1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Juha Kankkunen

Pian "talvi taas yllättää autoilijat" – Rallilegenda Juha Kankkunen listaa tyypillisimmät syyt liukkaankelin kolareille

Juha Kankkunen järjestää talvisin liukkaankelin ajokursseja. Ammattikuskien lisäksi radalla käy harjoittelemassa ihan tavallisia autoilijoita. Kankkusen mieleen on jäänyt erityisesti iäkkäämmän amerikkalaisrouvan toive oppia ajamaan sivuluisussa.

Juha Kankkusen ajokoulun mieleenpainunein oppilas oli iäkkäämpi amerikkalaisrouva - "Hän halusi oppia ajamaan sivuluisussa"
Juha Kankkusen ajokoulun mieleenpainunein oppilas oli iäkkäämpi amerikkalaisrouva - "Hän halusi oppia ajamaan sivuluisussa"

Nelinkertaisella rallin maailmanmestarilla Juha Kankkusella on kolme "tukikohtaa", joiden väliä hän kulkee vuoden kierron mukaan. Kesät hän viettää aina Suomessa Laukaan kotitilallaan ja syksyt ja keväät Monacon kodissaan. Kun paukkupakkaset jäädyttävät järvenjäät, suuntaa hän Kuusamoon.

Kankkunen on jo viitisentoista vuotta pitänyt siellä liukkaankelin ajorataa. Järvenjäälle auratuilla ajoradoilla käy harjoittelemassa ammattikuskien rinnalla ihan tavallisia autoilijoita, jotka haluavat oppia. Kankkunen kertoi Puoli seitsemän -ohjelmassa, että tulijoita on eri puolilta maailmaa.

– Meillä kävi yksi amerikkalainen, vähän vanhempi rouva. Hän oli myynyt yhtiönsä ja siitä oli jäänyt ilmeisesti ihan mukavasti rahaa. Hän oli sitten suunnitellut, että hän haluaa käydä avaruudessa, ja toinen oli, että hän haluaa oppia ajamaan sivuluisussa.

Kankkunen kertoi, että nainen oli lentänyt Yhdysvalloista Kuusamoon heidän radalleen.

– Hän harjoitteli kaksi päivää ja oppi ajamaan sivuluisussa, Kankkunen kertaa.

Miksi pelti rytisee aina ensimmäisten pakkasten tultua?

On vain ajan kysymys, milloin eteläisemmässä Suomessakin nähdään yöpakkasten jäädyttämiä teitä ja hoetaan kulunutta fraasia "talvi yllätti autoilijat".

Rallilegenda listasi yleisimmät virheet, jotka johtavat siihen, että pelti alkaa liukkaalla kelillä rytistä.

– Ajetaan liian lähellä toista ja liian kovaa. Vauhtia pitää pudottaa. Se on ihan yksinkertaisesti niin, että ei ole sellaista rattimiestä, joka siinä pärjää. Minäkin, joka olen kokenut, niin ei luonnonvoimille voi mitään.

Toinen huomio tulee rallimaailmasta: täytyy havainnoida jo pidemmälle eteenpäin, mitä siellä on tapahtumassa.

– Pitää katsoa sitä peliä kauemmaksi eikä vain tuijottaa sitä tuulilasia ja edessä ajavan auton perää.

Katso koko lähetys Areenasta: