Mielipide
vanhemmuus

Auli Viitalan kolumni: Täysi-ikäisen vanhemmat pyytävät palautetta

“Kuinka todennäköisesti valitsisitte meidät vanhemmuuspalvelujenne tuottajaksi, jos lapsuutenne alkaisi nyt?” “Kuinka hyvin asiantuntijamme ovat tunnistaneet kehittämiskohteenne?” kysyy Viitala täysi-ikäistyneeltä tyttäreltään. Kolumnin voi myös kuunnella.

Facebook-kaverini, alakouluikäisten lasten äiti, kertoi jokin aika sitten, että joskus tekisi mieli saada lapsilta palautetta: “Miten koet lapsuutesi menneen tähän mennessä?” Päivitys sai muutkin vanhemmat miettimään, miten asiakastyytyväisyyttä voisi tutkia ja millä tavoilla tosiasiallisesti palaute lapsilta tulee. Joku oli ajeluttanut perheensä autolla punaisia päin, että olisi edes vähän jännempää eikä aina tylsää, toki hiljaisella tiellä ilman todellista vaaraa.

Ikävä kyllä perheessämme ei ole seurattu asiakastyytyväisyyttä vuosien mittaan, mutta kun esikoiseni täytti viime viikolla 18 vuotta, tein hänelle lomakkeen.

Olkaa hyvät, kollegani vanhemmuuden toimialalla, saa käyttää!

Kiitos, että valitsitte meidät vanhemmuuspalvelujenne tuottajiksi. Palvelusopimuksemme nyt päättyessä toivomme, että Teillä on hetki aikaa arvioida palvelujen laatua. Palautteenne auttaa meitä kehittymään vanhemmuustoimialalla.

Vastausvaihtoehdot:

1 erittäin huonosti
2 melko huonosti
3 keskinkertaisesti
4 melko hyvin
5 erittäin hyvin
X kysymys ei koske minua

Miten koette lapsuutenne menneen yleisesti ottaen?

1 2 3 4 5

Onko Teidän ollut helppoa saada yhteys asiantuntijoihimme, kun olette tarvinnut vanhemmuuspalveluita?

1 2 3 4 5

Miten hyvin asiantuntijamme ovat mielestänne selvinneet arjen tilanteista?

1 2 3 4 5

Jos Teitä on lapsuudessanne kohdannut vastoinkäyminen, kuinka asiantuntevaa apua olette ongelmaanne saanut?

1 2 3 4 5

Kuinka nopeasti olette saanut apua vastoinkäymiseenne?

1 2 3 4 5

Oletteko saanut tukea vastoinkäymisestä toipumiseen?

1 2 3 4 5

Kuinka hyvin asiantuntijamme ovat tunnistaneet vahvuutenne?

1 2 3 4 5

Kuinka Teidän henkilökohtaiset onnistumisenne on kohdattu vanhemmuuspalveluissamme?

1 2 3 4 5

Kuinka hyvin asiantuntijamme ovat tunnistaneet kehittämiskohteenne?

1 2 3 4 5

Oletteko saanut riittävästi ohjausta, tukea tai neuvoja kehittämiskohteisiinne?

1 2 3 4 5

Ovatko asiantuntijamme mielestänne osoittaneet aitoa mielenkiintoa asioitanne kohtaan?

1 2 3 4 5

Onko Teitä puhuteltu palveluissamme kohteliaasti ja arvostaen?

1 2 3 4 5

Määriteltiinkö asiakassuhteenne alkaessa palvelun tavoitteet selkeästi ja siten, että Te voitte seurata niiden toteutumista?

1 2 3 4 5

Onko tavoitetaso pysynyt korkealle koko lapsuutenne ajan (18 vuotta)?

1 2 3 4 5

Ovatko yhteistyökumppanimme (isovanhemmat, kummit, ystävät) kohdanneet Teidät toiveidenne mukaisesti?

1 2 3 4 5

Ovatko muut asiakkaamme kohdanneet Teidät arvostavasti lapsuutenne aikana?

1 2 3 4 5

Onko lapsuudessanne tuotu esiin kestävää kehitystä tai kierrätystä?

1 2 3 4 5

Onko lapsuudessanne otettu huomioon palvelujen esteettömyys?

1 2 3 4 5

Kuinka todennäköisesti valitsisitte meidät vanhemmuuspalvelujenne tuottajiksi, jos lapsuutenne alkaisi nyt?

1 2 3 4 5

Kuinka todennäköisesti suosittelisitte vanhemmuuspalveluitamme muille ystävillenne tai perheenjäsenillenne?

1 2 3 4 5

Oletteko missä tahansa lapsuutenne vaiheessa etsinyt muita yhteistyökumppaneita tai kilpailuttanut uudelleen vanhemmuuspalveluita?

1 2 3 4 5

Koetteko, että lapsuusasiakkuuden purkauduttua löydätte vaivatta muita perhepalvelujen tuottajia, mikäli myöhemmin olette kiinnostunut muista perhepalveluista?

1 2 3 4 5

Avoimia kysymyksiä (vastatkaa omin sanoin)

  • Kuinka voisimme kehittää vanhemmuuspalveluitamme?
  • Mihin olette erityisen tyytyväinen vanhemmuuspalveluissamme?
  • Jos Teidän tulisi kehittää slogan kuvaamaan vanhemmuuspalveluitamme, mitkä kaksi sanaa siinä todennäköisesti olisivat?

Kiitämme Teitä lämpimästi yhteistyöstä. Palveluntarpeen mahdollisesti jatkuessa ottakaa yhteyttä asiantuntijoihimme. Valikoimassamme on myös osa-aikaisia vanhemmuuspalveluita, kuljetuspalveluita, catering-palveluita ja lukuisia muita valinnaisia erillispalveluita, jotka ovat tähän asti sisältyneet Teidän lapsuuteenne.

Vanhemman ja lapsen suhteen kutsuminen asiakkuudeksi on tietenkin huumoria, mutta ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli. Kyllä minua on äitinä olemisen myrskyissä auttanut valtavasti se, että olemme ihan alkumetreillä todenneet tavoitteemme.

Kaikkea ei voi osata eikä kaikkeen panostaa täysillä, joten päätimme tukea ja auttaa lapsiamme kahdessa asiassa: Ensimmäinen on terve ja vahva itsetunto. Toinen on omien tunteiden tunnistaminen ja niiden ilmaiseminen muille.

Näihin onkin sitten mennyt kaikki aika ja voimavarat koko 18 vuotta, joten ei ole ollut tarvetta keksiä uusia tavoitteita. Ikävä kyllä lapsemme eivät tunne edes yleisimpiä ruokasieniä eivätkä ole lukeneet edes Sinuhe egyptiläistä. Teimme parhaamme noissa kahdessa tavoitteessa ja loppu on heidän itsensä tehtävä.

Onnea, rakas lapsi!

Auli Viitala

Kirjoittaja on äiti, mielenterveyskuntoutuja ja naapurintäti.

Kolumnista voi keskustella 6.10. klo 23.00 saakka