1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuluttaja-asiamiehet

Kuluttaja-asiamies vaatii luottoyhtiö Blue Financea luopumaan laittomasta hinnoittelusta

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Blue Financen hinnoittelu voi johtaa luottokustannusten ylärajan ylittämiseen. Blue Finance kiistää laittomuudet ja vetoaa väärinkäsitykseen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Blue Finance perii lainan ottajalta liian suuria kustannuksia erottamalla luottosopimuksen osia näennäisesti sellaisiksi palveluiksi, joita hintasääntely ei koskisi. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kuluttaja-asiamiehen mukaan luottoyhtiö Blue Finance rikkoo kuluttajaluottoa koskevaa hintasääntelyä. Se vaatii Blue Financea luopumaan lainvastaisesta hinnoittelumallistaan ja selventämään sopimusehtojaan.

Kuluttaja-asiamies toteaa tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että lainan ottajalta peritään liian suuria kustannuksia erottamalla luottosopimuksen osia näennäisesti sellaisiksi palveluiksi, joita hintasääntely ei koskisi.

Maksua on peritty esimerkiksi luottohakemuksen ja luoton nostopyynnön nopeutetusta käsittelystä sekä paperilaskutuksesta. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tällaiset palvelut kuuluvat automaattisesti luottosuhteeseen eikä niitä voi laskuttaa lisäpalveluina.

Lisäksi tilinhoitomaksun päiväkohtainen suuruus on sallitun rajoissa, mutta vuositasolla hinta saattaa nousta yli 150 euron. Se on hintasääntelyn mukaan koron päälle tulevien luottokustannusten ehdoton yläraja.

Blue Finance: Kyseisiä luottotuotteita ei ole enää olemassa

Blue Finance kiistää lainvastaisen hinnoitellun. Se kertoo tarjoavansa vain 1–4 kuukautta pitkiä kulutusluottoja, joten Kuluttaja-asiamiehen mainitsemaa kokonaisluottokustannusten 150 euron ylittymistä vuositasolla ei voi tapahtua.

– Kyseessä on väärinkäsitys, ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhtiöllemme toimittamat kysymykset ovat liittyneet vuonna 2020 sivuillamme olleeseen luottosopimusmalliin, jota ei enää nykyisen lainsäädännön aikana ole asiakkaillemme tarjottu. Tuo vanhentunut sopimusmalli oli unohtunut sivuillemme, mutta itse luottotuotetta ei ollut enää olemassa, eikä asiakkaiden ole ollut mahdollista kyseistä luottoa hakea, kertoo maajohtaja Petra Mengelt Ylelle sähköpostilla.

Mengeltin mukaan myös Blue Financen veloittamat maksut luoton lisäpalveluista ovat voimassa olevan lainsäädännön mukaisia.

Kuluttaja-asiamies selvittänyt muidenkin yhtiöiden luottokustannuksia

Syyskuussa 2019 tuli voimaan lakimuutos, joka asetti kaikille kulutusluotoille aiempaa tiukemman 20 prosentin korkokaton ja rajasi muut lainanhoitokulut enintään 150 euroon vuodessa.

Tavoitteena oli hillitä suomalaisten ylivelkaantumista.

Sitä ennen kulutusluottojen korkokatto oli 50 prosenttia, mutta ainoastaan alle 2000 euron lainoille. Käytännössä 2000 euroa suurempien pikavippien todelliset vuosikorot saattoivat olla jopa satoja prosentteja.

Korkokattoa laskettiin vielä lisää pandemian pahimpina aikoina kuluttajien talousvaikeuksien estämiseksi. Väliaikainen 10 prosentin katto puretaan tämän kuun lopussa.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt pysyvän hintasääntelyn noudattamista sekä luottokustannuksia koskevia sopimusehtoja ja markkinointia useiden luottoyhtiöiden kanssa.

Luottokustannusten käsite on laaja. Niihin sisältyvät kaikki luotonantajan tiedossa olevat kustannukset, joiden maksuvelvollisuudesta sovitaan luottosopimuksen yhteydessä. Näitä ovat muun muassa luoton korko, erilaiset avausmaksut, kuukausittaiset hallinnointikulut ja nostopalkkiot.

Lue myös:

Osaa kulutusluoton ottaneista saattaa odottaa ikävä yllätys – väliaikaisen korkokaton voimassaolo päättyy

Kulutusluottojen uusi muoto voi johtaa yllättäviin vaikeuksiin – katso, miten “halpa korko” voi muuttua isoksi rahamenoksi

Ryhmäkanteella uhattu pikavippiyhtiö maksaa asiakkailleen hyvitystä kohtuuttomista luottokustannuksista

Pikavippi- ja perintäfirma taipuivat hyvitykseen – kuluttaja-asiamies ei aja enää ryhmäkannetta Euro24 Financea ja Gothiaa vastaan