FT: Trumpin lähtö ja koronapandemian helpottuminen saivat katsojat kaikkoamaan joukottain television äärestä Yhdysvalloissa

Joillakin isoilla uutiskanavilla on nyt vain puolet siitä katsojamäärästä, minkä ne keräsivät vuosi sitten useiden isojen uutistapahtumien jyllätessä kiivaina.

Donald Trumpin presidenttikaudella ihmiset seurasivat tavallista aktiivisemmin uutisia. Uutisnälkää lisäsivät vuosi sitten koronapandemia, lähestyvät vaalit ja rotusyrjinnän vastaiset massiiviset mielenosoitukset. Kuvassa Trump puhuu Alabamassa 21.8.2020. Kuva: Erik S. Lesser / EPA

Yhdysvaltalaisten televisiokanavien katsojamäärät ovat supistuneet voimakkaasti sen jälkeen, kun uutistilanne rauhoittui Joe Bidenin noustua presidentiksi ja rokotukset lievensivät koronaviruksen aiheuttamaa uhkaa, kertoo The Financial Times -lehti. (siirryt toiseen palveluun)

Esimerkiksi CNN- ja MNSBC-uutiskanavilla oli heinä–syyskuussa parhaaseen katseluaikaan vain puolet siitä yleisömäärästä kuin vuosi sitten.

Vuotta aiemmin katsojia oli ennätyksellisen paljon. Heitä veti uutisten äären paitsi tuolloinen presidentti Donald Trump ja koronapandemia myös edessä olleet presidentinvaalit sekä rotusortoa ja poliisiväkivaltaa vastustaneet Black Lives Matter -mielenosoitukset.

Markkinatutkimuslaitos Nielsenin mukaan 25–54-vuotiaiden katsojien määrä on vähentynyt CNN:llä parhaaseen katseluaikaan 52 prosenttia, MSNBC:llä 51 prosenttia ja Fox Newsilla 37 prosenttia.

Uutistoimisto AFP:n päätoimittaja Julie Pace toteaa Financial Timesille, että Trumpin kauden jälkeen ei enää tarvitse herkeämättä seurata päivittäistä kiistelyä Washingtonissa.

Tulotkin putoavat

Foxin pääjohtaja Lachlan Murdoch ennakoi jo talvella, että katsojamäärät tulevat pienenemään kuten yleensäkin vaalien jälkeen. Trumpin noustua valtaan vuonna 2017 katsojamäärät eivät kuitenkaan romahtaneet, vaan pysyivät liki vaaleja edeltäneellä tasolla.

Tämänvuotinen katsojamäärien vähentyminen näkyy myös mediayhtiöiden tuloksessa. Luottoluokitusyhtiö S&P:hen kuuluva markkinatutkimusyhtiö Kagan arvioi, että MSNBC:n liikevoitto putoavat viime vuoden noin 950 miljoonasta eurosta 810 miljoonaan ja Foxin vajaasta 2,8 miljardista runsaaseen 2,4 miljardiin euroon.

Romahdus ei rajoitu televisioon. Esimerkiksi The New York Times -lehti sai tämän vuoden alkupuoliskolla 443 000 uutta tilaajaa digilehdelleen, kun viime vuoden alkupuoliskolla heitä kertyi 1,2 miljoonaa.