Jyväskylän MM-ralli veti väkeä erikoiskokeille, mutta VIP-vieraiden suhteen oli vaisumpaa

Lipunmyyntikoordinaattori Saku Jokisalo arvioi maanantaina, että poikkeuksellisesti syksyllä järjestetty Jyväskylän MM-ralli keräsi yli 100 000 katsojaa.

MM-rallin suosituimmilla erikoiskokeilla nähtiin tänäkin vuonna tuhatpäin katsojia. Kuva: Tomi Hänninen

Jyväskylän MM-ralli veti viikonloppuna autourheilun pariin tavallista kesärallia merkittävästi vähemmän yleisöä. Yleisömäärään vaikutti todennäköisesti koronatilanne sekä tapahtuman ajankohta lokakuun alussa.

Lipunmyyntikoordinaattori Saku Jokisalo arvioi maanantaina, että tämän vuotisessa ralissa ylittynee kuitenkin 100 000 katsojan raja.

– Oli ilo huomata, että yleisö löysi erikoiskokeille tosi hyvin vuoden tauon jälkeen ja syksyisestä ajankohdasta huolimatta. Televisiokuvistakin näki, että suosituimmilla katselualueilla oli kunnon kansanjuhlat menossa. Parhaimpina vuosina Jyväskylän MM-rallissa on tietysti puhuttu jopa 250 000 yleisömäärästä, sanoo Jokisalo.

MM-rallin yleisömäärä tarkentuu ensi viikolla, kun tiedot rallipassimyynnistä saadaan. Toistaiseksi lipunmyyntitietoja on erikoiskoekohtaisesta myynnistä.

Jokisalon mukaan erikoiskokeilla lipunmyynti sujui suunnilleen edellisen eli vuonna 2019 järjestetyn Jyväskylän MM-rallin malliin.

Jyväskylässä Harjun erikoiskoetta seurasi tänä vuonna lauantaina yli 10 000 henkilöä. Muita erityisen suosittuja pätkiä olivat lauantaina Kakaristo-Hassi eli niin sanottu vanha Ouninpohja sekä perjantaina illalla Oittila, jonka lipunmyynti oli jopa edellisrallia vilkkaampaa.

– Arvelen, että kun ihmisillä on työt alkaneet, eikä ole lomakausi, niin iltojen erikoiskokeet vetivät töiden jälkeen, kertoo Jokisalo.

Yritysten VIP-vieraiden osuus rallikatsomoissa oli tänä vuonna selvästi aiempia ralleja pienempi.

Lue myös: