Moni on vaihtanut kaljan virvoitusjuomiin – muutos kulutuksessa avaa bisneksen myös pienille limsavalmistajille, mutta tie kaupan hyllylle voi olla pitkä

Marjoista limsaa valmistavan Mats Granholmin yritys pyrkii saamaan pysyää jalansijaa Suomen virvoitusjuomamarkkinoilta. Edellytyksiä virvoitusjuomateollisuuden kasvulle on, sillä yhä useampi suomalainen on vaihtanut keskioluen ja siiderin alkoholittomaan.

Teerijärven limonaaditehdas, Mats Granhom pullottaa mansikkalimonadia.
Autokouluyrittäjästä limonaditehtailijaksi - pikkuruinen Teerijärven limonaaditehdas ponnistaa kotimaan markkinoille

Virvoitusjuomien myynti on lisääntynyt tasaisesti jo viiden vuoden ajan. Erityisesti on kasvua erilaisten light-juomien myynnissä.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajan Tuula Loikkasen mukaan suunta on selvä: varsinkin nuoret valitsevat entistä useammin janoonsa alkoholittoman juoman.

Virvoitusjuomien kulutuksen kasvun taustalta löytyy myös monipuolistunut tarjonta.

– Virvoitusjuomakenttä kasvaa ja kehittyy ihan hurjaa vauhtia, sinne tulee koko ajan uusia tuotteita ja esimerkiksi makuvesien myynti on lisääntynyt reilusti.

Pienillekin on tilaa

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto edustaa alan isoja toimijoita. Liitossa on pantu merkille, että isojen lisäksi myös pienvalmistajat ovat reagoineet virvoitusjuomien kysynnän lisääntymiseen.

Tuula Loikkanen arvioi, että pienvalmistajillekin voi löytyä tilaa virvoitusjuomamarkkinoilta.

Hän näkee myönteisenä sen, että esimerkiksi osa pienpanimoista on alkanut valmistaa myös virvoitusjuomia. Lopulta se hyödyttää koko alaa.

– Mitä enemmän tulee tuotteita markkinoille, sitä enemmän kuluttajat kiinnostuvat.

Loikkasen mukaan pienvalmistajat ansaitseva kiitoksen myös siitä, että ne toiminnallaan tukevat paikallisuutta ja lähiruokatrendiä.

Korona-aika lisännyt kysyntää

Kuopiossa toimivassa Iso-Kallan Panimossa on suunnitelmia laajentaa virvoitusjuomatuotantoa lähiaikoina. Kysynnän lisääntyminen näkyy selvästi.

– Korona-aikana on tapahtunut selvä muutos, sanoo tuotantopäällikkö Marko Pietikäinen.

Iso-Kallan Panimon tarina on sillä tavalla erikoinen, että yritys aloitti toimintansa vuonna 2013 valmistamalla aluksi muutaman kuukauden ajan vain virvoitusjuomia.

– Jouduimme odottamaan alkoholinvalmistuslupaa ja siksi käynnistimme toiminnan virvoitusjuomilla.

Virvoitusjuomat ovat olleet tuotannossa koko ajan, mutta vasta nyt markkinat näyttävät siltä, että kasvulle on mahdollisuus. Marko Pietikäisen mukaan kiinnostus yrityksen tuotteita kohtaan on herännyt marketeissakin.

Kaupan osoittama kiinnostus on tuonut vauhtia tuotekehittelyyn.

– Meillä virvoitusjuomissa on käytetty perinteisiä suomalaisia marjoja, mutta nyt mietinnässä ovat muutkin kuin marjamaut, esimerkiksi kolajuomat.

Kun kuopiolaispanimo aloitti toimintansa vajaa kymmenen vuotta sitten, oli virvoitusjuomia valmistava pienpanimo harvinaisuus. Nyt tilanne on muuttunut.

– Viime aikoina monessa panimossa virvoitusjuomia on tullut tuotteiden joukkoon.

Pienellä pitää olla vahva brändi

Myös Teerijärvellä Pohjanmaalla on uskoa virvoitusjuomien valmistuksen tulevaisuuteen. Kruunupyyläinen Mats Granholm herätti kolmisen vuotta sitten henkiin sukunsa limonadinvalmistusperinteet ja yllättyi itsekin, kuinka vauhdikkaasti Teerijärven limonaaditehtaan toiminta lähti käyntiin.

Harrastuksena alkaneesta limonadinvalmistuksesta on tarkoitus kehittää kannattavaa liiketoimintaa.

– Siihen on vielä matkaa, että tästä palkkaa saa, toteaa Granholm.

Granholm painottaa, että jalat pysyvät tukevasti maan pinnalla. Kasvua haetaan brändiä kirkastamalla sekä markkinointiin ja myyntiin panostamalla.

Teerijärven limonaaditehtaassa pullotuskin on tähän saakka tapahtunut käsityönä. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Teerijärven limonaaditehdas on saanut apuja myös yritysvalmentajalta. Coachingmanin Marika Ingman pitää kruunupyyläisyrityksen luonnonmarjoihin perustuvaa brändiä vahvana ja arvioi, että edellytykset kasvulle löytyvät.

– Vallalla olevat ruokatrendit tukevat tätä lähellä tuotettua ja laadukasta ajattelua.

Virvoitusjuoma-alalla Ingman näkee kuitenkin pienvalmistajilla paljon haasteita.

Kasvua jarruttaa kaupan keskittyminen. Väylät valtakunnalliseen jakeluun eivät avaudu helposti ellei ole riitttävästi kapasiteettia ja uskottavuutta.

Lue seuraavaksi:

Kuuntele Yle Areenan Darravapaana-podcast: Mitä tapahtuu, kun krapula-aamujen klassikkolohkaisu "mä en juo enää ikinä" muuttuukin ihan todeksi?

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun lauantaihin 23.10. kello 23 saakka.