1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lentoliikenne

British Airways luopuu uuden halpalentoyhtiön perustamisesta Euroopan reiteille – lentäjien edustaja: "Järjestelyt eivät olleet hyväksyttäviä"

British Airwaysin tarkoituksena oli aloittaa lennot Lontoon Gatwickin kentältä eri puolille Eurooppaa. Yhtiö on menettänyt markkinaosuuksia halpalentoyhtiöille, jotka palautuvat pandemian aiheuttamasta lentoliikenteen kriisistä nopeimmin.

British Airwaysin tarkoituksena oli perustaa 17 lentokoneella lentävä halpalentoyhtiö Lontoon Gatwickiin. Kuva: British Airways

British Airways keskeytti toimintansa Lontoon Gatwickin kentällä koronapandemian alkaessa ja keskitti lennot läheiselle Heathrow'n lentoasemalle.

Matkustusrajoitusten ja pandemian hellittäessä vapaa-ajan matkustus on alkanut elpyä liikematkustusta nopeammin, ja British Airways suunnitteli aloittavansa lyhyet Euroopan-lennot Gatwickista uudelleen ensi kesään mennessä.

Lentoja olisi operoinut British Airwaysin perustama uusi halpalentoyhtiö, joka olisi lentänyt 17 koneella 47:ää reittiä eri puolille Eurooppaa. British Airways suunnitteli tavoittavansa koneisiin takaisin matkustajia, joita se on menettänyt pandemian aikana halpalentoyhtiöille, erityisesti EasyJetille ja Ryanairille.

Henkilökunnalle elokuussa lähettämässään kirjeessä yhtiö kertoi, että tarkoituksena oli myös alentaa lentojen tuotantokustannuksia. Käytännössä uuteen yhtiöön siirtyvät työntekijät olisivat joutuneet hyväksymään heikommat työehdot kuin emoyhtiöön jäävät.

British Airwaysin lentäjiä edustava BALPA hylkäsi British Airwaysin ehdotuksen.

– Olemme pettyneitä, ettemme saavuttaneet sopimusta, joka olisi ollut jäsentemme hyväksyttävissä. Olemme valmiudessa jatkamaan neuvotteluja sellaisesta sopimuksesta, joka on mahdollista hyväksyä, sanoi lentäjäliiton pääsihteeri Martin Chalk sanomalehti The Guardianin haastattelussa (siirryt toiseen palveluun).

Lontoon Gatwick on EasyJetin tärkeä tukikohta, ja British Airwaysin vetäytyminen kasvattaisi sen markkinaosuutta. Kuva: EPA-EFE/FACUNDO ARRIZABALAGA

Gatwickin arvokkaat nousu- ja laskeutumisajat myyntiin

Suunnitelmien kariutuminen merkitsee sitä, ettei British Airwaysilla ole käyttöä Lontoon Gatwickin kentälle yhtiölle myönnetyille sloteille eli nousu- ja laskeutumisajoille. Pandemian aikana lentoyhtiöt ovat voineet jättää käyttämättä niille kuuluvia aikoja, mutta poikkeuslupa päättyy pian.

British Airwaysin on ensi kesään mennessä aloitettava korvaava lentoliikenne Gatwickiin, tai se joutuu luopumaan ylimääräisistä sloteista.

Toimitusjohtaja Sean Doyle on aiemmin kertonut lentoyhtiön harkitsevan lähtö- ja saapumisaikojen myymistä kilpailijoille, mutta se merkitsisi kilpailijan EasyJetin markkinaosuuden tuntuvaa kasvua Lontoon-reiteillä.

EasyJetin käytössä on tällä hetkellä noin 40 prosenttia Gatwickin sloteista, kun British Airwaysin osuus on ollut 16 prosenttia.

Unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air on vaatinut Gatwickin käyttämättömien aikojen jakamista uudelleen, jotta se voisi lisätä lentoja Lontooseen.

Yhtenä vaihtoehtona on, että British Airwaysin omistava International Airlines Group eli IAG siirtää vapautuvia aikoja omistamilleen muille yhtiölle. Brittiläis-espanjalaisen monikansallisen lentoyhtiön omistuksessa on esimerkiksi espanjalainen halpalentoyhtiö Vueling, joka lentää jo nyt Gatwickista useille kentille Keski-Euroopassa.

Toiminnan rajusta karsimisesta huolimatta British Airways teki viime vuonna yli kahden miljardin punnan tappion. Yhtiön matkustajamäärä putosi yli 70 prosenttia, 47 miljoonasta 12 miljoonaan.

Lue lisää:

Euroopan lentoliikenteessä tapahtui dramaattinen käänne elokuussa – liikenne elpyy odotettua nopeammin, ja voittajia ovat halpalentoyhtiöt

Halpalentoyhtiöt vaativat lisää vuoroja Euroopan pääkentille – EU jakaa pian varjellut nousu- ja laskeutumisajat uudelleen