Hyppää sisältöön

Fossiilimainonta kiellettävä lailla, vaatii eurooppalainen kansalaisaloite

Yli 20 järjestön kansalaisaloite kerää nimiä vuoden 2022 lokakuuhun asti. Jos miljoonan allekirjoituksen tavoite toteutuu, on Euroopan komission otettava aloite käsittelyyn.

Kuvituskuva. Shell-yhtiön huoltoasema kuvattuna Lontoossa syyskuussa 2020. Kuva: Ben Stensall / AFP

Fossiiliyhtiöiden ja fossiilituotteiden mainonta ja sponsorointi tulee kieltää lailla, vaatii eurooppalainen kansalaisaloite. Yli 20 järjestön maanantaina julkistama kansalaisaloite kerää nimiä yhden vuoden ajan eli lokakuuhun 2022 asti.

Tavoitteena on saada vuoden aikana eurooppalaisilta vähintään miljoona allekirjoitusta. Jos tavoite toteutuu, Euroopan komission on otettava aloite käsittelyyn.

– Sen lisäksi, että fossiilisten tuotteiden polttaminen kiihdyttää ilmastokriisiä, ne uhkaavat henkeämme ja terveyttämme myös pienhiukkasten muodossa aiheuttaen miljoonia kuolemia joka vuosi. On käsittämätöntä, että toisin kuin tupakkaa, fossiilituotteita saa vielä vuonna 2021 mainostaa täysin rajoituksetta, sanoo ympäristöjärjestö Suomen Greenpeacen ilmasto- ja energiavastaava Olli Tiainen.

Aloitteen suomenkielinen allekirjoitussivu avautui maanantain vastaisena yönä Greenpeacen kotisivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös:

Ranskalaisyhtiön öljyputki uhkaa harvinaisten apinoiden kotimetsää Ugandassa – Simon Azaria pelkää lastensa kuulevan siitä vain tarinoissa (5.7.)

Maailman rikkaimmat G7-maat sopivat lopettavansa hiilivoimaloiden kansainvälisen rahoituksen tänä vuonna (21.5.)

Energiajätti Shell aikoo olla päästöneutraali vuonna 2050 (11.2.)