräillään ja kävellään paljon sekä koulujen ja palvelutalojen läheisyydessä. Kuva: Antti Eintola / Yle

Liikenneturva kannustaa kuntia ottamaan käyttöön alhaisempia nopeusrajoituksia.

Liikenneturvan tiedotteen mukaan noin puolet henkilövahinkoon johtaneista liikenneonnettomuuksista tapahtuu taajama-alueella, mutta keskimäärin vain neljäsosassa Suomen kuntien kaduista nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa.

– Kunnan ratkaisuna voi olla myös kävelyn ja pyöräilyn erottaminen moottoriajoneuvoliikenteestä. Olennaista on, että liikenneympäristö tukee nopeusrajoitusta, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen tiedotteessa.

Liikenneturva vertaili kuntien katujen nopeusrajoituksia onnettomuuksien määrään. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä väheni hienoisesti, kun 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksia oli tieosuuksilla enemmän.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan nopeuksien laskeminen 30 kilometriin tunnissa olisi suositeltavaa etenkin alueilla, joissa pyöräillään ja kävellään paljon sekä koulujen ja palvelutalojen läheisyydessä.