1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. satamat

Kokkolan uusi syväväylä jo vilkkaassa käytössä – vuoden aikana 50 isoa alusta on tarvinnut 14 metrin väylää

Väylän ansiosta laivaliikenteen ympäristövaikutukset pienenevät, kun alusten kuljetuskapasiteetti kasvaa.

Kokkolan syväväylätyöt valmistuivat etuajassa, syyskuun lopussa 2020. Kuva: Väylävirasto

Kokkolan satamaan vuosi sitten valmistunut uusi syväväylä on vetänyt jo noin 50 suuralusta kaupunkiin.

Vielä loppuvuodesta Kokkolaan odotetaan kahtakymmentä syväväylää tarvitsevaa alusta.

– Se on valtava määrä, enemmän kuin osattiin heti väylän valmistuttua odottaa, sanoo Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Valtaosa aluksista on ollut suuria, yli 75 000–80 000 tonnin vetoisia panamax-aluksia, mutta myös jättimäisiä capesize-luokan aluksia on nähty jo muutamia. Säännöllisesti satamaan saapuu lisäksi 80 000–90 000 tonnisia aluksia.

Esimerkiksi toukokuussa Kokkolan saatiin vuoden suurin alus koko Suomessa, kun Southern Harmony haki Yaran lannoitetuotteita satamasta. Se oli kantavuudeltaan suurin Suomessa koskaan käynyt alus, reilun 182 200 tonnin kantavuudellaan, kerrotaan Kokkolan Satamasta.

Lue seuraavaksi: Perämeren suurimman sataman jättiurakka valmistui etuajassa – Kokkolan väylän syventäminen on yksi Väyläviraston isoimmista hankkeista

Kolmivuotisessa suururakassa väylä syvennettiin 14 metriin. Hanke maksoi 63 miljoonaa euroa, Kokkolan sataman osuus oli 28 miljoonaa.

Hanke kuuluu Väyläviraston suurimpiin vesiväylähankkeisiin kautta aikojen.

Juhlallisuuksia vietetään vuosi jälkikäteen

Väylä vihittiin käyttöön tiistaina. Pandemia siirsi tilaisuutta vuodella. Paikalla vihkitilaisuudessa oli Väyläviraston, Kokkolan kaupungin ja Kokkolan Sataman edustajia.

Väylän vihkii liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka etäyhteydellä.

Koronasta huolimatta Kokkolan sataman tavaraliikenteen tonnimäärä on pysynyt ennallaan.

– Elo–syyskuuhun mennessä sataman kautta on kulkenut noin 4,3 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä on saman verran kuin viime vuonna vastaavan aikaan, kertoo satamajohtaja.

Vuositasolla Kokkolan sataman eli Suomen kolmanneksi suurimman yleissataman kautta kulkee noin 7–10 miljoonaa tonnia lastia.

Uusi väylä parantaa sekä kotimaan kaivannaisteollisuuden että transitokuljetusten kustannustehokkuutta.

Myös ympäristö kiittää, sillä laivaliikenteen ympäristövaikutukset pienenevät, kun alusten kuljetuskapasiteetti kasvaa ja ympäristökuormitus kuljetettua lastiyksikköä kohti pienenee.

Jatkossa laivoihin voidaan lastata jopa 25 prosenttia aikaisempaa enemmän lastia.

Lue myös:

Mittava ruoppaus tuo Perämeren suurimmalle satamalle lisää kilpailuetua – Kokkolan syväväylästä 14-metrinen

Kokkolan satama kasvatti liikevaihtoaan, vaikka tavaraliikenne väheni – "Markkinoiden heilahtelut näkyvät tuloksessa"

Ruoppaukset ovat samentaneet vettä laajasti Kokkolan satamaväylällä – sovituissa raja-arvoissa on silti pysytty