Reittilennot Savonlinnasta Helsinkiin käynnistyivät jälleen – reitin vuotuisena tavoitteena on 10 000 matkustajaa

Savonlinnan ja Helsingin väliä on lennetty viimeksi puolitoista vuotta sitten. Reittiä liikennöi julkisen palvelun velvoitteella liettualainen Transaviabaltika vuoden 2024 loppuun saakka.

Transaviabaltikan matkustajakone Savonlinnan lentoasemalla.
Reittiliikenne Savonlinnan lentoasemalta on käynnistynyt puolentoista vuoden tauon jälkeen. Reitin avajaispäivänä Savonlinnasta Helsinkiin matkusti kymmenkunta henkilöä. Kuvaus: Esa Huuhko / Yle. Editointi: Petri Aaltonen / Yle.

Savonlinnan ja Helsingin välinen reittilentoliikenne on käynnistynyt varhain tänä aamuna puolentoista vuoden tauon jälkeen. Aamun ensimmäisellä lennolla matkustajia oli kolme ja iltapäivävuorolla Helsinkiin matkustaa seitsemän henkilöä.

Aamun ensimmäisellä vuorolla Helsingistä Savonlinnaan matkustanut lentokoneharrastaja Juha-Matti Lavonen odotteli iltapäivän paluulentoa tyytyväisenä.

– Ensimmäistä kertaa pääsin Jetstream 32:n kyytiin. Monta vuotta ole katsellut että pääsisin kyytiin, ja nyt se onnistui kotimaassa.

Lavonen kertoo lentävänsä kotimaassa vuosittain toistakymmentä kertaa, etenkin Porin ja Helsingin väliä. Kotimaan lennot ovat Lavosen mielestä nopea tapa matkustaa, ja lentojen hinnoittelu on hänen mielestään kilpailukykyinen.

Porilainen lentokoneharrastaja Juha-Matti Lavonen matkusti ensimmäistä kertaa elämässään 19-paikkaisessa matkustajakoneessa. Kuva: Kati Rantala / Yle

Tavoitteena 10 000 matkustajaa vuodessa

Lentoaseman päällikkö Mauri Vihavainen on helpottunut pitkän lentotauon päättymisestä. Vihavainen toivoo, että matkustajamäärät nousisivat vuoden 2019 tasolle eli noin 10 000 vuotuiseen matkustajaan. Tavoitteeseen päästään, jos yhdellä lennolla on 5–10 matkustajaa.

Reittiä liikennöi liettualainen Transaviabaltika, jonka liikenne- ja viestintävirasto Traficom valitsi lentoliikenneoperaattoriksi julkisessa tarjouskilpailussa syyskuussa. Savonlinnan ja Helsingin lentoyhteys varmistetaan julkisen palvelun velvoitteella (siirryt toiseen palveluun).

5,7 miljoonan euron sopimus on voimassa reilut kolme vuotta eli vuoden 2024 loppuun saakka. Lennot palvelevat matkailua ja erityisesti liike-elämää.

– Summa on suuri, mutta uskon että hyöty tulee jopa kaksinkertaisena takaisin, Vihavainen toteaa.

Savonlinnan ja Helsingin väliä lennetään edestakaisin kahdesti päivässä maanantaista torstaihin, ja perjantaisin on yksi edestakainen lento. Varhaisaamun lento lähtee Savonlinnasta klo 6, ja iltapäivällä kone nousee ilmaan klo 14. Lento Helsinkiin kestää vajaan tunnin.

Transaviabaltika lentää Savonlinnan-reitillä 19-paikkaisella Jetstream 32 -potkurilentokoneella. Lentolippu maksaa tällä hetkellä edullisimmillaan 45 euroa.

Uutuutena lentoyhteys Savonlinnasta Tallinnaan

Perjantaiaamun lennolla Savonlinnasta pääsee Helsingin kautta Tallinnaan. Kyseessä on suora jatkoyhteys ilman koneenvaihtoa. Perjantaina iltapäivällä pääsee Tallinnasta Helsingin kautta takaisin Savonlinnaan.

Transaviabaltikan asiainhoitaja Jyri Koponen kertoo koneen olevan viikonloput Tallinnassa, joten perjantai-iltaisin Savonlinnasta pääsee suoralla lennolla Tallinnaan ja sunnuntai-iltaisin Tallinnasta Savonlinnaan.

Koponen on tyytyväinen aloituspäivän matkustajamäärään mutta kertoo, että yhtiö odottaa reitiltä paljon enemmän. Yhtiö lentää samanlaisella koneella myös Tallinnasta Kuressaareen sekä Kärdlaan. Koposen mukaan Kärdlan reittiä lennetään täydellä koneella.

Tallinnan-yhteys käynnistyy Koposen mukaan jo tämän viikon perjantaina.

Lentoliikenteen maapalveluita hoitaa savonlinnalainen höyrylaivoistaan ja risteilypalveluistaan tunnettu LP Management.

Maapalveluihin sisältyvät muun muassa matkustajapalvelut lähtöselvityksessä, matkatavaroista huolehtiminen ja koneiden vastaanottaminen. Lisäksi lentoyhtiön tekniikka hoitaa esimerkiksi jäänpoiston, koneen siirron halliin ja hallista pois sekä koneen maatarkastukset.

Finavian henkilökunta huolehtii lentoaseman ja kiitotien toimivuudesta.

Kustannukset puoliksi kaupungin ja valtion kesken

Lentoliikenteen kustannukset jakautuvat puoliksi Savonlinnan kaupungin ja Suomen valtion kesken. Valtio tukee Savonlinnan ja Helsingin välistä lentoliikennettä vuosittain enintään miljoonalla eurolla.

Savonlinnan kaupunginvaltuusto päätti 1,2 miljoonan vuosittaisesta määrärahavarauksesta (siirryt toiseen palveluun)lentoliikenteeseen viime vuoden joulukuussa. Pöytäkirjan mukaan Savonlinnan lentoliikenteen kustannukset vuonna 2019 olivat yhteensä vähän yli 2 miljoonaa euroa.

Ennen Transaviabaltikaa Savonlinnan ja Helsingin välistä reittiä liikennöi Maavoima Oy:n sopimuskumppanina latvialainen Raf-Avia. Savonlinnan lentoliikenne on ollut keskeytettynä koronan takia viime vuoden huhtikuusta lähtien.

Lentoliikenteen keskeyttämiskorvausta Traficom ja Savonlinnan kaupunki maksoivat viime vuonna yhteisesti Maavoima Oy:lle 1321,65 euroa per lento (siirryt toiseen palveluun). Lasku lentämättä jääneistä lennoista oli lähes 24 000 euroa viikossa vuoden 2020 loppuun saakka, jolloin sopimuskausi päättyi.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 5.10. klo 23 saakka.

Finavian kyltti Savonlinnan lentoasemalla.
Savonlinnasta pääsee jälleen lentäen Helsinkiin ja perjantaisin jopa Tallinnaan.

Lue myös: