Analyysi: Kun puolueeton isännöitsijä saa taloyhtiön palvelusta provision, se toimii kuin turistirantojen helppoheikit

Ylen MOT:n selvitys kertoo, kuinka jotkut isännöintiyhtiöt saavat provisioita taloyhtiölle hankkimistaan palveluista. Isännöitsijän kaksoisrooli palvelunmyyjänä ja ostajana puhuttaa, kirjoittaa taloustoimittaja Heikki Valkama.

Kuvassa elementtitalon kunnostusta parin vuoden takaa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Varmaankin kaikki ulkomaiden turistikohteisiin matkustaneet ovat törmänneet ilmiöön: Taksikuski tai matkaopas ehdottaa, että poiketaanpa tuossa tuttavan kaupassa, kun se on kaupungin paras matkamuistomyymälä, josta saa hyvät alennukset.

Todellisuudessa kauppa on paikka, josta taksikuski saa provisioita jokaisesta ostoksesta, jonka turistit tekevät. Joskus kauppaan mennään puoliväkisin, halusi turisti sitä tai ei.

Sama ilmiö toistuu ympäri maailmaa. Suomessakin.

Ainakin vielä 1990-luvulla suomalaisen lasitehtaan liikkeessä opas sai lahjakortin, kun toi turistibussillisen asiakkaita kaupoille. Ja Helsingissäkin oli kauppoja, joissa maksettiin matkoppaalle suoraan seteleitä taskuun myynnin perusteella. Matkaoppaan etu oli (ja saattaa olla edelleen), että turisti viedään kauppaan, josta saa käteistä. Häviäjä on tietenkin turisti: ei häntä viedä parhaaseen, laadukkaimpaan tai edullisimpaan vaihtoehtoon, vaan sinne, jossa saa provisioita.

MOT-toimituksen selvityksen mukaan isännöntialalla on sopimuksia, joissa on kirjattu palkkioita, joita maksetaan isännöitsijätoimistolle, kun tämä tekee hankintoja taloyhtiölle

Uutisen mukaan esimerkiksi Kone on tarjonnut isännöintiyhtiöille provisiota hommista. Esiin tulleessa sopimuksessa todetaan, että Kone maksaa Realialle “neljän prosentin hankintapalkkion”. Isännöitsijälle luvattiin siis palkkio siitä, että se hankkii palvelun taloyhtiön rahoilla.

Kone kertoo hyväksyttäneensä käytännön taloyhtiöiden hallituksilla ja myös luopuneensa siitä.

L&T käyttää näistä maksujen palautuksista termiä “kickback”. Myös L&T kertoo, että se luopui palkkioista kahden kuukauden kampanjan jälkeen keväällä 2021.

Kysymys kuuluu, että kun tarjolla on palkkio, haluaako isännöitsijä parhaan, laadukkaimman tai edullisimman vaihtoehton, vai sen, josta saa provisioita.

Isännöintijän pitäisi toimia talohyhtiön hyväksi.

MOT:n jutun perusteella jotkut isännöintitoimisto toimii kuin turistikohteiden helppoheikit. Rahaa on mennyt lähipiirin yhtiöille, ja herää kysymys, ohjaavatko provikat taloyhtiöille tehtäviä hankintoja.

Tänä keväänä kilpailu- ja kuluttajaviranomaiset esittivät Isännöintiliiton ja kuuden isännöintialan yrityksen syyllistyneen valtakunnalliseen kartelliin, jonka tavoitteena on nostaa hintoja.

Useissa taloyhtiöiden hallituksissa isojen hankintojen hyväksyjinä on hallitus, joka koostuu tavallisista asukkaista, joiden osaaminen isännöinnin arvioinnissa tai hankinnoissa ei ole ammattimaista.

Jo alkukesällä Ylen taloustoimituksen selvitys kertoi samaa: että Isännöitsijöillä on kaksoisrooli palvelumyyjänä ja ostajan edunvalvojana kaihertaa taloyhtiöissä eri puolilla Suomea.

Asunnoissa ja asunto-osakeyhtöissiä on suuri siivu tavallisten ihmisten omaisuutta.

Miten voitaisiin pitää huolta siitä, että tätä omaisuutta ei kupattaisi?

Juttua täydennetty 25.10. klo 18.25: Juttuun lisätty tieto siitä, että L&T luopui kickback-palkkioista keväällä 2021.

Lue myös: