Keskustelu koronapassista kuohahti somessa ja moni yrityskin otti kantaa – helsinkiläisravintoloitsija harkitsee rikosilmoitusta loukkauksista

Loanheitoksi äitynyt keskustelu sosiaalisessa mediassa on saanut ainakin helsinkiläisen Pub Sirdien omistajan harkitsemaan rikosilmoituksen tekemistä. Tutkijoiden mukaan someraivon takana on yhteiskunnallisen keskustelun hämmentäjiä ja heitä joiden ideologia on joutunut lähipubin tai kahvilan ovella ensimmäistä kertaa koetukselle.

Helsinkiläispubin humoristinen ilmoitus on saanut koronapassin vastustajat kuohuksiin. Nyt läikkyy jo niin pahasti yli, että ravintoloitsija Mikko Vehmas harkitsee joistakin häntä itseään koskevista loukkauksista rikosilmoitusta. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Moni yritys otti koronapassin käyttöön Suomessa viime viikonloppuna. Se sai paikoin passin vastustajat haukkumaan ja uhkailemaan yrityksiä verkossa ja työntekijöitä jopa paikan päällä.

Yksi huomiota kerännyt tapaus on Pud Sirdie Helsingin Kalliossa. Pieni paikallispubi ryhtyi vaatimaan viikonloppuna koronapassia kaikilta tulijoilta.

Yrityksen nettisivun humoristinen "Koronapassista loukkaantumisen ansiomitali" on kerännyt tähän mennessä yli 8 000 tykkäystä ja yli 2 000 kommenttia puolesta ja vastaan.

Vielä eilen maanantaina keskustelu oli ravintoloitsijan mukaan suurimmaksi osaksi järkevää ja positiivista, mutta tiistaihin tultaessa tilanne muuttui loanheitoksi.

– Eilisen jälkeen keskustelu on mennyt ala-arvoiseksi. Nyt harkitsen rikosilmoituksia niistä, jotka ovat jakaneet "Mikko Vehmas on natsi" meemejä ihan julkisesti, kertoo ravintoloitsija Mikko Vehmas.

Helsinkiläinen Pub Sirdie kertoo nettisivullaan myöntävänsä ansiomitalin koronapassista loukkaantuneille. Ilmoitus on kerännyt sympatiaa, mutta myös kritiikkiä. Kuva: Pub Sirdie, Facebook. Kuvankäsittely: Ilkka Kemppinen / Yle

Vehmas kertoo nähneensä myös kehotuksia vääristä ilmiannoista.

– Tästä on paljastanut myös pelottavia piirteitä. Julkisilla keskustelufoorumeilla omilla nimillään ja naamoillaan jotkut kehottavat kanssakeskustelijoitaan vääriin ilmiantoihin eli mikäli saadaan positiivinen koronatulos niin ilmoitetaan taudin jäljitykseen, että se on saatu meidän baareista, Vehmas hämmästelee.

Myös tutkijat ovat seuranneet koronapassikeskustelua kiinnostuneena. Esimerkiksi koronapassin vastustamista varten on luotu verkkosivusto, josta löytyy muun muassa listaus passia vaativista ravintoloista ja yökerhoista.

– Ymmärrän hyvin, että koronapassin vastustajien toiminta voi olla monen yrittäjän näkökulmasta hämmentävää. Yrittäjät eivät ole tottuneet siihen, että heitä maalitetaan, syyllistetään tai heidän motivejaan epäillään, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen johtaja Päivi Timonen.

– Ne yritykset, jotka ovat jo aiemmin liputtaneet ja ottaneet kantaa vaikkapa seksuaalivähimmistöjen puolesta, ovat jo joutuneet tällaisia asiakaskuntaa jakavia tilanteita käsittelemään. Tämä on ollut uudenlainen ja varmasti hankala tilanne monelle muulle, sanoo puolestaan markkinoinnin professori Elina Jaakkola Turun yliopistosta.

Ideologia joutunut koetukselle

Ryöpsähdys kertoo jotakin myös koronapassin vastustajista.

– Nyt tuli varmasti joillekin ehkä ensimmäistä kertaa vastaan tilanne, jossa rokotevastainen ideologia konkreettisesti rajoittaa omaa elämää ja siinä nämä ravintolat ja kahvilat ovat joutuneet sijaiskärsijöiksi, pohtii Jaakkola.

– Rajoitusten vastustaminen ja koronapassi ovat olleet monelle järjestelmäkritiikkiä ja kansalaisoikeuskeskustelua. Nyt massojen lait ovat tulleet voimaan, jolloin rokottamattomana ei saakaan enää samoja palveluja kuin ennen, arvioi puolestaan Timonen.

Timonen näkee räyhääjien joukossa myös heitä, jotka vain haluavat herättää yhteiskunnassa hämmennystä.

– Kun joutuu minkä tahansa maalittamisen tai haukkumisen kohteeksi, ihan varmasti se on inhottava kokemus. En kuitenkaan usko, että koronapassihäirintä jää pitkäksi aikaa päälle. Sille ei löydy yhteiskunnallisesti kovin paljoa tukea, sanoo Timonen.

Asiakas haluaa vaikuttaa vaikkei olisi asiakas

Moni yritys on myös saanut nettisivuilleen kommentteja ja peukutuksia normaalin asiakaskuntansa ulkopuolelta.

Myös Pub Sirdien Mikko Vehmas on yllättynyt siitä miten kauas alkuperäinen ajatus on sisällöstä karannut.

– Kukaan ei uskonut, että tämä menee näin laajaksi ja herättää oikeasti tällaisia tunteita. Alkuperäinen ajatus oli, että me otetaan passi käyttöön, jotta pystytään pitämään henkilökunta töissä. Nyt siellä keskustellaan, onko koronaa olemassa ollenkaan ja mikä on rokotusten tarkoitus, hämmästelee Vehmas.

Moni yritys otti koronapassin käyttöön viikonloppuna, koska sen avulla vapautui muun muassa istumapaikkarajoituksista. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Jaakkola pitää ongelmallisena tällaista ilmiötä, jossa yritysten omaa sivua aletaan käyttää keskustelualustana.

– Yrittäjälle se voi olla hankala tilanne, jos asiakkaat ovat vallanneet yrityksen yhden asiointipisteen. Yritykselle esimerkiksi FB-sivu on yksi liikettä edustava foorumi ja siellä käydyn keskustelun pitäisi olla jotenkin yrityksen hallittavissa.

Tutkijoilta löytyy kuitenkin ilmiölle selitys.

– Kuluttajat eivät ole enää vain tuotteiden käyttäjiä tai ostajia vaan he ovat ja haluavat olla myös vaikuttajia. Aiemmin ihmiset valittivat vaikkapa lähiliikkeen palvelusta tai puutteellisesta valikoimasta. Nyt halutaan tuoda omaa agendaa näkyville eikä ole väliä missä se näkyy kunhan näkyy. Eihän moni ollut edes käynyt niissä yrityksissä, joiden sivuilla metelöivät tai kommentoivat, sanoo Jaakkola.

Yritysten valittava puolensa

Koronapassi toi yrityksille nyt laajemminkin tietoon trendin, jota ei ehkä ollut tullut omassa toiminnassa aiemmin vastaan.

Vastuullisuus on ollut iso liiketoiminnan trendi jo pitkään ja se pitää sisällään muun muassa yrityksen arvoista ja kannanotoista kertomisen.

Koronapassin vaatiminen asiakkailta on siis ollut yhdenlainen yhteiskunnallinen kannanotto.

– Yritys on siis todennäköisesti menettänyt jotakin, mutta ehkä saanut näin vahvemman asiakaskunnan heistä, jotka mielellään tulevat sellaiseen ravintolaan, jossa ihmiset on rokotettu, Jaakkola sanoo.

Lue lisää: