Kupittaan aseman ja Turun ratapihan kaksoisraidehankkeesta ei tehty valituksia – Ensimmäiset valmistelutyöt voivat alkaa marraskuussa

Tampereelta tulevat junat kulkevat kaksoisraiteen rakentamisen aikana Turun keskustaan asti, mutta Logomon puolelle ratapihaa. Sen sijaan rakennushankkeen aikana Kupittaalta Turun päärautatieasemalle kuljetaan muilla kuin junilla.

Arkistokuva Turun ratapihasta vuodelta 2018. Kuva: Linus Hoffman / Yle

Turun ja Kupittaan välisestä kaksoisraidehankkeen ratasuunnitelmasta ei ole tehty valituksia. Väylävirasto sai virallisen lainvoimaisuustodistuksen hallinto-oikeudelta maanantaina aamulla.

Turun ratapiha ja Kupittaa–Turku kaksoisraiteen ratasuunnitelma oli nähtävillä ja kommentoitavissa 9. elokuuta ja 15. syyskuuta välisen ajan.

Kun lainvoimaisuustodistus saadaan, voidaan ensimmäinen työvaihe, eli Tampereelta tulevan henkilöliikenteen siirron valmistelu Logomon puolelle ratapihaa aloittaa.

Turku–Kupittaa-kaksoisraide-hankkeessa Kupittaan ja Turun rautatieaseman välinen junaraide suljetaan rakennusajaksi junaliikenteeltä kokonaan. Tampereelta tulevat junat kulkevat vielä kuitenkin Turun keskustaan asti, mutta toiselle puolelle ratapihaa.

Kuokka maahan jo marraskuussa

Ratapihan Logomon puoleisten raiteiden purkusuunnittelu on käynnissä ja urakka on määrä saada käyntiin marraskuussa.

Henkilöliikenteen siirto Logomon puolelle vaatii vanhojen raiteiden purkamista ja uusien rakentamista nykyisiä raiteita matalammalle.

Silloin osaa Tampereen suuntaisista raiteista aletaan purkaa. Aninkaisten sillan kohdalta Logomon suuntaan puretaan raiteita, jotta paikalla päästään keväällä tekemään maanrakennustöitä. Maanrakennustöillä tarkoitetaan tulevien Tampereen raiteiden madallusta.

– Se on ensimmäinen työvaihe, joka näkyy ratapihan maastossa, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä.

Madalluksen tarkoitus on mahdollistaa myöhemmin Tampereen ja Turun välisen henkilöliikenteen siirto Logomon puolelle ratapihaa, jotta varsinaiselle kaksoisraidehankkeelle saadaan työn tarvitsema tila päärautatieaseman puolelle ratapihaa.

– Sen jälkeen pääsemme touhuamaan ratapihan keskustan puolella, kun henkilöliikenteeseen saadaan totaalikatko, Mäkelä sanoo.

Mäkelän mukaan varsinaisen kaksoisratahankkeen suunnittelutyö siltojen ja raidegeometrian osalta etenee aikataulussa. Kupittaan ja Turun päärautatieaseman välisen kaksoisraiteen rakennustyöt alkavat aikaisintaan ensi kesänä, jolloin myös raideliikenne tältä väliltä suljetaan.

Väylävirasto joutui muuttamaan hankkeen suunnitelmia aikaisemmin tänä keväänä, koska ratasuunnitelman lainvoimaisuus viivästyi. Kaksoisraiteen pitäisi kuitenkin edelleen valmistua vuoden 2024 aikana.

Juttua päivitetty kello 9.56: Lisätty tieto virallisen lainvoimaisuustodistuksen saapumisesta Väylävirastolle maanantaina aamulla.

Lue lisää: