Hämeen Sanomat: Merkittävä osa autonvalmistajista panttaa onnettomuustutkinnan kannalta tärkeitä tietoja

Monet uusista autoista sisältävät tekniikkaa, joka lähettää tietoja suoraan autonvalmistajalle. EU:ssa lainsäädäntö ei kuitenkaan velvoita autonvalmistajia luovuttamaan kerättyjä tietoja viranomaisille. Onnettomuustietoinstituutin mukaan lainsäädännössä on selkeä epäkohta.

Autot tallentavat tietoa, josta olisi hyötyä onnettomuustutkinnassa, mutta vain harvat valmistajat antavat näitä tietoja onnettomuustutkijoiden käyttöön. Kuva: Ari Tauslahti / Yle

Suuri osa autonvalmistajista ei luovuta onnettomuustutkinnan kannalta tärkeitä tietoja viranomaisille, kertoo Hämeen Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Monet uusista autoista sisältävät mustan laatikon tai niissä on tekniikkaa, joka lähettää tietoja suoraan autonvalmistajalle.

EU-alueella lainsäädäntö ei kuitenkaan velvoita autonvalmistajia luovuttamaan kerättyjä tietoja viranomaisille. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) teknologiapäällikkö Tapio Koisaari sanoo Hämeen Sanomille, että lainsäädännössä on selkeä epäkohta.

OTI hallinnoi kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien riippumatonta tutkintaa Suomessa.

Koisaaren mukaan joissain tapauksissa autonvalmistajat eivät luovuttaneet tietoja, koska valmistajien mielestä Suomen lait eivät velvoita heitä.

Valmistajien keräämää tietoa ovat avanneet Toyota ja Volvo sekä Volkswagen-konserni. Myös eräät yhdysvaltalaiset valmistajat ovat antaneet tietoja viranomaisten nähtäväksi, Koisaari kertoo.