Vuosien viitostieurakka valmistui Etelä-Savossa – "Tätä on odotettu hartaasti", sanoo kuljetusalan edustaja

Uusittu 5-tie Mikkelin ja Juvan välillä jättää historiaan yhden Suomen riskialtteimmista tieosuuksista. Nelikaistaiseksi levennetty ja hirviaidoilla varustettu tie parantaa turvallisuutta, nopeuttaa matkantekoja ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Mikkelin ja Juvan välille lokakuussa 2021 avattavaa uutta Viitostien osuutta.
Koeajoimme viitostien uuden osuuden, ja se on varsin sujuva ajettava. Video: Esa Huuhko / Yle

Yli 120 miljoonaa euroa maksava ja 37 kilometriä pitkä tieosuus Mikkelin Visulahdesta ja Juvan Vehmaaseen avataan liikenteelle kokonaisuudessaan. Puolet tiestä eli Mikkelin pää on ollut käytössä jo tovin, mutta puomit Juvan puoleiselta osuudelta poistuvat torstaina.

– Tätä on odotettu ammattiliikenteen puolestakin hartaasti. Matkanteko muuttuu paljon sujuvammaksi ja polttoaineen kulutus putoaa huomattavasti, Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n Itä-Suomen toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen sanoo.

Jatkossa kyseinen osuus huristellaan sadan kilometrin tuntivauhtia alusta loppuun. Vanhalla tiellä oli pääosin 80 kilometrin rajoitus, osittain myös 60:n. Raskaan liikenteen kannalta sujuva ohittaminen vähentää jarrutuksia ja kiihdytyksiä ja sitä kautta myös kulutusta.

Iso harppaus entiseen verrattuna

Tie saa runsaasti kiitosta myös käyttäjiltä. He ovat ajaneet uutta tietä jo tovin Mikkelin päässä tieosuutta.

– Tämä on tosi merkittävä parannus. Saa jatkossa ajaa ihan rauhassa tarvitsematta kytätä hirviä tai ohittajia, tietä lähes päivittäin käyttävä yrittäjä Rauno Kaila sanoo.

– En aja ihan joka päivä, mutta joku toinen päivä ajan useamman kerran. Matka menee paljon sujuvammin ja turvallisemmin.

Myös Annika Orava ajaa päivittäistä työmatkaa uudella tiellä.

– Ihan huippujuttu entiseen verrattuna. Entisellä tiellä on aika paljon vaaran paikkoja, etenkin risteysalueilla, Orava sanoo.

Nokkakolarit jäävät historiaan

Uusi tie parantaa selvästi liikenneturvallisuutta. Mutkainen ja valtatieksi kapea tieosuus on ollut vuosi Suomen vaarallisimpia.

Vakavia henkilövahinkoja sattui remontteja edeltäneellä 10-vuotiskaudella 23. Niissä kuoli viisi ja loukkaantui 18 ihmistä.

– Mahdoton arvioida, kuinka monta ihmishenkeä säästyy, mutta paljon tässä sattui onnettomuuksia, hirvikolareita, kuolonkolareita, tieltä suistumisia sattui aivan liian paljon. Nokkakolari eli kohtaamisonnettomuudet käytännössä loppuvat keskikaiteen ansiosta; Harri Liikanen muistuttaa.

Käytössä jo olevien keskikaiteiden tehosta kertovat niissä näkyvät törmäysjäljet.

– Autoilijalle tällainen tie tuo eräänlaisen rentouden ajamiseen. Ei ole pahoja mutkia tai mäkiä eivätkä isot hirvieläimet pääse tielle.

Projektipäällikkö Harri Liikanen esittelee torstaina avattavaa tieosuutta. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Vuosikymmenien odotus päättyy

Tieurakka alkoi keväällä 2018, jolloin lapio iskettiin maahan Mikkelin Tuppuralassa. Mikkelin osuudella tie tehtiin keskelle metsää täysin uudelle paikalle. Juvan puoleinen osuus rakennettiin pääasiassa entisen tien päälle.

Kolmen ja puolen vuoden urakka päättyy lopullisesti kesällä 2022 kun Juvan osuus saa uuden päällysteen.

– Urakka on sujunut hyvin ja annetun rahasumman puitteissa. Tottakai joitakin asioita voitaisiin tehdä toisin jälkikäteen ajatellen, mutta tien käyttäjille ne eivät ole näkyneet, sanoo Väyläviraston puolesta hanketta vetänyt projektipäällikkö Harri Liikanen.

Alueen maakunnat, kunnan ja edunvalvojat lobbasivat tieremonttia vuosikymmeniä. Lopulta uusi tie toteutui hieman jopa odotettua parempana.

Eduskunta myönsi vuonna 2017 tieosuuden parantamiseen 121 miljoonaa euroa. Vielä kalkkiviivoilla summan kohdistui säästöpaineita ja oli lähellä, että Juvan puoleista osuutta olisi rakennettu kolmikaistaisena ohituskaistatienä.

– Torsoksihan se olisi sellaisena jäänyt. Tällainen sen olla pitää. Mutkat ja mäet ovat loivia ja näkemäalueet laajoja, Liikanen kuvailee.

Mikkelin päässä viitostiellä kulkee reilut 12 000 autoa vuorokaudessa. Juvalla ajoneuvojen määrä on reilut 8 000. Liikennemäärien arvioidaan kasvavaan kymmeniä prosentteja.