Nordea toivottaa Handelsbankenin asiakkaat tervetulleiksi, muttei ole kiinnostunut ostamaan pankin toimintoja – palvelumaksuihin ei luvata alennuksia

Pankkijätti Nordea on onnistunut hankkimaan varsinkin uusia asuntolaina-asiakkaita. Korona-aika siirsi pankkiasiointia yhä enemmän digitaalisiin palveluihin.

Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Sara Mella sanoo, että Nordean konttoriverkosto on nykyisin sopivan laajuinen. Hän katsoo asiakkaiden kaipaavan jatkossakin myös henkilökohtaista, kasvokkaista palvelua, vaikka yhä useammat asiat pystyy hoitamaan digitaalisesti. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Pankkikonserni Nordea toivottaa Suomesta vetäytyvän Handelsbankenin asiakkaat tervetulleeksi, mutta toimintojen ostaminen ei ole pankin suunnitelmien kärkipäässä.

– Olemme toki noteeranneet uutisen ja seuraamme tilannetta markkinoilla. Toivotamme kaikki uudet asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi, kommentoi Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Sara Mella Ylelle.

STT:n haastattelema Nordean konsernijohtaja Frank Vang-Jensen totesi, että Nordea ei ole järin kiinnostunut Handelsbankenin toimintojen ostamisesta, eikä se ole kärjessä yhtiön listalla.

Handelsbankenilla on kolmen prosentin osuus Suomen asuntolainoista. Toistaiseksi sen pankkitoiminta jatkuu ilman muutoksia.

Nordea: Palvelumaksujen tasoa seurataan

Nordea kertoi torstaina hyvästä osavuosituloksestaan. Heinä–syyskuussa liikevoittoa kertyi lähes 1,3 miljardia euroa.

– Tuloksessa näkyy vahva asuntolainakasvu, mitä on nähty Suomen markkinoilla ja myös muilla markkinoillamme, Mella kertoo. Hän vastaa myös Ruotsin, Tanskan ja Norjan henkilöasiakasliiketoiminnasta.

Asiakkaiden palvelumaksuihin pankin hyvä tulos ei ole ainakaan toistaiseksi heijastumassa.

– Arvioimme ja katsomme palveluhinnastoa säännöllisesti ja haluamme olla kilpailukykyisiä, mutta mitään erityisiä muutoksia ei ole tiedossa, Mella sanoo.

Yle kertoi alkuvuodesta monien pankkien korottaneen palvelumaksujaan.

Pankkiasiointi yhä enemmän digipalveluissa

Korona-aika on kasvattanut merkittävästi digitaalisten pankkipalveluiden käyttöä. Mella katsoo, että digiasiointi jää varmasti pysyvämmin korkeammalle tasolle kuin missä se ennen pandemiaa oli.

– Sen voi myös korona-ajasta todeta, että Suomessa kotitalouksille on kertynyt yli yhdeksän miljardin euron säästöt, kun kuluttamaan ei ole päässyt samalla tavalla. Tätä säästöä on kertynyt erityisesti tileille, mutta myös toki osakkeisiin, rahastoihin ja asuntoihin.

Niin Nordean kuin muidenkin pankkien konttoriverkosto on takavuosista harventunut. Enää verkoston karsinnalle ei nähdä Nordeassa tarvetta.

– Nordean konttorit ovat tärkeä osa suomalaista kaupunkikuvaa. Meillä on hyvä määrä konttoreita, ja haluamme tämän asiointimahdollisuuden asiakkaille tarjota, Mella kertoo.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 22.10. klo 23:een asti.

Lue myös