Ruuhkamaksulakien säätämistä vastustava kansalaisaloite etenee eduskuntaan

Marinin hallituksen ohjelmassa on kirjaus ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistavan lain säätämisestä.

Kansalaisaloitteella vaaditaan ruuhkamaksut mahdollistavien lakien ja säännösten valmistelun keskeyttämistä. Arkistokuva. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ruuhkamaksulakien säätämistä vastustava Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite sai lauantai-iltana kokoon vaaditut 50 000 kannatusilmoitusta. Aloite etenee siten eduskunnan käsiteltäväksi.

Kansalaisaloitteella vaaditaan ruuhkamaksut mahdollistavien lakien ja säännösten valmistelun keskeyttämistä.

Aloitteen mukaan hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhkamaksujen käyttöönoton. Aloitteessa termillä ruuhkamaksut viitataan myös esimerkiksi vyöhykemaksuihin ja tietulleihin.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmassa on kirjaus ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistavan lain säätämisestä.

Muun muassa Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa eli MAL-sopimuksessa sanotaan, että valtio aloittaa ruuhkamaksujen mahdollistamista koskevan säädösvalmistelun. Päätökset ruuhkamaksujen mahdollisesta käyttöönotosta tehdään erikseen.

MAL-sopimukset ovat valtion ja suurten kaupunkiseutujen välisiä sopimuksia.

Kansalaisaloitteen perustelujen mukaan ruuhkamaksujen käyttöönotto vaikuttaisi kielteisesti ja syrjivästi erityisesti kehyskunnissa asuviin autoilijoihin. Aloitteessa sanotaan, että tietullit heikentäisivät muun muassa työvoiman liikkuvuutta ja työssäkäynnin kannattavuutta.

Kansalaisaloitteen taustalla on Stop autoilijoiden kuritukselle! -kansanliike, joka on muun muassa järjestänyt autoilijoiden Torviprotesti-mielenosoituksia Helsingissä.

Kyselyssä kansalaisten enemmistö vastusti maksuja

Hallituksen keväällä hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaan ruuhkamaksuilla voidaan vähentää liikenteen päästöjä suurilla kaupunkiseuduilla.

Tiekartan mukaan ruuhkamaksut vähentävät ruuhkia, lyhentävät matka-aikoja ja tekevät liikennejärjestelmästä sujuvamman ja turvallisemman.

Ekonomistikoneen kyselyssä vuonna 2019 selvä enemmistö suomalaisista taloustieteilijöistä piti ruuhkamaksuja tehokkaana tapana vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja.

Uutissuomalainen teetti viime syksynä kyselyn, jossa kysyttiin suomalaisten kantaa ruuhkamaksuihin. Vastaajista enemmistö oli sitä mieltä, ettei Suomen suurten kaupunkien pitäisi alkaa periä ruuhkamaksuja yksityisautoilijoilta. Ruuhkamaksuja vastusti 58 prosenttia ja kannatti 30 prosenttia vastaajista. Noin joka kahdeksas ei osannut kertoa kantaansa.