VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon – uusi Pieksämäelle noussut tehdas korjaa jatkossa myös naapurimaiden vetureita

VR-Yhtymä hakee liikevaihdon kasvua ja kannattavuutta satsaamalla kaluston kunnossapitoon. Jatkossa yritys pyrkii voittamaan kilpailutuksia muissa Pohjoismaissa sekä Baltiassa.

Jukka Ruutiainen asentaa suuren sähköveturin ajomoottoriteliä. Kuva: Isto Janhunen /Yle

Jo nykyisellään kaluston kunnossapito on lähes viidennes VR-Yhtymän liikevaihdosta. Viimeisenä koronaa edeltävänä vuonna 2019 kunnossapito toi liikevaihdosta liki 200 miljoonaa euroa. Ennen koronapandemiaaa matkustajaliikenne toi vajaat 600 ja tavaraliikenne vajaat 400 miljoonaa euroa.

– Tähän asti kunnossapito on ollut enemmän matkustaja- ja tavaraliikenteen tukitoiminto, mutta jatkossa haemme kasvua ja osallistumme kilpailutuksiin Itämeren alueen maissa, VR-Yhtymän toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo.

VR:llä on kaksi konepajaa ja kuusi kunnossapitovarikkoa. Konepajat toimivat Helsingissä ja Pieksämäellä. Uusi komponenttiehdas on avattu Naarajärvelle, kymmenen kilometrin päähän Pieksämäen konepajalta .

– Pieksämäellä on pitkä kokemus ja vahva osaaminen vastaavista töistä. Pieksämäen konepajalla on tilan ahtautta, joten päädyimme uuteen tilaaan, VR FleetCaren liiketoimintajohtaja Anders Karlsson sanoo.

Uusi yksikkö erikoistuu sähkö- ja dieselvetureiden telien kunnostamiseen ja huoltoon. Alkuvaiheessa Naarajärven yksikössä on nelisenkymmentä työntekijää, mutta jatkossa määrä voi kaksinkertaistua.

– Näkymät kansainvälisillä markkinoilla ovat hyvät. Tehdään paljon työtä sen eteen, että ollaan kilpailukykyisiä ja asiakaslähtöisiä tulevissa kilpailutuksissa. Tavoitteena on saada reippaasti volyymia Pieksämäelle.

Pää esimerkiksi Viron suuntaan on jo avattu. Virolaisten vetureiden komponentteja kunnostetaan jo Pieksämäen konepajalla.

Toimitusjohtaja Lauri Sipponen odottaa kasvua uuden investoinnin myötä. Kuva: Isto Janhunen /Yle

Työntekijät tyytyväisiä ja toiveikkaita

Lähes valmiit tilat komponenttitehtaalle löytyivät läheltä, sillä saksalaisomisteinen konepajayhtiö sulki Pieksämäen Naarajärvellä sijainneen yksikkönsä yllättäen viime vuoden lopulla.

Pieksämäen komponenttitehtaan työntekijät ovat tyytyväisiä kasvunäkymiin.

– Kyllähän tämä hienolta kuulostaa, että FleetCarenkin suhteen on kasvava trendi. Uusia työntekijöitä varmaan pian tarvitaan. Toivottavasti yritys niitä palkkaa meidän ammattitaitoisten ja motivoituneiden työntekijöiden joukkoon. Tervetuloa vaan, pääluottamusmies Jukka Ruutiainen toivottaa

Tarkennettu 21.10. klo 19.35. :VR:llä ei ole kahdeksaa konepajaa kuten jutussa ensin kerrottiin. Konepajoja on kaksi ja kunnossapitovarikoita kuusi.

.

Pieksämän uudessa tehtaassa kunnostetaan vetureiden telit. Kuva: Isto Janhunen /Yle

Voi keskustella aiheesta 22.10. klo 23.00 saakka.