Euroopan ainoa moottorikelkkatehdas Rovaniemellä rikkoo myyntiennätyksiä ja valloittaa Pohjois-Amerikkaa – kelkkapomo: "Kasvu on todella suurta"

Vastoin odotuksia koronapandemia nosti moottorikelkkojen kysynnän nousuun. Nyt Euroopan suurin moottorikelkkatehdas tahkoaa ennätysvuotta ja valloittaa Pohjois-Amerikan markkinoita. Kelkkamyyjillä on jo vaikeuksia saada myytävää.

Rovaniemen kelkkatehtaan tuotantohihnalta valmistuu moottorikelkka neljän minuutin välein. Kuva: Adam Eronen Piper FCH

Euroopan ainoalla moottorikelkkatehtaalla Rovaniemellä odotetaan myynnin suorastaan räjähtävän kasvuun ja liikevaihdon nousevan tänä vuonna ennätyslukemiin.

Moottorikelkat eivät pääse BRP Finland Oy:n paikallisjohtaja Valto Ristimellan mukaan pölyttymään varastoissa. Tälle vuodelle puhutaan kymmenien prosenttien tuotannon kasvusta.

– Edellisvuotiseen verrattuna kasvu on todella suurta. Koronaa edeltäväänkin vuoteen 2019 puhutaan muutaman kymmenen prosentin kasvusta, laskee Ristimella.

Suurimmat moottorikelkkamarkkinat ovat Pohjois-Amerikassa. Tämän hetken tuotannosta pääosa menee Atlantin yli.

– Sinne menee merkittävä määrä ja kaikki on myyty ennakkoon, kertoo Ristimella.

Yhtiö lanseerasi viime talvena Pohjois-Amerikassa kotimaisen tuotemerkki Lynxin ensimmäistä kertaa. Amerikan valloitus vahvistaa Ristimellan mukaan asemia myös Skandinaviassa.

Valto Ristimellan mukaan koronakevään synkät näkymät markkinoilla kääntyivät muutamassa kuukaudessa päinvastaisiksi. Kuva: Pekka Viinikka / Yle

Alan uhkakuva väistyi, kun staycation-ilmiö iski

Viime keväänä rovaniemeläisen Koneliike Korteniemen yrittäjän Ilkka Korteniemen ajatukset olivat synkät, kuten useilla muillakin yrittäjillä. Matkailun hiipuminen tyrehdytti safariyritysten kelkkaostot.

Luminen talvi vauhditti kuitenkin yksityisten kelkkakauppoja ja uusia harrastajia tuli paljon. Tämä näkyy myös myyntitilastoissa. Koneliike Korteniemi Oy:n liikevaihto nousi viime tilikaudella kaikkien aikojen ennätyslukemiin.

– Siinäkin valossa olemme voittajia ja uskon, että tuleva kausi jatketaan samalla linjalla, iloitsee Ilkka Korteniemi.

Kelkkatehtaan paikallisjohtaja Valto Ristimella ja kauppias Korteniemi nostavat esille niin sanotun staycation-ilmiön, jossa ihmiset alkoivat ulkomaanmatkailun sijaan keskittyä vapaa-ajan viettoon lähialueilla.

– Staycation-ilmiö näkyi myös meidän tuotteissa. Ihmiset ryhtyivät investoimaan enemmän omaan vapaa-aikaansa, toteaa Ristimella.

Rovaniemeläinen Sauli Saarinen hieroi kauppaa moottorikelkasta ja aikoo päästä jo ensilumille kokeilemaan uutta menopeliä. Kuva: Pekka Viinikka / Yle

Kauppa käy hyvin myös tällä hetkellä. Rovaniemeläinen Sauli Saarinen tarkastaa Korteniemen liiketilan kelkkarivistöjä ostomielessä, eikä ole ainoa samoilla ajatuksilla liikkuva.

Saarinen on kokenut kelkkailija ja hakee ajoneuvoa vapaa-ajan liikkumiseen.

– Haen reittikelkkaa, että pääsisi pöllyttelemään tuonne tuntureihin. Se on se vapaus ja liikkuminen luonnossa, talvipakkasella on mukava ajella pitkin tunturin kylkeä.

Tuotanto-ongelmat toimitusketjussa

Rovaniemen kelkkatehtaan tuotantohihnalta putkahtaa valmis moottorikelkka neljän minuutin välein, päivässä kelkkoja valmistuu noin 100 kappaletta. Koronapandemia vaikeutti viime vuonna kelkkojen osien saantia, kun muun muassa Keski-Euroopassa suljettiin komponenttitehtaita.

– Viime vuonna painoivat toimitusketjun haasteet ja jouduttiin lyhentämään tuotantokautta, muistelee paikallisjohtaja Valto Ristimella.

Koronapandemian iskettyä BRP Finland joutui lomauttamaan osan työntekijöistä ja lyhentämään heidän työviikkoaan. Tilanne kuitenkin muuttui nopeasti, kun toimitusketjun ongelma korjaantui.

Nyt kelkkoja valmistuu nopeassa tahdissa ja menopeliä voi joutua suomalaiselta jälleenmyyjältä odottamaan jonkin aikaa, sillä kysyntä on tarjontaa suurempaa, kertoo kokenut kelkkakauppias Ilkka Korteniemi.

– Kyllä sellaisiakin malleja on, jotka ovat nyt jo loppu. Se on aika harvinaista tähän aikaan vuodesta.

Rovaniemen kelkkatehtaalla on koottu syksyllä jo vuoden 2023 moottorikelkkamalleja. Kuva: Adam Eronen Piper FCH

Sitä mukaa, kun tuotanto kasvaa, niin henkilökuntaa tarvitaan lisää. Valto Ristimella ei vielä puhu suoranaisesta työntekijäpulasta, mutta siitä on jo merkkejä ilmassa.

– Olemme onnistuneet kohtuullisen hyvin, mutta on se haasteellista. Osaavan työntekijän saaminen on todella vaikeata tai muuttumassa todella vaikeaksi.

Sähkökelkat tulevat viiden vuoden sisällä

Rovaniemen kelkkatehtaan on omistanut 80–90-luvun taitteesta lähtien kanadalainen pörssiyhtiö, maailman suurin moottorikelkkavalmistaja Bombardier Recreational Products. BRP Finland Oy on osa konsernia.

Koko BRP-konsernin liikevaihto oli viime vuonna runsaat neljä miljardia euroa, josta Rovaniemen kelkkatehtaan liikevaihto oli 474 miljoonaa.

BRP on Ristimellan mukaan moottorikelkkakaupassa markkinajohtaja noin 60 prosentin osuudella. Kilpailu alalla on kovaa ja vaatinut vuosien sinnikkään työn.

Markkinat vaativat tulevaisuudessa moottorivalmistajilta fossiilittomia vaihtoehtoja. BRP on kertonut, että muutamien vuosien päästä sähkötoimisia tuotteita on markkinoilla.

– Kyllä se tälläkin alueella kehittyy. 2026 mennessä jokaisesta tuoteryhmästä löytyy myös sähköllä toimivia laitteita, sanoo Valto Ristimella.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 2.10. kello 23 saakka.