1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Ministeriautoja suhaa vielä vuosia bensalla ja dieselillä, vuodenvaihteessa tulossa lisää lataushybridejä

Valtioneuvoston tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Ministeriautojen päästöpuolitus käynnistyi kolme vuotta sitten.

Ministeriautojen päästöpuolitus käynnistyi kolme vuotta sitten
Ministeriautojen päästöpuolitus käynnistyi kolme vuotta sitten

Mustat ministeriautot vilahtavat uutiskuvissa, kun vakavailmeiset ministerit saapuvat neuvotteluihin. Mutta millä käyttövoimalla hienot virkapelit lipuvat paikalle?

Hallitus patistaa kansalaisia luopumaan ripeästi bensiini- ja diesel-autoista ja korvaamaan ne sähkö- tai kaasukäyttöisillä menopeleillä. Valtioneuvoston tavoitteena kun on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Tuolloin liikenteessä pitäisi olla noin 700 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja 130 000 kaasuautoa. Se on kova tavoite. Vuonna 2020 sähköautoja oli 55 000, joista 9 700 oli täyssähköautoja. Kaasuhenkilöautoja oli 12 000.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru saapui Säätytaloon koronaneuvotteluihin huhtikuussa 2021. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Ensimmäiset hybridit 2018

Ministerikiesit kuuluvat valtioneuvoston kanslian vastuulle. Yksikönpäällikkö Heikki Hovi kertoo, että valtioneuvoston autokalustoon kuuluu 50 autoa: 36 henkilöautoa ja 14 tavara-autoa. Kulkupelejä on useita merkkejä, lähinnä Volvoja ja BMW:itä.

Pääosa kalustosta on edelleen bensa- ja dieselautoja. Ensimmäiset sähköä ja dieseliä/bensaa käyttävät lataushybridit hankittiin kolme vuotta sitten, vuonna 2018, ja nyt ladattavia hybridejä on 15 kappaletta.

– Näitä käytetään juuri henkilökuljetustehtäviin ja prioriteetti on ministereiden kuljetuksessa. Niilllä kuljetetaan myös ylintä virkamiesjohtoa, kansliapäälliköitä ja vastaavia, Hovi sanoo.

Ministerit kulkevat siis usein hybridipelillä, mutta alle voi osua perinteinen bensa- tai dieselautokin. Riviministereillä ei ole nimikkoautoja, vaan ministeri hyppää kulloinkin vapaana olevaan menopeliin. Ainut poikkeus on pääministeri Sanna Marin (sd.). Pääministerille on oma autonsa.

Valtioneuvoston sisäpihalla on komea rivistö latauspisteitä muun muassa ministerihybridien tarpeisiin. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Puolen miljoonan kaupat

Hybrideitä on nyt vajaa puolet Valtioneuvoston henkilöautoista ja kolmasosa koko autokalustosta. Lisäostoja pohjustellaan vuodenvaihteen tietämille.

– Tulossa on kahdeksan uutta ajoneuvoa henkilökuljetuskäyttöön. Ne ovat ladattavia hybridejä, Hovi kertoo.

Uusien hybridiautojen myötä valtioneuvosto luopuu samasta määrästä bensa- ja dieselautoja. Ne myydään käypään hintaan muun muassa autoliikkeille.

– Kahdeksan auton hankinta maksaa noin 550 000 euroa. Näiden hankintojen osalta myyntiin tulevien ajoneuvojen myyntituloksi arvioidaan noin 120 000 euroa. Tämä on hyvin karkea arvio myyntituloista, Hovi korostaa.

Kun ostokustannuksissa huomioidaan vanhoista saatava myyntitulo, jää yhden uuden hybridiauton nettohinnaksi karkeasti 50 000–55 000 euroa.

Valtioneuvoston kanslia hankki ensimmäisen lataushybridin 2018. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Neljä vuotta ja vaihtoon

Kaluston uusiminen ei kuitenkaan pääty tähän, vaan uusi kierros on edessä jo vuoden, parin sisässä.

– Sitä mukaa uusitaan, kun kalustoa vanhenee. Jonkun verran hankintoja osuu joka vuodelle, Hovi kuvaa tahtia.

Hovin mukaan vanhoja menee vaihtoon ja korvataan uusilla noin neljän vuoden käytön jälkeen.

– Henkilökuljetuspuolella meillä on harvemmin enää 5-6 vuoden ikäistä ajoneuvoa. Tuossa viidentenä vuonna ja siitä eteenpäin alkavat huollon kustannukset vaikuttaa sen verran, että ne on taloudenpidon näkökulmasta perusteltua laittaa myyntiin.

Autojen vaihtotahti on siis kutakuinkin sama kuin kyyditettävillä ministereillä. Ei hallituksessakaan neljää vuotta pidempään kerralla istuta.

Täyssähkön säde liian lyhyt

Valtioneuvoston käytössä on tällä hetkellä kaksi täyssähköautoa, mutta ne ovat tavara-autoja. Henkilökuljetukseen niitä ei ole vielä hankittu.

– Mielenkiinnolla seurataan, milloin henkilökuljetusajoneuvoissa on mahdollisuus mennä täyssähköautojen hankintaan. Tällä hetkellä täyssähköautojen toimintasäde aiheuttaa haasteita soveltuvuuden suhteen, Hovi kertoo.

Yhdellä latauksella ei siis päästä vielä riittävän pitkälle ja toisaalta maan latausverkosto on toistaiseksi turhan harva ministeritarpeisiin.

– Täyssähköautoja ei osteta ainakaan seuraavassa hankinnassa. Niiden tekniikka kuitenkin kehittyy huimaa vauhtia, joten sitä seuraavalla ostokierroksella asiaa tarkastellaan uudestaan.

Hyvin todennäköisesti valtioneuvoston kaikki autot ovat ladattavia viiden vuoden sisällä. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Joka tapauksessa näyttää siltä, että hallituksen tavoite päästöjen puolittamisesta 2030 mennessä toteutuu ainakin valtioneuvoston autotallissa ja jopa hyvissä ajoin ennen tavoitevuotta.

– Hyvin todennäköisesti vähintään lataushybridejä täällä kaikki ovat viiden vuoden päästä, Hovi lupaa.