Hyppää sisältöön

Veturinkuljettajien 100-vuotisjuhla toi raiteille historian havinaa: kaikki on muuttunut – paitsi kiskot ja vuorotyö

Rautatiealan Unionin Tampereen osasto on viettänyt satavuotisjuhlia. Juhlajunaa veti vanha höyryveturi, joka valmistui vuonna 1941 Lokomon Tampereen tehtaalla.

Liki 200 kutsuvierasta nousi juhlajunan kyytiin. Kuva: Petra Ketonen / Yle

Tampereen rautatieasemalla puhisi lauantaina aamupäivällä harvinainen vieras. 80-vuotias höyryveturi oli tärkeässä osassa Tampereen Veturinkuljettajien satavuotisjuhlissa. Höyryveturin tehtävänä oli vetää juhlajuna ensin Toijalaan ja sieltä Valkeakoskelle.

Kuljettajana toimi kokenut Kai Rosenberg, joka ajaa työkseen VR:n normikalustolla.

– Tämä on vanha luotettava vetojuhta, joka on palvellut hyvin. Tällä on kiva mennä.

Veturinkuljettaja Kai Rosenberg kuljetti 80-vuotiasta höyryveturia juhla-ajelulla. Kuva: Petra Ketonen / Yle

Tampereen Veturinkuljettajat on itse asiassa Rautatiealan Unionin Tampereen osasto. Veturinkuljettaja ja ay-aktiivi Matti Jämsä sanoo, että sadan vuoden vuoden on tapahtunut valtavasti, mutta jotkut asiat ovat ennallaan.

– Veturinkuljettajat työskentelevät kellon ympäri. Jouluna saadaan vähän olla joulupöydän ääressä, mutta muuten olemme töissä aamusta iltaan ja yöhön.

Matti Jämsän lapset Mila (vas.), Aapo ja Miisa lähtivät innokkasti juna-ajelulle. Aapo on ilmoittanut harkitsevansa veturinkuljettajan uraa. Kuva: Petra Ketonen / Yle

Molemmat veturinkuljettavat vaikuttuvat silti tyytyväisiltä.

– Melkein joka työvuorosta löytyy jotain hienoa kipinää, sanoo Kai Rosenberg.

Matti Jämsä kertoo, ettei ole koskaan katunut valintaansa.

–Olen veturinkuljettaja toisessa polvessa. Saa nähdä, mitä jälkipolvi tekee. Kovasti jo uhkailee, että raiteet ja junat kiinnostavat.

Höyryveturin "polttoaineena" on koivuhalkoa ja vettä. Kuva: Petra Ketonen / Yle

Tästä jutusta voit lukea tuoreimmat tiedot koronavirustilanteesta Pirkanmaalla.

Lisää Pirkanmaan uutisia Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.