Hyppää sisältöön

Suomalaisnainen bongattiin kadulta rooliin menestyselokuvassa – kuvauspäivät Hollywood-tähtien rinnalla olivat kuin unta

Leea Wasenius pyydettiin elokuvarooliin kesken ostosreissun. Äskettäin ensi-iltaan tulleen The French Dispatch -elokuvan tuotannon koko löi ällikällä.

Leea Wasenius hyppäsi fantasiamaailmaan Wes Andersonin uuden elokuvan kuvauksissa. Kokemus mykisti. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Hollywood-tähti Benicio Del Toro rullaa raivopäisenä pyörätuolilla ympäri suurta salia. Säikähtänyt näyttelijäkollega Adrien Brody hyppää pois tieltä. Yhtäkkiä seinä murtuu ja saliin ryntää kymmenittäin karjuvia kapinoivia vankeja. Syntyy joukkotappelu.

Keskellä kaaosta seisoo suomalainen Leea Wasenius, 68. Eikä kyse ole unesta, vaikka siltä se tuntuu.

Poikki! Otetaan uudestaan, käskee elokuvaohjaaja Wes Anderson. Ja niin tehdään. Tappelu toistuu kymmeniä kertoja.

Lounais-Ranskassa asuvalle Leea Waseniukselle kävi kuten käy vain elokuvissa: hänet bonganttiin kadulta elokuvarooliin kesken kauppareissun.

Benicio Del Toro ja Léa Seydoux tähdittävät Wes Andersonin uutta elokuvaa. Kuva: The Searchlight Pictures

Tiukka vaitiolosopimus

Yle kertoi pari vuotta sitten Waseniuksen eriskummallisesta kokemuksesta. Hän odotti väsyneenä tytärtään ranskalaiskaupungin ostoskeskuksessa, kun Amélieksi esittäynyt nainen pyysi häntä mukaan menestysohjaaja Wes Andersonin uuteen elokuvaan. Anderson tunnetaan muun muassa neljä Oscaria voittaneesta The Grand Budapest Hotel -komediasta.

Kauppakeskuksen käytävällä Amélie nappasi epäröivästä Waseniuksesta muutaman valokuvan ja lupasi palata asiaan.

Lyhyttä kohtaamista seurasi parin kuukauden kuluttua perusteellinen puvustus- ja maskeerausrumba sekä 10 pitkää kuvauspäivää vanhassa teollisuushallissa Angoulêmen kaupungissa tammikuussa 2019.

Nyt The French Dispatch -elokuva on viimein teattereissa, ja Leea Wasenius uskaltaa kertoa kokemastaan vähän tarkemmin.

– En ymmärtänyt kaikkea sopimusteksteistä, jotka allekirjoitin, mutta sen ymmärsin, että meillä ei ollut lupa kertoa kuvauksista mitään etukäteen, Wasenius sanoo.

Elokuva sijoittuu kuvitteelliseen ranskalaiseen pikkukaupunkiin. Nimekkääseen näyttelijäjoukkoon kuuluvat myös Timothée Chalamet ja Frances McDormand. Kuva: The Searchlight Pictures

Fantasiamaailma rakennettiin todeksi

The French Dispatch on omintakeinen episodielokuva, joka koostuu neljästä erillisestä tarinasta. Se sijoittuu kuvitteelliseen ranskalaiseen pikkukaupunkiin toisen maailmansodan jälkeisille vuosikymmenille.

Lopputulos on taattua Wes Andersonia: elokuvan jokainen kuva ja kohtaus ovat kuin nukkekodin tarkkaan harkittuja asetelmia. Pääosia esittävät Hollywood-tähdet ja sadat avustajat esiintyvät animoidun näköisessä fantasiamaailmassa – sillä erotuksella, että kaikki onkin totta.

Andersonin tavaramerkki on loppuun asti hiottu puvustus ja lavastus. Sen myös Leea Wasenius sai kokea.

– Oikeastaan koko kaupunki oli kuvausten ajan Wes Andersonin hallussa. Elokuvassa näkyy kirkontorni. Se on valtava lavaste, joka siirrettiin paikalleen kuvauksia varten.

Eräässä elokuvan kohtauksessa on poikkileikkaus lentokoneesta. Kuva näyttää sarjakuvamaiselta, mutta ei ole sitä. Wasenius näki kuvaushallissa kahtia leikatun oikean lentokoneen.

Elokuvaa kuvattiin Angoulêmen kaupungissa useiden kuukausien ajan. Kuva: The Searchlight Pictures

"Rikas taiteenkerääjä" sai ylleen turkista

Waseniuksen roolihenkilö on rikas taiteenkeräilijä. Lopullisessa elokuvassa hän näkyy taustalla yhteensä ehkä parinkymmenen sekunnin ajan. Sekunteihin käytetty työmäärä on melkoinen.

Waseniuksen puvusti Milena Canonero, maailmankuulu neljä Oscaria voittanut italialainen pukusuunnittelija. Asuun kuului jakkupuku sekä turkishattu ja viitta. Waseniukselle neuvottiin, kuinka hanskat tuli riisua elegantisti ja miten käsilaukkua oli pidettävä. Kaikki oli tarkkaan mietittyä rintakorun asentoa myöten.

– Kengät olivat aivan liian pienet nykyihmisen jalkaan. Köpöttelin sitten varpaat kippurassa.

Kaikkina kuvauspäivinä Wasenius meikattiin ja kammattiin huolellisesti. Hän kuului avustajaporukkaan, jossa kaikki esittivät vauraita taiteenkeräilijöitä, naiset jakkupuvuissaan ja miehet frakeissaan.

Tältä Leea Wasenius näytti rooliasuun puettuna ja maskeerattuna. Kuva: Leea Waseniuksen kotialbumi

Vankien arvet nimikoituna rasiassa

Wasenius ei edelleenkään tiedä, mikä juuri hänen olemuksessaan kiinnitti avustajia etsineen Amélien huomion.

Lopputuloksesta voi päätellä, että avustajanäyttelijöiden etsimiseen on käytetty valtavasti aikaa ja vaivaa. Heitä on elokuvassa yhteensä satoja. Silti tuntuu, että henkilöhahmot valkokankaalla ovat persoonia, joihin ei kadulla tavallisesti törmää.

Esimerkiksi vankeja näyttelevässä porukassa kaikkien kasvonpiirteet ovat kirveelläveistetyn kolhot. Hiukset on kynitty lyhyiksi.

– Vankiporukalle laitettiin joka päivä kasvoihin arvet ja haavat. Ne oli nimetty jokaiselle erikseen ja niitä säilytettiin pienissä rasioissa, Wasenius kertoo.

Kännykkäkuvia maailmantähtien kanssa

Kuvauspäivät kestivät aamusta välillä yöhön asti. Wasenius oppi, että elokuvan tekeminen on pääosin odottamista. Puettu ja meikattu avustajajoukko odotti vuoroaan ison teollisuusrakennuksen ullakolla. Ruokatarjoilu oli hyvä, ja odotusaikana ehti hyvin tutustua muihin amatöörinäyttelijöihin. Kuvaukset olivat kaikille elämys.

Kohtaus, jossa Wasenius on mukana, kuvattiin valtavassa hallissa. Sinne oli rakennettu koko fantasiamaailma. Ohjaaja Wes Anderson istui keltaiseen kaulahuiviin kietoutuneena monitorin takana, ja apulaisohjaajat jakoivat käskyjä näyttelijöille. Kohtaus otettiin uudelleen kymmeniä kertoja.

– Tuntui, että eikö tämä nyt olisi jo purkissa. Ihmettelin, miten päänäyttelijät pystyvät keskittymään suoritukseen täydellä intensiteetillä kerta toisensa perään, kun ympärillä häärii koko ajan satoja ihmisiä.

Avustajajoukko odotti omaa vuoroaan vanhan teollisuushallin ullakolla. Kuva: Leea Waseniuksen kotialbumi

Avustajille ei paljastettu elokuvan koko tarinaa. He tiesivät vain, mitä omassa kohtauksessa tapahtuu.

Viimeisenä päivänä Wasenius kävi kädestä pitäen kiittämässä Wes Andersonia. Ohjaaja oli hyväntuulinen, vaikka paineiden on täytynyt olla valtavat.

– On vaikea käsittää, miten hänellä voi olla hallussaan niin valtava kokonaisuus. Olen itse mukana lopulta vain yhdessä kohtauksessa ja elokuvassa niitä on satoja, Wasenius sanoo.

Muistoksi jäivät puolisalaa otetut kännykkäkuvat kuvaustilanteesta. Niitä Wasenius ei uskalla vieläkään antaa julkaistavaksi. Postissa tuli myöhemmin tuhannen euron shekki palkkioksi.

Onnenpotku ranskalaiselle pikkukaupungille

Elokuvan tekeminen oli Angoulêmen kaupungille jymypaukku. Se työllisti alueella tuhansia ihmisiä, ja taloudelliset vaikutukset olivat suuret.

– Maailmantähdet ja koko tuotantokoneisto majoittuivat alueella kuukausia. Hotelleilta ostettiin 22 000 yöpymistä, Wasenius kertoo.

Nettitietojen mukaan elokuvan budjetti on kaikkiaan 25 miljoonaa dollaria.

Leea Wasenius on aina rakastanut elokuvia, mutta ei koskaan uskonut päätyvänsä kameran eteen. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Ensi-ilta mykisti näyttelijän

Ranskassa elokuva tuli ensi-iltaan tämän viikon perjantaina. Ensi-ilta lykkääntyi koronan vuoksi yli vuodella. Suomessa The French Dispatch on pyörinyt elokuvatettereissa nyt viikon ajan.

Leea Wasenius näki elokuvan perheensä kanssa viikko sitten Suomen ensi-iltapäivänä Helsingissä. Kokemus mykisti.

– Se tuntui aivan hullulta. Wes Andersson on luonut ihmeellisen maailman. Pidin lopputuloksesta kovasti.

Elokuva on graafisena suunnittelijana työskentelevälle Waseniukselle erityisen läheinen taidemuoto. Hän oli aikoinaan perustamassa elokuvakerhoa Lieksaan ja myöhemmin pyöritti miehensä kanssa elokuvateatteria Outokummussa 12 vuoden ajan. Yksi Waseniuksen lapsista on elokuvaohjaaja Taneli Mustonen.

Esillä oloa kammoksuva Wasenius ei koskaan kuvitellut päätyvänsä itse kameran eteen. Kokemus oli kuitenkin ikimuistoinen ja kasvatti entisestään arvostusta elokuvantekijöitä kohtaan.

– En enää koskaan teilaa yhtään elokuvaa suoralta kädeltä.

Lue myös:

.
.