Hyppää sisältöön

Pietarsaaren matkailukesä oli vilkas – valtakunnallinen markkinointikampanja edesauttoi asiaa

Pietarsaaren matkailukesän vilkkaus näkyi yöpyjien määrän kasvussa. Kuusi kohdetta osallistui valtakunnaliseen markkinointikampanjaan, joka omalta osaltaan oli menesys.

Arkistokuvaa Jaakon päiviltä vuodelta 2019. Kuva: Mikaela Löv-Aldén / YLE

Mennyt matkailukesä oli menestys Pietarsaaressa. Yöpyjien määrä ylittää selvästi viime ja edelliskin kesien määrät, selviää kaupungin matkailuraportista.

Huippukuukautena eli heinäkuussa kaupungissa yöpyi 7 500 kotimaista ja ulkomaista matkailijaa, josta valtaosa eli noin 6 200 oli kotimaan matkailijoita.

Myös Pietarsaaren matkailuyritykset ja palveluntarjoajille vahvistavat, että mennyt kesä oli edellistä parempi. Tämä selviää matkailutoimijoille tehdystä kyselystä, jossa valtaosa vastaajista oli tätä mieltä.

Syynä pidettiin kotimaisten matkailijoiden ja tapahtumien määrän lisääntymistä sekä parantunutta epidemiatilannetta.

Pietarsaaren seutu oli tänä kesänä mukana 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa. Seutu osallistui kampanjaan kuudella kohteella, mukaan pääsivät muassa Aspegrenin puutarha, Mässkärin saari ja risteilyt, Arktinen museo Nanoq ja Topeliuksen lapsuudenkoti Kuddnäs.

Valtakunnallinen kampanjan vaikutus ulottui tuhansiin matkailuyrityksiin. Se on matkailuyritysten ja toimijoiden yhteinen ponnistus. Kampanja arvioitiin tuoneen etua Pietarsaarelle ainakin lisääntyneenä näkyvyytenä somessa.

Pietarsaaren seudulla vieraili kesän aikana myös neljä vaikuttajaa, joiden kanssa tehtiin maksullista vaikuttajamarkkinointikampanjointia.