Tampere joutui järjestämään lähes 300 kotihoidon asiakkaan palvelut uusiksi viikonloppuna – avi oli tyytymätön yksityiseen palvelun tarjoajaan

Aluehallintovirasto määräsi viime viikolla Tampereen kaupungin hoitamaan keskustan alueen kotipalvelut itse, koska yksityisen palvelun tarjoajan toiminnassa oli jatkuvia puutteita.

Ruskeatakkinen, vaaleahiuksinen nainen rakennuksen edessä.
Hoitotyöntekijöiden rekrytointi ja tietojärjestelmien siirtyminen palvelun tuottajalle ovat hankaloittaneet kotihoidon onnistumista, mutta suunta on kohti parempaa, kertoo kehittämisjohtaja Anniina Tirronen. Video: toimittaja Elina Nieminen, kuvaaja Marko Melto / Yle.

Tampereen Tammelan ja Tampellan alueen vanhusten kotihoito on hoidettu maanantaista lähtien kaupungin omana toimintana. Aluehallintovirasto määräsi viime keskiviikkona kaupungin hoitamaan palvelut itse, koska yksityisen palveluntarjoajan toiminnassa oli jatkuvia puutteita.

Aluehallintoviraston määräys tarkoitti viikonloppuna ylitöitä osalle kotihoidon henkilöstöstä, kun lähes 300 asiakkaan tiedot piti päivittää.

– Asiakasohjaajat ovat tehneet kaikille asiakkaille uudet palvelu- ja hoitosuunnitelmat ja päätökset, joissa palveluntuottajaksi on vaihtunut Tampereen kaupunki. Siinä oli iso työ, kertoo kotihoidon päällikkö Sirkku Miettinen.

Ongelmat Tammelan ja Tampellan alueiden kotihoidossa alkoivat sen jälkeen, kun palvelun tuottaja vaihtui syyskuun ensimmäinen päivä. Avi puuttui ongelmiin ensimmäisen kerran jo kuukausi sitten. Kaupungin mukaan asioita on sen jälkeen pistetty kuntoon palveluntarjoajan kanssa, ja tilanne on parantunut siitä paljon.

– Nyt on päästy jo aika kohtuulliselle tasolle, ja koko ajan mennään parempaan suuntaan. Enää ei ole sellaista huolta, mitä oli vielä syyskuussa, sanoo kehittämisjohtaja Anniina Tirronen.

Avin mukaan kotihoidon asiakaskäyntejä ei ole tehty suunniteltuun aikaan tai ne eivät ole olleet sovitun pituisia. Myös tiedonkulussa on ollut selviä puutteita, esimerkiksi asiakkaiden palveluntarpeista ei ole ollut kotihoitokäynneillä riittäviä tietoja.

Kotihoidon päällikkö Sirkku Miettinen korostaa, että nyt on jatkettu sitä työtä, joka aloitettiin jo syyskuussa. Kuva: Marko Melto / Yle

Maanantaiaamun aikana Tampereen kotihoidossa suunniteltiin ja aikataulutettiin uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa. Työ oli aloitettu jo ennen avin viimeviikkoista määräystä, ja nyt sivuun pistetyn palvelun tuottaja oli tarkoitus ottaa se käyttöön.

– Järjestelmän käyttöönotto mahdollistaa meille työnjaon ja sen, että asiakastiedot ovat työntekijöillä käytössä kotikäynnillä. He voivat kirjata tiedot järjestelmään jo asiakkaan luona. Siltä osin toiminta tulee siis nyt muuttumaan, Miettinen sanoo.

Nyt esiin tullut tapaus kertoo kotihoidon järjestämisen ongelmista yleisemminkin. Anniina Tirrosen mukaan hoitajapula näkyy kotipalveluissa vahvasti.

– Kyllähän se on haasteensa asettanut tähän tilanteeseen. Ja toinen ongelmallinen kohta on tietojärjestelmissä. Kun tuottaja vaihtuu, ne ovat helposti kompastuskivi.

Tammelan ja Tampellan alueen kotihoito ulkoistettiin osana isoa hankintaprosessia. Tirrosen mukaan jälkeenpäin voi ajatella, että palveluntarjoajalla ei ollut riittävästi kokemusta kotihoidosta.

– Näin järjestäjän näkökulmasta tästä voisi oppia, että vielä etukäteen pitäisi paremmin valvoa ja varmistaa.

Lue myös: