Veneala seilaa nyt ennennäkemättömässä myötätuulessa – viranomaisveneiden valmistaja Kewatec joutuu jo rajoittamaan tuotantoaan

Kokkolassa ja Porvoossa toimiva Kewatec Oy työllistää kaikki mahdolliset alihankkijat. Resurssien rajat tulevat vastaan muun muassa koronan aiheuttamien toimitushaasteiden takia. Koko veneala käy nyt kierroksilla.

Viranomaisveneiden kauppa käy tulikuumana, myyntiä joudutaan rajoittamaan
Viranomaisveneiden kauppa käy tulikuumana, myyntiä joudutaan rajoittamaan

Kokkolalaisen Kewatec Oy:n tehtaanjohtaja Jens Ahlskog katselee, kun asentajat tekevät sähkötöitä lähes valmiiseen luotsialukseen.

– Tämä Gdansk-niminen alus menee Puolan rajavartiolaitokselle, kertoo Ahlskog.

Porvoossa ja Kokkolassa viranomaisille veneitä rakentava Kewatec Oy on päässyt koronan takia vapautetun raha-aallon harjalle.

– Tilauskirjamme ovat ihan täynnä seuraavaksi vuodeksi. Olemme lisäksi työllistäneet kaikki mahdolliset alihankkijat sekä Kokkolassa että Porvoossa. Lisäksi saamme runkoja Latviasta, Ahlskog sanoo.

Viranomaisaluksia myydään kiivaaasti nyt Pohjoismaihin ja Pohjois-Eurooppaan. Tilauksia on tullut myös kaukaa maailmalta esimerkiksi Hong Kongista. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Kewatec osti Porvoossa olevan tehtaan noin vuosi sitten, kun rahaa virtasi markkinoille ennätysmäärät ja tilauksia tuli.

– Porvoon tehtaan ostaminen tuli kyllä ihan oikeaan aikaan, Ahlskog toteaa.

Ennennäkemätöntä kysyntää

Venealan keskusliiton toimitusjohtaja Jaakko Pajusalon mukaan nyt on poikkeuksellinen buumi koronasta ja elvytyksestä johtuen.

Veneitä ostetaan ympäri maailman enemmän kuin niitä saadaan valmistettua.

– Kysyntä on ennennäkemätöntä ja kaikki tehtaat eivät ole pystyneet vastaamaan haasteeseen.

Kewatec teettää oman tuotannon lisäksi veneiden runkoja alihankkijoilla Suomessa ja Latviassa, kertoo tehtaanjohtaja Jens Ahlskog. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Poikkeuksellinen tilanne on tuonut haasteita myös logistiikan suuntaan, sillä kontteja ei ole tai niiden hinta on kivunnut taivaisiin. Konttipula jarruttaa osaltaan myös venekauppaa.

– Ala on globaali ja Suomi seuraa globaaleja trendejä, Suomen markkinat ovat yhtä kuumat. Veneiden ensirekisteröintejä tehtiin tänä vuonna yli kymmen prosenttia enemmän kuin normaalisti, Pajusalo sanoo.

Myyntiä joudutaan rajoittamaan

Kewatecin molemmissa tehtaissa sekä Kokkolassa että Porvossa on täysi tohina päällä ja työntekijöitä on tarpeeksi.

Tilojen ahtaus kuitenkin on laittanut tehtaan tuotantokapasiteetille rajat.

– Joudumme rajoittamaan myyntiä, kertoo Ahlskog.

Veneiden valmistusta rajoittaa myös alihankkijoilta tulevien osien saamisen vaikeus sekä materiaalien nousevat hinnat.

Viranomaisalukset ovat jo kooltaan pieniä laivoja, mutta muodoltaan, runkonsa takia ne muistutavat veneitä. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Kaikesta huolimatta veneitä on lähdössä asiakkaille ennätysmäärä.

– Ruotsiin menee kaksi tutkimusalusta. Islantiin ja Suomen Puolustusvoimille toimitetaan ainakin seitsemän venettä, optioineen vielä 15, kertoo Ahlskog.

Lue seuraavaksi: