Venäjä aikoo lopettaa havuraakapuun tuonnin Suomeen kaikilla rajanylityspaikoilla yhtä lukuun ottamatta – rajoitus ei koske koivukuitupuuta ja haketta

Venäjä ilmoitti reilu kuukausi sitten, että puukuljetukset Saimaan kanavalla päättyisivät marraskuun alussa. Nyt Venäjän Suomen suurlähetystö ilmoittaa, että tietyt puukuljetukset tapahtuisivat jatkossa vain Kuhmossa sijaitsevan Lytän rautatierajanylityspaikan kautta.

Saimaan kanavan liikenteestä noin yksi kolmasosa on puunkuljetuksia, ja kanava on vastikään saanut 90 miljoonan euron rahoituksen sulkujen pidentämiseen. Kuvassa venäläinen rahtilaiva menossa Saimaan kanavalla Mälkiä sululle syyskuussa 2020. Kuva: Kari Saastamoinen/ Yle

Havuraakapuun ja arvokkaan lehtipuun tuonti Venäjältä loppuu ensi vuoden alussa kaikkien rajanylityspaikkojen kautta yhtä lukuun ottamatta. Rajoitus ei koske koivukuitupuuta ja haketta, joiden tuonti on noin 75 prosenttia Suomen raakapuun tuonnista Venäjältä

Tämän lisäksi jo marraskuun alusta Venäjä lopettaa kaiken puunviennin neljän maarajanylityspaikan ja Saimaan kanavan kautta. Maarajanylityspaikat ovat Suomen puolella Raja-Jooseppi, Salla, Lieksan Inari ja Vaalimaa.

Raakapuun tuonnille itärajalla jää tämän jälkeen jäljelle kuusi maantierajanylityspaikkaa ja kolme rautatierajanylityspaikkaa. Niiden kautta voidaan vuoden vaihteen jälkeen tuoda esimerkiksi koivukuitupuuta ja haketta, mutta ei siis enää havuraakapuuta.

Venäjän Suomen suurlähetystön julkaiseman tiedotteen mukaan (siirryt toiseen palveluun) jalostamattoman ja karkeasti jalostetun havupuun ja arvokkaan lehtipuun kuljetukset Venäjältä Suomeen tapahtuisivat ensi vuoden alusta vain Kuhmon Vartiuksen rautatierajanylityspaikan kautta.

Torstai-iltana julkaistussa tiedotteessa todetaan Saimaan kanavasta, että "luulemme, etteivät yllä mainitut toimenpiteet aiheuta merkittäviä vaikeuksia Suomeen Venäjältä suuntautuville suomalaiselle paperiteollisuudelle tarkoitetuille raaka-aineiden kuljetuksille. Venäjän tullitilastojen mukaan Saimaan kanavan kuljetusten osuus Venäjän raakapuun viennistä Suomeen ei viime vuosina ole ylittänyt 10 prosenttia".

Saimaan kanavan puukuljetuksien loppuminen tuli yllätyksenä

Venäjä ilmoitti ensimmäisen kerran vain reilu kuukausi sitten, että puukuljetukset Saimaan kanavalla päättyisivät marraskuun alussa. Yhteydenpitoa Suomen ja Venäjän välillä on jatkettu sen jälkeen siten, että Suomi toimittaa pikaisesti Venäjälle lisätietoja Saimaan kanavan tavarankuljetuksista ja kanavan merkityksestä puukuljetuksille.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnarin (sd.) mukaan Saimaan kanavan merkitystä käsiteltiin Venäjän kanssa hyvässä hengessä, ja asiassa päästiin paljon eteenpäin.

– Ongelmat liittyvät lähinnä teknisiin yksityiskohtiin, Skinnari sanoi.

Lappeenrantalaisen kansanedustaja Jukka Kopra (kok.) kommentoi jo aiemmin, että Venäjän ilmoitus puunkuljetusten lopettamisesta Saimaan kanavan kautta on yllättävä, mutta ei aivan tavaton.

– Tällaisia aina silloin tällöin tulee rajaliikenteeseen liittyen, ja ne on venäläisten kanssa ratkottu yhdessä, Kopra sanoi.

Saimaan kanavan liikenteestä noin yksi kolmasosa on puunkuljetuksia, ja kanava on vastikään saanut 90 miljoonan euron rahoituksen sulkujen pidentämiseen.

Vaikka puunkuljetukset ovat iso osa kanavaliikennettä, Suomen metsäteollisuuden tuontipuusta vain viisi prosenttia kulkee kanavan kautta.

Juttua korjattu 22.10,2021 klo. 12.05: Juttuun täsmennetty, että Venäjän vientirajoitus ei koske koivukuitupuuta ja haketta.