Espanja kieltää makeisten ja virvoitusjuomien mainostamisen lapsille – kolmasosa espanjalaislapsista on ylipainoisia

Mainontakielto koskee televisiota, radiota, internet-sivustoja sekä mobiilisovelluksia. Muun muassa makeisten, leivosten, jäätelön, ja limsojen mainonta alle 16-vuotiaille kielletään.

Makeisten mainonta alle 16-vuotiaille kielletään Espanjassa. Kuvassa makeisten myyntipiste ibizalaisella torilla. Kuva: AOP

Espanja on ilmoittanut seuraavansa Britannian, Norjan ja Portugalin esimerkkiä ja kieltävänsä makeisten ja virvoitusjuomien mainostamisen lapsille ja nuorille.

Maan kuluttaja-asianministeri Alberto Garzon kertoi kiellosta tänään. Hänen mukaan kielto tulee voimaan ensi vuoden alusta ja se koskee televisiota, radiota, internet-sivustoja sekä mobiilisovelluksia.

Garzonin mukaan esimerkiksi makeisten, leivosten, jäätelön, ja limsojen mainonta alle 16-vuotiaille kielletään. Muun muassa Maailman terveysjärjestö WHO on määritellyt nämä tuotteet haitallisiksi lapsille.

– Alaikäiset ovat haavoittuvassa asemassa kuluttajina, ja meidän velvollisuutemme on suojella heitä, Garzon sanoi tiedotustilaisuudessa.

Kolmasosa espanjalaislapsista on ylipainoisia

Mainontakiellon taustalla ovat espanjalaislapsien ylipaino-ongelmat. Kun vuonna 1984 vain kolme prosenttia espanjalaislapsista kärsi ylipainosta, nyt maan viranomaistiedot osoittavat jopa joka kolmannen lapsen kärsivän ylipainosta.

– Mainonta on yksi syyllinen tähän lukuun, maan kuluttaja-asiainministeriö sanoi twiitissään.

Maailman terveysjärjestön mukaan lasten ja nuorten ylipaino-ongelmat ovat kasvava huolenaihe myös maailmanlaajuisesti.

Ylipaino-ongelmien ilmaantuvuus 5–19-vuotiaiden keskuudessa on kasvanut neljästä prosentista vuonna 1975 yli 18 prosenttiin nykyään, WHO kertoo.