1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. muoti

"Tämä on naistenosasto, nämä eivät ole sinulle" – Näitä sanoja Voguelle töitä tekevä Mikko Puttonen ei kuule Lontoossa, vaan pukeutuu miten haluaa

Sukupuolijoustava muoti kannustaa pukeutujat leikkimään feminiinisillä ja maskuliinisilla puolillaan. Muotitalot se haastaa miettimään mallistojen ja näytösten sukupuolijakoa.

Mikko Puttonen yhdistää tyylissään maskuliinisia ja feminiinisiä piirteitä. Kuva: Matti Myller / Yle

– Tämä on naisten osasto.

– Miesten vaatteet ovat alakerrassa.

– Nämä eivät ole sinulle.

Tähän tapaan myyjät saattavat opastaa Mikko Puttosta, kun hän on vaateostoksilla Suomessa.

Jo lapsena Puttonen saattoi pukeutua mekkoihin ja peruukkeihin – ainakin imitoidessaan Madonnan musiikkivideoita. Eikä hänen kiinnostuksensa muotiin ole myöhemminkään kunnioittanut jakoa miesten ja naisten vaatteisiin.

Vielä lukiolaisena Muuramessa hän koki tarvetta piilottaa feminiinisiä puoliaan, mutta muutettuaan kahdeksan vuotta sitten Lontooseen Puttonen sai huomata, että suurkaupungissa yksilöllistä tyyliä arvostetaan.

Nykyään hän saattaa yhtenä päivänä pukea päälleen pitsitopin ja helmikorvakorut, mutta toisena päivänä hän valitsee räätälöidyn puvun ja viimeistelee asun käsilaukulla.

– Pukeudun vapaasti miten haluan ilman lokeroita tai rajoituksia.

Puttonen on blogannut muodista kymmenen vuotta ja hänen Instagram-tilinsä (siirryt toiseen palveluun) suosio on avannut portteja muotitalojen sisällöntuottajaksi, kuvaajaksi, ja malliksi.

Kun Puttonen viime vuonna kuuli aikakauslehti Voguen lanseeraavan (siirryt toiseen palveluun)pohjoismaiselle yleisölle suunnatun version (siirryt toiseen palveluun), hän lähetti päätoimittajalle viestin. Kuukautta myöhemmin tuli kutsu videotapaamiseen.

Muotiraamattu tarjosi töitä. Titteliksi tuli Gender Fluidity Expert.

Poptähdet edellä ja z-sukupolvi perässä

Työssään Puttonen kirjoittaa sukupuolijoustavasta muodista ja toteuttaa teemaan liittyviä kampanjoita Voguen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Puttonen kertoo, että sukupuolijoustavasta pukeutumisesta on tullut yksi muotiteollisuuden kuumimmista sanoista.

Puttonen kertoi Ylen haastattelussa vuonna 2012 haaveilevansa työstä Voguella. Nyt hän elää unelmaansa. Kuva: Matti Myller / Yle

Syitä on useita.

Sukupuolijoustavuus ei ole pelkkä trendi. Esimerkiksi monille trans -ja muunsukupuolisille ihmisille se merkitsee konkreettisesti vapautta ilmaista identiteettiään.

He ovat inspiroineet sukupuolijoustavan pukeutumisen kehittymistä.

Myös monet tämän hetken popikonit rikkovat sukupuolen rajoja aiempaa näyttävämmin ja sosiaalinen media tuo sen kaikkien nähtäville.

Esimerkiksi viime vuonna brittiläinen poptähti Harry Styles esiintyi Voguen kannessa mekossa ja tänä vuonna sen tekivät punaisella matolla muiden muassa rapartisti Lil Nas X ja poplaulaja Troye Sivan.

Naisten housuvallankumous tapahtui jo 60-luvulla ja niin sanottu poikatyttötyyli on ollut pitkään sosiaalisesti hyväksytty. Miesten suhteen rajat ovat Puttosen mielestä tiukemmat.

Näin ei ole ollut aina.

Jos ajatellaan vaikka eurooppalaista hovikulttuuria, korkokenkiä, röyhelömekkoja ja meikkiä käytettiin sukupuolesta riippumatta. Puttosen mukaan sukupuolitetut normit pukeutumisessa ovat modernin ajan ilmiö.

Nyt sääntöjä rikotaan jälleen. Puttonen arvelee, että taustalla vaikuttaa Z-sukupolven avoimempi suhtautuminen sukupuoleen ja seksuaalisuuteen.

Muotimaailmassa tämä näkyy konkreettisina muutoksina.

Miten perinteisten sukupuoliroolien rikkominen näkyy suomalaisen muodin viime vuosien merkkiluomuksissa? Sukupuolijoustavaa muotia tarkkaileva Vogue-lehden asiantuntija Mikko Puttonen johdattaa toimittaja Miika Koskelan muodin murrosta käsittelevään Intiimin kosketus -näyttelyyn Helsingin Designmuseossa.

Hyvästit naisten ja miesten muotiviikoille

Naisten ja miesten muotiviikoista siirrytään näytöksiin, joissa esitellään vaatteita kaikille. Lontoon muotiviikot järjestetään nykyään nykyään kokonaan sukupuolettomina (siirryt toiseen palveluun).

Muotitalot suunnittelevat myös sukupuolettomia mallistoja.

Esimerkiksi Gucci tekee edelleen miesten ja naisten vaatteita, mutta niiden lisäksi se on lanseerannut sukupuolijoustavan MX-malliston (siirryt toiseen palveluun). Muotitalo kertoo, että "malliston on tarkoitus hajottaa sukupuolirajat itseilmaisun nimissä".

Gender fluidity on Puttosen mukaan tavallaan kaikille tutun Unisex-pukeutumisen vastakohta: se ei pyri häivyttämään sukupuolta, vaan antaa kaikille luvan leikkiä omilla feminiinisillä ja maskuliinisilla puolillaan.

– Unisex-vaatetuksen ongelma on se, että se on useissa tapauksissa laatikkomaista ja yksiväristä. Se piilottaa sukupuolen, kun taas gender fluidity haluaa juhlia maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä korostaen molempia.

Suomessa erityisesti monet Aalto-yliopiston muodin koulutusohjelman kasvatit ovat Puttosen mukaan sukupuolijoustavan suunnittelun edelläkävijöitä.

Hän nostaa esimerkiksi vuoden 2020 nuoren suunnittelijan Ervin Latimerin, jonka palkittu mallisto sopii kaiken kokoisten ja sukupuolisten henkilöiden käytettäväksi.

Latimerin lookbookissa sama mekko nähdään nais- ja miesmallin päällä.

Puttosen mukaan monet Aalto-yliopiston muodin koulutusohjelman kasvatit ovat sukupuolijoustavan suunnittelun edelläkävijöitä. Video: Matti Myller

Sukupuolijako murtuu ensin netissä ja metropoleissa

Sukupuolijoustava muoti antaa kaikille pukeutujille tilaa vapaaseen itseilmaisuun.

– Vaatteilla ei ole sukupuolta eikä niiden pitäisi määrittää tai rajoittaa pukijan sukupuoli-identiteettiä, seksuaalista suuntautumista tai mitään muutakaan.

Puttonen ei kuitenkaan usko, että perinteinen sukupuolijako olisi täysin jäämässä muodista pois.

– Naisten ja miesten osastot eivät ainakaan vielä hetkeen ole katoamassa vaatekaupoista, mutta niiden rinnalle tulee kaikille sukupuolille ja kehoille tarkoitettuja mallistoja ja osastoja.

Puttonen arvelee, että etenkin nettikaupoissa voi jatkossa navigoida sukupuolen lisäksi myös muiden ominaisuuksien ja mieltymysten perusteella.

Tällä hetkellä Puttonen itse suuntaa vaateostoksilla yleensä ensimmäisenä naistenvaateosastolle ja tekee sen mieluummin Lontoossa tai verkkokaupassa. Sieltä hän kertoo löytävänsä kiinnostavampia tyylejä.

Eikä kukaan tule hätistelemään takaisin miesten puolelle.

"Helsingissä miehillä näkee jo enemmän feminiiniseksi miellettyjä vaatteita ja asusteita, kuten helmikoruja tai pitsitoppeja. Ja meikin käyttökin on lisääntynyt", Puttonen sanoo Suomessa vieraillessaan. Toista on kuulemma Muuramessa. Kuva: Matti Myller / Yle

Lue myös:

Valokuvaaja Mikko Puttonen myi kaiken ja muutti unelman perässä Lontooseen – nyt hän tekee töitä huippubrändien parissa: "Tähtihetki oli päästä David Beckhamin kanssa kuvauksiin"

Sukupuolettomat vaatteet ovat jo valtavirtaa, sanoo tutkija – nyt vapauteen pyrkii kravattikaulainen pukumies

Harry Styles mekossa oli Amerikalle liikaa – muodin professori kummastelee: "Miehet ovat pukeutuneet aina mekkoihin"