1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieverkot

9-tiestä tuli tänään turvallisempi ja jatkoa on suunnitteilla – uudet ohituskaistat saatiin kovaan ajoon Orivedellä

Remontoidulla tieosuudella on käynyt useita kolareita. Onnettomuuksien uskotaan parannusten myötä vähentyvän, sillä nyt 7,5 miljoonan euron tieremontti on saatu valmiiksi 9-tiellä Orivedellä Pirkanmaalla.

Ilmakuva ysitiestä, jolla kulkemassa säiliöauto ja rekka
9-tien remontti valmistui etuajassa. Ohituskaistat, liittymät, riista-aidat ja valaistus paransivat turvallisuutta ja liikenten sujuvuutta. Video: toimittaja Katri Tapola, kuvaus ja leikkaus Matias Väänänen / Yle

Kolariuutiset 9-tieltä Orivedeltä ovat tuttuja.

Viimeksi sunnuntaina kolmen auton peräänajo (siirryt toiseen palveluun) ruuhkautti Aamulehden mukaan liikennettä lähellä Oritupaa. Peltivaurioita huomattavasti pahemmin kävi muun muassa vuonna 2016, kun kaksi ihmistä kuoli nokkakolarissa Orituvalta Tampereelle päin.

– Turvallisuus parantui nyt huomattavasti ja kohtaamisonnettomuuksien riski on hyvin pieni, sanoo Pirkanmaan ELY-keskuksen projektipäällikkö Heikki Koski.

Tielle rakennettu keskikaide pienensi riskin hyvin pieneksi. Kaide onkin Kosken mukaan yksittäisistä remontin muutoksista merkittävin turvallisuuden suhteen. Autolla ei pääse helposti vastaantulijoiden kaistalle.

Ohituskaistat on rakennettu molempiin suuntin. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Vaikutukset ulottuvat pidemmällekin

Noin kolmen ja puolen kilometrin pituinen pätkä 9-tietä muuttuu nelikaistaiseksi, kun keskikaiteelliset ohituskaistat otetaan käyttöön. Viimeisetkin työmaasta kertovat merkit otetaan pois maanantai-iltaan mennessä.

Ohituskaistat rakennettiin Orituvan ja Ylikylän liittymän välille. Parannuskohtaan on Tampereelta matkaa noin 25 kilometriä.

Projektipäällikkö Heikki Koski toivoo, että uudesta ja hienosta tiestä huolimatta autoilijoilla olisi malttia, ettei tulisi vahinkoja. Kuva: Matias Väänänen / Yle

9-tien remontoidulla osuudella kulkee reilut 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kosken mukaan liikenne rauhoittuu muutosten myötä muuallakin.

– Liikenne rauhoittuu kauempaakin, kun autoilijat tietävät, että tässä on hyvä noin 3,5 kilometrin ohitusmahdollisuus molempiin suuntiin, Koski sanoo.

Koko alueella on uusittu asvaltti ja valaistus. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Jo kesällä osa urakasta tuli päätökseen, kun kymmenen yksityistien liittymät yhdistettiin yhdeksi turvallisemmaksi. Käytännössä siis kaikki Yliskyläntien ja Orituvan välillä olevat pienten teiden erilliset liittymät poistettiin.

Koko urakkaan kuului muutakin. Nyt tietä parantavat uusi asvaltti, valaistus, riista-aidat, kevyen liikenteen alikulku sekä Viitapohjan, Yliskylän ja ABC-liikenneaseman uudet kääntymiskaistat.

Hintaa vajaan vuoden kestäneelle rakennustyölle tuli 7,5 miljoonaa euroa.

Työturvallisuuteen piti tälläkin tietyömaalla kiinnittää erityistä huomiota, sillä varsinkin ohi kulkevan rekan ilmavirta on voimakas, sanoo Kreate Oy:n työmaapäällikkö Tuula Ala-Orvola. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Työt valmistuivat etuajassa

Rakennustyöt aloitettiin vuoden 2020 marraskuussa. Valmista piti olla vuoden loppuun mennessä, mutta lopputarkastus saatiin tehtyä jo syyskuussa. Ratkaisevaa oli, että työporukkaa oli Kreate Oy:n työmaapäällikkö Tuula Ala-Orvolan mukaan tarpeeksi.

Lähistön asukkaat joutuivat töiden aikana tottumaan koviin äänin ja tiellä kulkijat pysäytyksiin, sillä tietöiden aikana räjäytettiin poikkeuksellisen paljon kalliota. Räjäytyskertoja tuli yli 200.

Maanantaina on viimeisen silauksen vuoro. Iltakahdeksaan mennessä pitäisi kaikkien sulkuaitojen ja merkkien teippausten olla pois. Ala-Orvolan terveiset autoilijoille ovat lyhyet.

– Malttia autoilijoille.

Remontoitu osuus on pituudeltaan yhteensä noin viisi kilometriä. Kuva: Mari Siltanen / Yle

Lähivuosille luonnosteltujen parannusten hintalappu 95 miljoonaa

Väyläviraston lähivuosien investointiohjelmaluonnoksessa on kirjattuna 9-tien remontteja kymmenien miljoonien edestä.

Luonnoksen mukaan tie rakennetaan Alasjärven ja Käpykankaan välillä kaksiajorataiseksi nelikaistatieksi. Käytännössä molempiin suuntiin olisi kaksi ajorataa, mutta moottoritiestä poiketen niitä erottaisi vain asvalttikaistale ja pientareet olisivat moottoritietä kapeammat. Nopeusrajoitus olisi sata kilometriä tunnissa.

Alasjärven ja Suinulan välille tulee Väyläviraston luonnoksessa moottoritie. Valtatielle rakennetaan myös kaksi uutta eritasoliittymää ja kahta vanhaa eritasoliittymää parannetaan.

Kaikki tiejakson tasoliittymät poistetaan ja yhteydet valtatielle järjestetään eritasoliittymiin johtavilla rinnakkaistieyhteyksillä. Rakennuskustannusennuste on luonnoksen parannuksilla yhteensä 95 miljoonaa euroa.

Luonnosten muuttuminen todellisuudeksi riippuu siitä, mikä tiehanke milloinkin saa rahaa.

Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta tiistaihin kello 23:een saakka!

Lue lisää:

Valtatie 9:n ohituskaistahanke etenee: yksityisteiden liittymät suljetaan, asfaltointi ja jyrsintä haittaavat liikennettä

Valtatie 9:n perusparannus alkaa Orivedellä – keskikaiteilla varustettu pitkä ohituskaista parantaa turvallisuutta

Kahden rekan ja kahden henkilöauton onnettomuus hidasti liikennettä 9-tiellä Orivedellä

Kolari haittasi 9-tien liikennettä Orivedellä

Nopeus ja liukkaus Oriveden kuolonkolarin taustalla