"Selkäongelmista kärsivä ymmärtää parhaiten toista selkävaivaista" – paikallisyhdistykset tarjoavat liikuntaa ja vertaistukea

Kansallisella selkäviikolla tuodaan esiin selän terveyden merkitystä ja kannustetaan ihmisiä ennakoivaan itsehoitoon.

Monipuolinen kuntoliikunta auttaa pitämään selän kunnossa. Kuvituskuva. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomalaiset kärsivät paljon erilaisista selkävaivoista. Korona-aikana selkävaivat ovat yleistyneet varsinkin monilla etätyötä tekevillä, jotka eivät välttämättä tule kotioloissa huolehtineeksi työergonomiasta ja istuvat liian pitkiä aikoja paikoillaan.

Selästä voi pitää huolta pysymällä aktiivisena arjessa ja noudattamalla terveellisiä elintapoja. Selkää tulisi helliä ja hoitaa säännöllisesti jo ennen kuin se alkaa oireilla.

Selkäliittoon kuuluvat paikalliset selkäyhdistykset tarjoavat koronarajoitusten hellittäessä jälleen runsaasti ohjattua liikuntaa, erilaisia retkiä ja matkoja sekä tärkeää vertaistukea.

– Selkäongelmista itsekin kärsivä ymmärtää parhaiten toista selkävaivaista, luonnollisesti. Vertaistuen lisäksi meiltä löytyy myös ammattilaisapua. Yhdistyksen hallituksessa on tälläkin hetkellä OMT-fysioterapeutti, joka vastailee mielellään kaikkiin kysymyksiin, sanoo lahtelaisen Selkäyhdistys SalpausSelät ry:n puheenjohtaja Atte Sarilo.

Meneillään olevaa valtakunnallista selkäviikkoa vietetään 11.–17. lokakuuta teemalla "Back2Back – tukea selälle". Selkäviikko muistuttaa kehon tukirangan tärkeydestä ja liikunnan merkityksestä selän hyvinvoinnissa.

Korona on perunut tapahtumia ja jäykistänyt selkiä

Jäsentensä fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista aktiivisesti huolehtivat selkäyhdistykset ovat joutuneet koronarajoitusten vuoksi perumaan erilaisia tapahtumia ja supistamaan toimintaansa.

– Päijäthämäläisten selät tuntuvat joustavan valitettavan vähän, eli jäykkyyttä löytyy. Liikunta on vähentynyt parin viime vuoden aikana, kun liikuntapaikat ovat olleet suljettuna ja tilaisuuksia on ollut vähemmän, Sarilo sanoo.

SalpausSelät ry kolkutteli 300 jäsenen rajapyykkiä vielä pari vuotta sitten, mutta koronan myötä jäsenmäärä on pudonnut noin 250:een. Samanlainen jäsenkato on käynyt valtakunnallisessa Selkäliitossa, pääosin juuri harrastustoiminnan vähenemisen vuoksi.

Sarilon mukaan tärkeintä kuitenkin on, ettei selkävaivainen jää paikoilleen, vaan lähtee liikkeelle. Yksin liikkuminen voi tuntua tylsältä ja hankalalta, jolloin kannattaa olla yhteydessä liikuntaa harrastavaan kaveriin tai ottaa yhteyttä paikalliseen selkäyhdistykseen.

– Kyllä tässä liike on lääke edelleenkin, Sarilo tähdentää.

Lisää Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.