Maailmanlaajuinen hitti

Suoratoistopalvelu Netflixissä syyskuussa julkaistu Squid Game -sarja on noussut muutaman viikon aikana miljoonayleisön tavoittavaksi kansainväliseksi ilmiöksi.

Portugalilainen Catarina Costa, 24, on fanittanut korealaista kulttuuria jo usean vuoden ajan. Costan mukaan Squid Game -sarja on lisännyt kiinnostusta Etelä-Korea kohtaan.

Kun aloitin korean opiskelun kaksi vuotta sitten, ihmiset eivät ymmärtäneet sitä. Nyt korealainen viihde on valtavirtaistunut, ja ihmiset ovat ihastuneita, kun kerron opiskelevani korean kieltä. 

Catarina Costa

Osa korean taitoisista faneista on syyttänyt sarjaa hutiloiduista käännöksistä. Heidän mukaansa käännösten merkitykset ovat muuttuneet merkittävästi englanninkielisissä tekstityksissä, kertoo BBC (siirryt toiseen palveluun).

Kritiikistä huolimatta eteläkorealainen draamasarja nousi kuluvalla viikolla suoratoistopalvelu Netflixin kaikkien aikojen suosituimmaksi uudeksi julkaisuksi.

Se on kerännyt alle neljässä viikossa jo 111 miljoonaa katsojaa.

Dystooppinen sarja kertoo maailmasta, jossa syrjäytyneet ihmiset kilpailevat toisiaan vastaan lasten peleissä. Voittaja voi ansaita miljoonia, kun häviäjät taas tapetaan.

Kieli-innostuksen lisäksi sarja on innoittanut sarjan faneja muun muassa roolipeleihin. Yhdistyneiden Arabiemiraattien pääkaupungissa Abu Dhabissa järjestettiin tiistaina sarjaa jäljittelevä tapahtuma.

Yli 700 ihmistä haki mukaan tilaisuuteen. Koronarajoitusten vuoksi kuitenkin vain 30 onnekasta pääsi mukaan.

Live-tapahtumat ovat vain jäävuoren huippu. Sarjasta on muodostunut oikea viraali-ilmiö. Sosiaalisen median vaikutus näkyy malesialaisessa kauneussalongissa asti.

Myös poliisit ovat hyödyntäneet pilke silmäkulmassa sarjan kuvastoa. Intiassa Mumbain poliisi on sivunnut sarjassa (siirryt toiseen palveluun) esitettävää "liikennevaloleikkiä" viestinnässään. Poliisi kehottaa postauksessaan autoilijoita pysähtymään punaisissa valoissa, kuten liikennevaloleikissä.

Kaupallisesta oheistoiminnasta huolimatta sarjan ytimessä on kritiikki taloudellista eriarvoistumista kohtaan. Takaisin Pasilaan -podcastissa vieraillut Etelä-Korea-tutkija Katri Kauhanen kertoo,että väkivaltaisen hittisarjan taustalla on korealaisten talousahdinko.

Sarjan ohjaaja-käsikirjoittaja Hwang Dong-hyuk alkoi kehitellä sarjaa vuoden 2008 talouskriisin jälkeen. Yhteiskunnallinen eriarvoisuus on lisääntynyt Etelä-Koreassa, kuten monissa muissakin maissa, koronapandemian aikana.

Tekijät

Veera Pennanen

Lähteet

  • Reuters
  • Kuvat: STELLA Pictures / Splash News/AOP, ©Netflix/Courtesy Everett Collection/AOP, Jeon Heon-Kyun / EPA, Jong Hyun Kim / STELLA Pictures / ddp / AOP
  • Videot: Reuters, NETFLIX, REUTERS, HYBE EDU, CATARINA COSTA HANDOUT

Julkaistu 16.10.