Ennen Markus Hyytistä, 23, kiusattiin, nyt rivosuinen tubettaja jakaa nimmareita fanien pakaroihin – myös moni "pieni" sometähti voisi tienata, kunhan hoksaa sen itse

Miljoonia seuraajia keräävien kanavien lisäksi myös pienemmät kanavat voivat olla potentiaalisia vaikuttajia. Kaupallisessa mielessä somekanavan ja -persoonan kiinnostavuus riippuu siitä, miten aktiivisesti seuraajat klikkaavat ja fanittavat kanavan vetäjää.

Markus Hyytinen istuu mönkijässään.
Markus Hyytinen kertoo somesuosion merkityksestä: "Ilman näitä ihmisiä uskoisin, että mun elämä olisi aika ankeata." Toimittajana Kaje Komulainen, kuvaus ja editointi Kalle Niskala

23-vuotias Markus Hyytinen saapuu Pohjois-Pohjanmaalle Oulaisiin Väinölän rantaan vihreällä John Deerellä. Alkamassa on fanitapaaminen. Paikalla on parisataa fania.

Kulkuvälineen piirittää samantien fanijoukko. He antavat Hyytiselle lahjoja, kuten energiajuomaa ja valkoisia putkisukkia sekä suklaata.

Kaikki haluavat kuvata itsensä idolinsa kanssa..

– Nyt aloitetaan keikka, Hyytinen sanoo hetken kuluttua, ja fanilauma menee istumaan.

Hyytisellä on Youtubessa, Instagramissa, Snapchatissa ja TikTokissa yhteensä noin 40 000–50 000 seuraajaa.

Hänet tunnetaan erityisesti 12–20-vuotiaiden nuorten keskuudessa ja fanitetaan muun muassa siksi, että hän puuttuu videoillaan ärhäkästi kiusaamiseen ja tekee kiusaamisen ja muun häiriökäyttätymisen näkyväksi.

Veeti Anttila fanittaa Markus Hyytistä, koska Markus uskaltaa puhua monesta sellaisesta asiasta mistä kukaan muu ei uskalla. Kiusattujen puolesta puhumista Anttila arvostaa ja respektaa erityisesti. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

"Respektaan"

Veeti Anttila on käynyt Markus Hyytisen fanitapaamisessa Oulaisten lisäksi myös Kokkolassa ja Ylivieskassa.

– Fanitan Markusta, koska se puhuu asioista, joista muut eivät uskalla puhua – erityisesti kiusaamisesta. Ihan varmasti Markusta on kiusattu puhevikansa takia joskus, mutta hän on noussut kiusaajien yläpuolelle, Anttila miettii.

Sitten hän on hetken hiljaa.

– Olen itsekin ollut kiusattu, joten se koskettaa. Respektaan Markusta isosti, että jaksaa, Anttila sanoo, ja taputtaa nyrkillä sydäntään.

Kiusaamisen lisäksi Hyytinen puhuu videoillaan sukupuoliasioista, epärehellisistä ihmisistä ja heidän käytöksestään sekä muista nuorten elämän kipupisteistä.

Tietenkin hän on tehnyt myös lukuisia videoita syömiseen, juomiseen – ja valkoisiin putkisukkiin – liittyen.

Katso Yle Areenan videojuttu aiheesta alta.

Markus Hyytinen.
Moni pienempi vaikuttaja ei edes tiedä olevansa sosiaalisen median vaikuttaja

Monenlaisia vaikuttajia

Markus Hyytinen ei ole netin megavaikuttaja, vaan sijoittuu vaikuttajien keskiraskaaseen sarjaan mikro- ja makrovaikuttajien välille.

Tamperelaisen Idea Markkinoinnin strateginen johtaja Jone Korpi kertoo sosiaalisen median vaikuttajien kentän olevan laajempi kuin moni uskookaan.

Joskus Markus Hyytisen piirittää pari fania, mutta Kaustisella puolestaan parisataa fania toivotti idolin tervetulleeksi. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

Miljoonia seuraajia keräävien kanavien lisäksi myös pienemmät kanavat voivat olla potentiaalisia vaikuttajia.

– Vaikuttajamarkkinoinnissa on kysymys vaikuttavuudesta. Sitä voi olla, vaikka tunnettuus ei olisikaan valtakunnan tai maailmanluokkaa, Korpi sanoo.

Kaupallisessa mielessä somekanavan ja -persoonan kiinnostavuus riippuu siitä, miten aktiivisesti seuraajat klikkaavat ja fanittavat kanavan vetäjää.

Jos on esimerkiksi tuhat seuraajaa ja postaukselle tulee 900 tykkäystä, se on vaikuttavampaa, kuin että kymmenestätuhannesta seuraajasta 1000 kommentoi.

Markus Hyytisen fanit piirittävät idolin ja haluavat yhteiskuvaan. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

Sosiaalisen median kaupalliseen yhteistyöhön pääsee kiinni kahdella tavalla; agentuuri löytää kanavan tai kanavan omistaja ilmoittaa itse, että olisi halukas tekemään kaupallista yhteistyötä.

– Tämän jälkeen kaupalliset toimijat puntaroivat, edustaako kanava ja sen toimija tuotteiden arvomaailmaa ja antaako se sellaista näkyvyyttä, jota he haluavat, Korpi sanoo.

Pitkä matka vaikuttajaksi

Markus Hyytisen matka vaikuttajaksi alkoi vuonna 2013. Siitä on pian kymmenen vuotta.

– Silloin me laulettiin Petri Nygårdia, juotiin energiajuomaa ja videot kuvattiin kameralla.

Hyytinen on tehnyt videoita tasaisesti nettiin. Tilit ovat vaihtuneet, mutta tekemisen tyyli ei.

– Joskus tein sisältöjä kavereiden kanssa yhteiselle tubetilille. Tämän jälkeen tilejä ja alustoja on ollut useita, joita olen käyttänyt. Minut voi löytää Instasta, Youtubesta, Snäpistä ja Tik Tokista, Hyytinen sanoo.

Viimeiset pari vuotta Hyytinen on viettänyt lähinnä Snapchatissa.

Markus Hyytinen jakaa nimikirjoituksia kuin rokkistara. Etu- ja takapuoleen. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

TikTokiin liittyminen muutama viikko sitten "räjäytti ketsuppipullon".

Hyytisen ensimmäiseen tikkiin tuli puoli miljoonaa jakoa ja kahdessa viikossa viikossa seuraajia ilmestyi lähes kolmekymmentä tuhatta.

– Äijä on nyt leikkinyt rokkistaraa nahkatakissa kohta kymmenen vuotta, mutta nyt vasta tuntuu, että mut on löydetty, nauraa Hyytinen

Juice, Gösta Sundqvist, Dingo ja julkisuus

Markus Hyytinen tuntee hyvin kevyen musiikin historiaa 1980-luvulta eteenpäin. Hän kertoo kuunnelleensa paljon menestyneiden artistien haastatteluja.

Juicen, Gösta Sundqvistin ja Dingon lausunnot julkisuudesta ovat tehneet vaikutuksen.

– Mä ymmärrän tämän julkisuuden niin, että jos siihen veneeseen hyppää, niin sieltä ei pääse pois. Ja yksityiselämä jää tavallaan pois, eihän sitä enää ole, kun joka paikassa on faneja, Hyytinen sanoo.

Julkisuutta hän pohtii monelta kantilta, sen hyviä ja huonoja puolia.

– Olen joskus miettinyt, että saikohan se Risumies näin paljon julkisuutta?

Markus Hyytinen tapaa faneja Oulaisissa Väinölän rannassa. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

Hyytinen viittaa vuonna 2016 syntyneeseen netti-ilmiöön, jossa kouvolalaisesta iäkkäästä miehestä syntyi Youtuben vitsi tahtomattaan. Voit lukea lisää aiheesta tästä jutusta.

Vuosien aikana Hyytinen on saanut kokea kaikki netin lieveilmiöt ja hän arvelee, että se on tehnyt hänestä entistä vahvemman.

– Mulla on niin paksu pinna, että ei kiinnosta, mitä muut sanovat.

Viides duudsoni

Väinölän rannassa, pimeässä Oulaisten illassa Markus laulaa Abbaa.

– Aina näissä tapaamisissa on tällainen välitön ja hieno meininki, ei täällä kukaan meemeile, fani Veeti Anttila sanoo.

Puolentoista tunnin laulamisen jälkeen Markus päästää fanit ottamaan kuvia. Sitten jaetaan nimikirjoituksia.

Yksi tyttö ottaa nimmarin rintoihin, toinen takapuoleen.

– Markus on lämmin ja välitön persoona, se viides duudsoni, sanoo Anttila.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun maanantaihin 18.10. kello 23 saakka.